A világ legjobbnak tartott sportrobogóját vallattuk városban és kanyarokban egyaránt.
TMAX tele van hihetetlen adatokkal de mégis elsőre az árával lehet sokkolni. Bárkinek mondtam a teszt alatt, hogy a robogó ára 4,2 M forint vagy nem hitték el vagy megdöbbenten nézegették.
Könnyű és finom! Na jó nem, 216 kg de brutál jól motorozható!
De ez után jött csak a fekete leves, ugyanis mikor mindenki azzal érvelt, hogy jó de ezt biztosan senki sem veszi, akkor csendben odasúgtam, hogy Európában a nagymotor eladási listán az ötödik helyen szerepel, úgy, hogy egyetlen robogó nem jutott be az első tízbe rajta kivűl. Bizony az 5. helyen és olyan motorokat utasított maga mögé mint a felső kategóriás BMW NineT vagy a népszerű Honda NC750.
Egyszerre sportos és prémium a megjelenés
Tehát valóban egy kuriózumról van szó amit évek óta az összes maxi sport robogót gyártó meg akar verni de valahogy mégsem sikerül. Ennyi ember pedig nem tévedhet és megsúgjuk nem is téved.
Amikor átvettem a soroksári úton a tesztmotort azonnal kellemes meglepetés ért. Kulcs nélküli indítás, sőt mit indítás? Kormányról vezérelhető tanksapka, ülés és kesztyűtartó nyitás. De a leállításhoz sem a piros gombot kell nyomni mert van egy saját off gomb a motor megállításához ahogy a kormányzár is egyszerűen gombbal kapcsolható.
Kulcs nélkül tudunk mindent nyitni és zárni pillanatok alatt
Minden egyszerűen és kulcs nélkül működik, beleértve például a kesztyűtartót ahol telefonunkat tölteni is tudjuk a 12V-os aljzatnak köszönhetően. Az indításnál egyszer megnyomjuk a start gombot és máris feléled az elektronika, a kijelző szó szerint üdvözöl minket a fedélzeten, a második gombnyomásra pedig elindul a motor
Mikor elszökik otthonról a fotel velünk együtt
Az üléspozíció rendkívül sportos, a lábunknak bőséges hely van és két külön ponton is tarthatjuk attól függően, hogy nagyobb mozgásterű sportos vezetést választjuk vagy kényelmesebben utaznánk hosszú távon.
Már az első métereken érződik, hogy a motor nagyon jó gázreakcióval rendelkezik, sportmotoros érzésünk van a kigyorsításoknál. Az áttétel inkább rövidnek mondható amitől brutális gyorsulása van TMAX-nak ez pedig megkönnyíti a városban a nagy testű motor mozgatását. Gyorsan tudunk a sorok között lavírozni és reagálni a legkisebb résekre is, ahogy kinéztük már ott is vagyunk és mehetünk a következő előzésre.
A motorok Kardszárnyú delfinje, nagy és nehéz de mégis olyan légiesen mozog mint egy balerina
A városban az ülésen előre csúszva tudjuk hatékonyan mozgatni a motort és a megállásnál is szükségünk van az előre csúszott üléspozícióra mivel az ülés szélessége miatt nehezen ér le a lábunk. Pedig az ülés magasság nem kiemelkedő de a szélesség egy alacsonyabb motorosnak kihívás jelenthet.
A műszerfal egyszerre innovatív, könnyen kezelhető és gyönyörű éjszaka, a kékes fény ahogy az analóg órákat megvilágítja igazi minőségi megoldás. A menükben bőséges terünk van az állításra de ha egyszer beállítunk mindent onnantól kezdve egy gyorsmenü segítségével motorvezetés közben is könnyen állíthatjuk a fontosabb funkciókat. Így például a markolatfűtés gyorsmenüből könnyen elérhető de azt, hogy az egyes vagy kettes fokozatban milyen hőt adjon le egy tizes skálán már csak menüben tudjuk állítani. A kijelző tetején pedig folyamatosan látunk egy kis markolatfűtés piktogramot ami mutatja, hogy bekapcsolt állapotban van a funkció és milyen szintet használunk.
A TFT kijelző tudásában és megjelenésében is felül múlja minden elvárásunkat
A műszerfal funkcióit a kormányról tudjuk irányítani és mind két kezünknél találunk vezérlő gombokat. Érthetően a MODE funkció gombja került a gáz mellé amit menet közben is tudunk állítani csak el kell vennünk a gázt. A választható módok az S mint sport és T touring. A T mód városban vagy utazáshoz, cirkáláshoz ajánlott, jóval lassabb gázreakciót kapunk de megfelelő nyomatékot így nyugodt motorozáshoz tökéletes.
Az S mód szinte sportmotort varázsol a TMAX-ból. 5 másodperc körüli idővel gyorsul 100-ra és 150 km/h sebességig végig robbanékony motorozást tesz lehetővé.
Ha a kapcsolókból indulunk ki akkor vadászgép is lehetne de sötétben csak emlékezetből tudunk mahinálni
A bal kezünknél sokkal komolyabb gomb arzenált találunk. Itt mindent tudunk állítani de motorozás közben a markolatfűtés, ülésfűtés, motoros plexit érjük el azonnal. Sajnos sötétben semmilyen fény nem világítja meg a gombokat, így ha elfeljtettük, hogy hol mit találunk akkor külső fényforrást kell bevonni.
Kiváló társ a hétköznapokban
Tesztelési idő alatt a hétköznapi, rutin feladatokat intéztem vele a városban (megbeszélés, edzés, vásárlás, etc.), kifejezetten meleg időben. Valahogy a megszokott hétköznapi rutin mégsem ugyanaz, hiszen a gyorsabb közlekedéshez a komfort érzet is társul. A csomagtartó mérete egy sportrobogóhoz mérten kellően nagy, nyitott bukósisakból kettőt is el tudunk pakolni az ülés alá de a zárt Arai sisakomat a nem túl mély kialakítás miatt nem tudta elnyelni a csomagtér de cserébe rendelhető hozzá hátsódoboz. Az utas nyitott sisakja mellé landolt a protekoros kabátom is, mivel hiába állítható a plexi dőlése akár 36 fokban a testemet szinte semmilyen szél nem érte menet közben. Huzamosabb ideig egyenesen haladva jelentősen megnő a hőmérséklet a vezető számára, ezért véleményem szerint ötletes lett volna valahova szellőzőt rejteni, akár a plexi alsó részébe, akár az idomokba.
Nagyon jó szél és esővédelem, aminek köszönhetően hőségben megsülünk
A sorok között nagy robogós léptékkel könnyen elférünk és kis sebességnél is parádésan mozgatható a motor. A forduló köre nem csak kicsi de szinte nulla gáz mellett is stabilan fordítható láblerakás nélkül. Ha utast viszünk akkor a saját tömegünkig nem igazán érezzük ( a manőverekhez érdemes az ülésen teljesen előre csúszni ) de ha nálunk nehezebb ember ül fel és kényelmesen hátra helyezkedik akkor ingataggá válik a vezetésünk.
A féket és a futóművet egy sportmotor is megirigyelhetné, főleg hátul a kézifék külön munkahengerét
Szombaton elhagytuk a várost és irány motorozni Szlovákiába. Ahogy megérkezett az első kanyargos szakasz éreztem, hogy most van nagy különbség egy TMAX és bármilyen más robogó között. Az új alumínium váz és a már ránézésre is sportmotort idéző UPS első futómű olyan stabilitást ad a motornak, hogy felállva ugrálva sem voltam képes zavarba hozni menet közben a stabilitást.
Kanyarokban komoly motorokkal is képesek vagyunk tartani a lépést, az egyenes szakaszokon 150 km/h-ig a kéthengeres 44 lóerős erőforrás erőből gyorsítja a 216 kg-os tömeget. Könnyen tudunk ívet változtatni a jól nyomatékolt erőforrásnak és a túlteljesítő futóműnek köszönhetően. A hátsó rugóstagnál az előreterhelést és a csillapítást is tudjuk állítani így két személynél is megtarthatjuk a sportos vezetési élményt.
Szűk kanyarokban is hatékonyan tudunk fordulni köszönhetően a jól eltalált üléspoziciónak és a fékeknek amik minden elvárásomat felülmúlják. Elképesztő erővel és még elképesztőbb adagolhatósággal teszik dolgukat és ezért játszi könnyedséggel érkezünk meg féktávra fordulunk be vagy adagoljuk kanyar közben.
Jobbra leér a középsztender, de legalább elektronikusan lokkolható lopásvédelemmel van ellátva
Sajnos a középállvany a jobb kanyarokban elég hamar leér és zavaró ahogy húzzuk az aszfalton pedig a motor még rengeteget engedne lefelé, az egyetlen alkatrész a motoron amit átalakítanék kicsit. Leszedni nem érdemes mert a Smart Key rendszer lopásgátlással is elvan látva ami pont a középállványt zárja.
Az ABS és a TC olyan finoman dolgozik, hogy sosem éreztem a működést de egy pillanatra sem vesztettem tapadást. Egyenesekben az ember kicsit hátrébb csúszik és kényelmesen motorozik míg kanyarokban azonnal lehet ritmust váltani és a nagymotoroknál megszokott tempóban fordulni.
Balkanyarban páratlan élményt nyújt
Az erőforrás robbanékonysága felül némi hátránnyal jár, 150 felett gyorsan elfogy a motor ereje, valahol 170-180 között lehet a vége ami persze nem kevés egy robogótól de a TMAX annyira túl van gondolva a futómű és fék terén, hogy bőséggel elbírna még sebességet. Mivel a modell Olaszországban a legnépszerűbb ezért elképzelhető, hogy az ottani piacnak és a TUTOR rendszernek köszönhetően lett így hangolva a teljesítmény.
Rajongtak érte a Török túristák
A gyors motorozáson kívül a TMAX-nak van még egy élvezhető oldala, ez pedig a turázás, ha nem is annyit amennyit egy nagy robogóba de jóval többet tudunk pakolni mint egy normál motorra. Ráadásul ha az ülés alá tesszük a nehezebb dolgokat még a motorozhatóság sem változik. Hosszú távon is kényelmes, az utasok akiket vittem ódákat zengtek a hátsóülés kényelméről, ha valaki hétköznap városi használatra hétvégén pedig akár egy tengerparti leruccanásra használná akkor egy percig sem fog csalódni. Autópályán épp annyira életképes mint a hegyi szerpentineken vagy a zsúfolt tengerparti városokban. Még kofferszettet sem kell venni és ha esik az eső akkor is szinte teljes védelmet kapunk egy normál motorhoz képest. Elég csak megnyomni a tempomat gombját és hangtalanul lesuhanni a nagy kék vízhez.
Arany elsőszár, radiális féknyereg, felfelé vezetett sportos dob és morcos arc ez a TMAX, a DX pedig a kényeztetés
Szombat este elugrottunk a Váci Vigadalomba kicsit zenét hallgatni, a nappali hőség után hajnalban igen csak hűvös idő fogadott minket a Duna mentén. Ilyenkor jön rá az ember, hogy a robogó mennyire praktikus jármű. Egy igazi hibrid ami az autó és a motor hasznos tulajdonságait próbálja ötvözni. A kabátomat oda adtam az utasomnak így maradt egy pólóm ami 15 fokban nem sok meleget biztosít, felemeltem az elektronikusan állítható plexit, bekapcsoltam az ülésfűtést ( vezetőülésnél van csak ) a markolatfűtést és a karomon kívül sehol nem ért a hűvös szél. Az éjszakai vezetésnél a TMAX LED lámpái maximálisan megfelelnek az elvárásaimnak a műszerfal világításról nem is beszélve.
A blokk 150-ig minden álmunkat felülmúlja utánna már csak inkább haladunk
Az 530 ccm-es kéthengeres erőforrás megfelel az Euro4 követelményeknek és 4,5-5,5 liter között fogyasztott alattam felhasználástól függően.
Összefoglalva a három nap alatt a TMAX meggyőzött arról, hogy miért Európa legnépszerűbb robogója. Nem tökéletes hiszen lehetne nagyobb a csomagtér vagy megoldhatnák, hogy ne érjen le a középsztender esetleg javíthatnának a levegőáramláson.
Azonban annyi pozitív tulajdonsága van, hogy igazi Unicum a motoros piacon. Könnyen átélhetjük vele a motorozás élményét pedig robogón ülünk és élvezhetjük a praktikumokat a hétköznapokban.
Én biztosan betolnám a garázsba csak félő, hogy előbb utóbb semmi mást nem használnék. Hisz a kényelem nagy Úr!
Legutóbbi hozzászólások