Szöveg: Varga Gerg?
Képek: Erd?s János
A kisköbcentis motorok az utóbbi években igencsak meger?södtek. Sokan rájöttek, hogy hasonlóan élvezetes motorozás rejlik ezekben a gépekben is amellett, hogy jóval olcsóbb ?ket fenntartani, ráadásul A2-es jogsival is hajthatjuk ?ket.
Sportos megjelenés, osztott ülések, szép kerekek, hullámos féktárcsa, Bodis végdob.
Kell még valami egy jó motorozáshoz?
A gyárak is rájöttek, hogy a nagy tesókhoz hasonló küllemmel hasonló életérzést is ki lehet alakítani, és ebbe nagyon jól beleillik a Z300. Már a Ninja 300-nál is megjegyeztük, hogy sok hasonlóságot mutat a nagy tesókkal, a Z300 pedig szinte kiköpött mása a Z800-nak… persze csak els? blikkre.
Stílusos m?szerfal, széles kormány és végtelenül könny? kezelhet?ség
Nah, de szaladjunk ennyire el?re, nézzük lépésr?l lépésre. Kezdjük is a külalakkal. Persze mindenki el tudja dönteni egymaga, hogy bejön-e neki vagy nem, de sokszor találkozunk azzal, hogy a képeken, prospektusban és a való életben nagyon eltér? érzetet ad a gép. Szerencsére ez nincs így a kis Kawánál, ha részletesen nézzük, persze ordító különbségek vannak, de meg kell hagyni, kifejezetten hasonlít a Z800-ra. A fejidom szépen a földre szegezi az elejét, van egy kis hasidomunk, és a gép farrésze is jól sikerült. A sportosság jegyében felkerült rá egy Bodis végdob, és a gyárilag szerelt hullámos féktárcsák is jól mutatnak. A kerekek is szépek és az idomok is, szépen kitakarják az egyszer?bb elemeket, és szépen sminkelik feln?ttessé a kis Z-t.
Mit látunk a képen? Egy zényol… nem, ez egy Z300!
Értem én, hogy villanymotor, de mit?l megy? – tehetjük fel a nagy kérdést. A Kawának már volt egy jól sikerült 300-as blokkja, amit a Ninjában is megtaláltunk, ugyanez került a Z300-ba is. A soros kéthengeres, folyadékh?téses motorblokkból 39 lóer?t és 27 Nm-t tudunk kipréselni, ami a motor 170 kg-os menetkész tömegéhez elegend? lendületet tud biztosítani, és szépen elforog 13 000-es fordulatszámig, ami 165 feletti topspeedet tesz elérhet?vé. Az er?leadás a dupla fojtószelepnek (is) köszönhet?en nem rángatós. A hat sebességfokozat szükséges is, de nekünk sem szabad ellustulnunk, váltogathatunk b?ven, de nem kellemetlen mértékben. A váltó egyébként szépen kapcsolható, ahogy a kuplung is könnyen kezelhet?, bár éreztünk némi rángatást a tesztmotor kuplungjában. Ahogy a Ninjában is, úgy a Z300 kuplungjában is rásegít? és csúszókuplung található, ami könnyebb használatot eredményez, és a véletlenszer? vagy túl er?s visszaváltásnál el?forduló kerékblokkolást is gátolja.
Fordulékonyság, pörg?s blokk, elég jó fékek. A városi használat mellett egy kis kanyarvadászat is belefér.
A váz és a futóm? elemei is szintén ugyanazok, mint a Ninja 300-ban, acél cs?váz, normál, 37 mm-es teleszkópvilla és egy állítható el?feszítés? Uni-Trak gázos lengéscsillapító. A futóm? egyébként – ahogy már Ninjánál is mondtam – eléggé élvezetes motorozást tesz lehet?vé, persze ha nagyon terheljük, elérjük a hátarait, de err?l majd kés?bb. A fékrendszer is megfelel az elvárásoknak, talán egy kicsit túl is teljesít. Könnyen és pontosan fékezhet? a Z300, mindezek mellett ráadásként ABS-t is kapott, ami szintén jól teszi a dolgát. Figyeltek a designra is, ahogy a Kawa sportmotorjainál már megszokhattuk, hullámos, szirom alakú féktárcsákat találunk. Elöl egy szimpla 290 mm-est, míg hátul egy 220 mm-es tárcsát blokkolnak a két, illetve egydugattyús féknyergek.
Az idomok feln?ttessé teszik a kis Z-t.
Ha rápattanunk a gépre, els?re felt?nik a 785 mm-es ülésmagasság, pontosabban az, hogy nagyon könnyen leér a lábunk és könnyen mozgathatjuk a 170 kg-os menetkész tömegét. Az ülésmagasságnak és a keskeny blokknak köszönhet?en kezd?k, hölgyek, kezd? hölgyek is könnyen elbírják a kis Z-t. A kormány nem túl széles, könnyen forgathatjuk vele a Kawát. A 300-as blokk pörg?s, könnyen megy, ami városi használatra szerintem kifejezetten jó. A sebességfokozatok nem túl sz?kek, de azért kell váltogatnunk. A kuplung, a fékek, és a maga a motorkerékpár is könnyen vezethet?. Jó a fordulóköre, és alacsonyabb sebességnél is könnyen megtartható, nem rángat a blokkja sem. Szerintem kifejezetten élvezetes a városi közlekedés is, nem számolva az alacsony fogyasztást, ami vegyes használat mellett kicsivel 4 liter fölött mozgott a teszt alatt.
A kocsik között is elég könnyen elférünk. Kisebb túrákra is jól bevethet? a gép, viszont inkább egy személlyel. Ha komolyabban megterheljük, utas és csomagok, akkor azért szépen letérdel a motorblokk és a futóm? is, így inkább szóló motorozáshoz ajánlanám. Ahhoz viszont igazi csemege lesz, ha akarjuk, egy komolyabb kanyarvadászatra is bevethetjük a gépet.
A Kakucs Ringen is megállta a helyét.
Kíváncsiak voltunk mi is a határokra, ezért kivittük a Kakucs Ringre, ahol sz?k kanyarokból van b?ven, ráadásul jóval élvezetesebb ezekkel a kis gépekkel az aszfaltcsík. A gyárilag szerelt IRC gumikat sokat szoktuk szidni, ezért felkerült egy Pirelli Diablo Supercorsa, ami kitolta a gép határait, pontosabban nem a gumi lett a sz?k keresztmetszet. Ahogy mondtam, a motorblokk élvezetes, van benne tartalék, és elég széles tartományban használható, utcán már 6-7000-t?l, pályán pedig 9 000-13 000-es fordulat között. Az er?s féktávot is jól veszi, jó pár kör elteltével viszont kezd kissé fásulni az els? fék. Az ABS viszont hibátlanul teljesített végig. A gépen végig kényelmesen ülünk, és komfortos vele a kanyarvadászat, a kigyorsítások persze nem szakítják le az alkarunkat, de lendületb?l szépen kil?, illetve gyorsan és pontosan bekormányozható. A gumikra nem lehetett panasz, és ha szépen, dinamikusan, lendületb?l motorozunk, akkor a futóm? is jól bírja, sokkal jobban bírná, mint azt a lábtartók megengedik. Gyakorlatilag a lábtartó mellett a fékkar és a váltókar is leér. Kár érte, mert bírná a keményebb hajszolást is. Persze valamit valamiért, a kényelmes lábtartás és üléspozíció fontosabb ennél a gépnél, mint a kanyartempó maximálása.
Kifejezetten élveztem azt a pár napot, amíg a Z300 nálam volt. Nagyon könnyed, élvezetes és stresszmentes motorozást tesz lehet?vé. Könny? vele a városi közlekedés, de kimerészkedhetünk vele egy kis kanyarvadászatra is, a külleme már-már nagymotoros, a fenntarthatósága baráti. Az ára illeszkedik a konkurenciához, 1,6 millió forint alatt elvihet? az ABS-szel szerelt verzió.
Kawasaki Z300 2015 | |
---|---|
Motor | |
Motortípus: | Folyadékh?téses, négyütem?, soros kéthengeres |
Henger?rtartalom: | 296 cmł |
Furat x löket: | 62,0 x 49,0 mm |
Kompresszióviszony: | 10,6:1 |
Szelepvezérlés: | DOHC, 8 szelepes |
Teljesítmény: | |
Forgatónyomaték: | |
Üzemanyag-ellátás: | Üzemanyagbefecskendezés: ř32 mm x 2 dupla szelepes |
Gyújtás: | Digitális |
Indítás: | Elektromos |
Kenés: | Kényszerkenés, nedves karter |
Váz | |
>Váz típus: | Acél cs?váz |
Villaszög / Utánfutás: | 26° / 82 mm |
Rugóút, els?: | 120 mm |
Rugóút, hátsó: | 132 mm |
Gumi, els?: | 110/70-17M/C 54S |
Gumi, hátsó: | 140/70-17M/C 66S |
Kormányzási szög, bal / jobb: | 35° / 35° |
Teljesítmény | |
Maximális teljesítmény: | 39 LE (29,0 kW) / 11 000-es fordulaton |
Maximális nyomaték: | 27,0 Nm / 10 000-es fordulaton |
Váltó | |
Áttétel: | 6 sebességes |
Differenciálm?: | Lánc |
Els?dleges áttétel arány: | 3,087 (71/23) |
Kuplung: | Nedves, többtárcsás, kézi |
Fékek | |
Fék, els?: | Egytárcsás, ř290 mm-es tárcsa, szembenálló ikerféknyereg |
Fék, hátsó: | Egydugattyús ř220 mm hullámos tárcsa |
Felfüggesztés | |
Felfüggesztés, els?: | ř37 mm teleszkópvilla |
Felfüggesztés, hátsó: | Alsó kapcsolódású UNI-TRAK gáztöltés? lengéscsillapítóval és állítható el?feszítéssel |
Méretek | |
Méretek (H x Sz x M): | 2015 x 750 x 1025 mm |
Tengelytáv: | 1405 mm |
Hasmagasság: | 145 mm |
Ülésmagasság: | 785 mm |
Üzemanyag mennyiség: | 17 literes |
Menetkész tömeg: | 168 kg /170 kg (ABS) |
Ár: | 1 450 000 Ft (1 570 000 Ft ABS-szel) |
Legutóbbi hozzászólások