Szöveg: Erdélyi Zsolt
Fotó: Berkes Dávid
Gyártásának 2007-es újraindítása óta az SH tulajdonosok egyértelm?en rajonganak motorjukért. A nagy kerekek, a jó fékek és a 300 cmł-es er?forrás mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Honda robogója az „igazán jó” kategóriába kerülhessen. A modell 2015-re újult meg jelent?sen, amihez a kiindulópont adott volt, hiszen az els? verziót is kiváló motorként ismerhettük még.
Persze a korábbi kiadásban azért akadtak hiányosságok, mint például a sz?k?s csomagtér, amit a keresked?k ajándék top box-szal próbáltak ellensúlyozni.
A gyártó figyelt a visszajelzésekre, és folyamatosan csiszolva a modellt kis lépésekkel haladt el?re a fejlesztési folyamatban. 2011-ben érkezett az új dizájn, a meger?sített váz és az új felfüggesztések, valamint a kombinált ABS, bár utóbbi extraként már 2007-t?l rendelhet? volt.
Talán a leger?sebb faceliftet kapta 2015-ben az SH. Ezek a legfontosabb változtatások:
– vadonatúj acél váz,
– 16 mm-rel hosszabb tengelytáv,
– kétkörös ABS,
– LED technológia a világításban,
– intelligens kulcsrendszer,
– és hát a megnövelt, 19 literes csomagtér, amiben elfér egy feln?tt sisak.
A tipikus SH vonalak megmaradtak, de tovább modernizálták a küls? jegyeit; az új idomokkal dinamikusabb, izmosabb megjelenést értek el. Új felnik és az eltalált arányok mellett az elemek min?sége is kimagasló, ahogy a 3d bet?kkel kiírt modellnév is jól mutat.
Az els? információk megnövelt teljesítményr?l és csökkentett üzemanyag-fogyasztásról szóltak, ehhez képest az adatlapon 25,2 lóer? szerepel, ami visszalépésnek t?nhet az eddigi 27,2-hez képest.
A válasz azonban az átdolgozott maximális teljesítményben és nyomatékban keresend?. Az átdolgozott SHi motor percenként 1000 fordulattal sz?kebb tartományon m?ködik, aminek köszönhet?en az alsó és a középs? tartományokban érezhet? er?- és gyorsulásibeli el?ny mutatkozik a régi modellekkel szemben.
Ezt a változtatást els?sorban a városi közlekedésben érezhetjük. Jobban gyorsulunk lámpától-lámpáig, míg a közepes tartomány er?södését leginkább sávváltásoknál és el?zéseknél élvezhetjük. Csökkent a végsebesség az er?sebb alsó- és középtartományért cserébe, azonban a kényelmes utazó 120-130 km/h körül maradt domborzattól függ?en.
Azzal, hogy csökkent a motor bels? súrlódása, a fogyasztása is csökkent, így városban épp’ hogy átlépi a 3 literes határt, ami jelenleg egy 125 cmł-es robogó igénye jóval kisebb teljesítmény mellett.
Komoly kényelmi funkció a kulcs nélküli indítás. Elég, ha a kulcsot a zsebünkben tartjuk, a motor közelébe érve a kapcsoló elfordításával már indíthatjuk is az er?forrást. Igazan praktikus, amikor beugrunk egy boltba, és kifelé jövet nem kell a zsebünkben turkálni.
A kellemes kék fény sötétben is jól látható és az információk is könnyen leolvashatóak az indító egységen. Mellette találjuk az ülésnyitó gombot, aminek köszönhet?en nem lesz három nap alatt összekarcolva az ülés alatti rész néhány eltévedt lyukratartástól.
A kulcs nélküli indítás kényelmes, de megszokást igényel. Az egyik indulásnál miután kivettem a bukómat a dobozból, benne felejtettem a kulcsot. Szerencsére nem hagytam el, de ha ez megtörténik, akkor itt nincs pin kód, amivel feloldhatnánk a rendszert. Szükségünk lesz a második kulcsra.
Az elmúlt szériákban az SH egyik gyengéje a tárolókapacitása volt. Az ülés alatti tárolórekesz nem volt elegend? egy sisak tárolására. Most azonban változott a kaszni, az ülés feljebb került, 785-805 mm-re, a különbség pedig épp egy használható tárolóméret.
A tárolóban találunk egy telefon számára kialakított masszív zsebet, illetve 12 voltos tölt?aljzatot, így menet közben akár tölthetjük is a biztonságban és száraz helyen utazó eszközeinket. Ezen felül találunk a motoron D gy?r?s sisak rögzítésére alkalmas szemet, illetve egy kis keszty?tartót a lábrésznél.
Ha SH, akkor hátsó doboz és konzol. A konzol továbbra is remekel, kényelmes vele felhúzni a motort állványra, de az utasunknak is sokat segít a kapaszkodásban. A doboz piactól függ?en opcionális termék, a tesztmotoron volt, aki teheti, szerezzen be egyet, mert nagyon praktikus kiegészít?. A mérete pont használható, ami annyit jelent, hogy az edz?cuccokat rejt? hátizsákot vagy egy zárt sisakot könnyen elnyel.
Az SH Hondához méltóan a legkisebb ellenállás nélkül indul el bármilyen körülmények között. A gázreakció rendkívül jó, az átdolgozott er?forrás tényleg az els? pillanattól nyomatékkal és könnyen mozgatja a testet akár két személlyel is.
Városban egy robogónál ugye a kigyorsítás az egyik legfontosabb szempont, gyorsan kell indulni és jó helyet szerezni a forgalomban. Ebben az SH tökéletes partner. Nem csak a blokk teljesítménye miatt, hanem az üléspozíció hegyes kidolgozásának köszönhet?en is. Érezhet?, hogy a gyártó római dugókban tesztelte. Folyamatosan egyenesen ülünk, egyúttal sportosan kényelmesen, így gyorsan lehet mozgatni a vékony, magas ülést és rajta keresztül a motort. Nem kell megijedni, az SH hosszú távon is kényelmes. Ezzel csak azt akartuk mondani, hogy ha valaki nem csak hátrad?lve szeret robogózni, hanem dinamikusan, felvéve a város tempóját, az SH-t ? is szeretni fogja.
A 16-os kerekek nem csak jól irányíthatóak, de el is nyelik az úthibákat és a járda felhajtás is könnyed feladat. A kombinált Nissin fékrendszer jól adagolható és a nyomáspontja is megfelel?.
Végig könnyedén tudtam lavírozni a városi dugóban. Szükség esetén az ABS csendben, szinte észrevétlenül dolgozik, aminek nagy hasznát veheti az, aki végigmotorozza a h?vösebb hónapokat.
Itt kell megemlíteni, hogy a kaszni szélvédelme mennyire kellemes mediterrán érzést keltett bennem. (A Honda nem is tagadja, hogy a motor els?dleges piaca az adriai medence.) Nyáron jól tereli a szelet, de hidegebb id?ben érdemes lábtakaró ponyvát használni, mert a comb fels? részét er?sen éri a szél. A víznek viszont nagyon jól ellenáll a keskeny idomzat, nagyobb tempónál is csak a fentr?l érkez? vízzel szemben kell védekeznünk.
A városi forgalomban fontos a fordulókör mérete. Az SH-val a 16-os keréknek és a magas ülésnek is köszönhet?en szinte kering?zni tudunk a tereptárgyak között.
Az SH-val két személlyel is elég virgonc marad. Megvan hozzá a megfelel? motorer?, és a fékek is rendelkeznek elenged? tartalékkal. Az ülés egy balatoni út erejéig b?ven kényelmes, és a kapaszkodó is jól jön az utasnak. Egyedül a hátsó futóm? viselkedik kicsit nehezen er?sebb úthibák esetén. Els? sorban az olyan ütéseket érezzük, amik felfelé kiálló úthibák formájában érik a kereket.
Találtam a motoron egy olyan egyszer? kis fejlesztést, amit szívesen látnék minden motoron. Ez egy szeleptartó, ami biztosítja, hogy az oldalra néz? szelep ne tudjon letörni, ha esetleg túlságosan nekifeszülnénk.
A dizájnelemek eddig is letisztultak és egyediek voltak az SH-n, már amennyire egy praktikus robogó egyedi tud lenni napjainkban. De tény, hogy könnyen felismerhet?. A motor jó megjelenéséhez hozzáadnak az olyan apróságok is, mint a m?szeregység aprólékos kivitelezése, a szép keret és a jól olvasható információk. Különlegesség az éjszaka rendkívül szép színekben világító kijelz?.
A parkolás könnyen még a Hondával. Könny? levenni sztenderr?l és az oldalkitámasztó is kell?en er?s és jó szöget zár be. A lejt?n való parkolás viszont már jóval nehezebb, ugyanis nincs a motoron kézifék, így játszani kell vele, ha egy hegyesebb úton szeretnénk parkolni.
A kézifék hiányát a parkoláson kívül lejt?n motorozva is érezzük. Lámpához érve folyamatosan fognunk kell a kormányt és húznunk a féket, hogy ne guruljunk el?re. Ezt felíratnám a következ? modellen változtatandó dolgok listájába.
Összefoglalva az új SH alaposan átgondolt és jó funkciókkal b?vült. Nyomatékosabb, használhatóbb teljesítménygörbével rendelkez? er?forrást kapott.
Végre elfér egy bukó a nyereg alatt, és még telefont is tudunk tölteni vízhatlanul, biztonságosan bezárva. Az új idomzat keskeny és jól irányítható a nagyvárosi forgalomban.
A futóm? hátsó traktusa rendelkezhetne nagyobb tartalékkal, de ezt csak igazán rossz utakon érezzük. A fékek hatásfoka megfelel? és jól is dolgoznak együtt, ahogy az ABS programja is teljesen rendben van. Ezen a területen egy parkoló fék még nagy el?relépés lehetne.
A kulcs nélküli indítás ebben a kategóriában pedig igazi unikum, ami nagyon megkönnyíti a hétköznapi használatot.
Nekem személy szerint nagyon tetszett és gondolkodás nélkül megvásárolnám, ha ebben a kategóriában keresnek robogót. Jól tartja az értékét, és pont kellemes átmenet a két személlyel használhatatlan kisrobogók és a nagytest? robogók között.
A Honda SH300i m?szaki adatait itt találod.
Legutóbbi hozzászólások