A Honda érdekes ötlettel állt elő, ami megoldást jelenthet sok túltermelési problémára. A hálózatban mindig keletkezik olyan áram amit a szolgáltató olcsóbban szeretne értékesíteni mert éppen felesleg van a rendszerben. Ez az un éjszakai áram, ma inkább VEZÉRELT áramként ismert lényege.
A villamos energia nem tárolható a jelenlegi energetikai rendszerben ezért az előállítás pillanatában kell elfogyasztani és annak érdekében, hogy egyenletes legyen az erőművek terhelése mi jogosultságot adunk a nagyobb terhelésű villamos fogyasztóink vezérlésére ami egy külön órán keresztül történik. Napjainkban ez a víz melegítésére használható bojler szokott lenni.
Itt jön képbe a Honda és az új ötlet. Miért ne tárolhatnánk akkumulátorban ami egy gépjárműben található? Legyen az autó, motor vagy bármi más, ehhez csupán egy intelligens töltő kell a hálózatra és máris olcsóbban tankolunk illetve töltünk otthoni keretek között.
Honda Power Managerek demonstrálják a következő generációs energiaszabályozók előnyeit az Egyesült Királyságban
• A Honda csatlakozott az – Egyesült Királyság vezette – EV-ELOCITY energiagazdálkodási konzorciumhoz
• A projekt a hatékony energiafelhasználás előnyeit kívánja bemutatni a vállalkozások és az elektromos autók üzemeltetői számára a Honda által fejlesztett Power Manager segítségével
• Az EV-ELOCITY program költségvetése eléri a 7 millió angol fontot
A Honda Motor Europe bejelentette, hogy ultramodern Power Manager berendezéseket biztosít az Egyesült Királyságban útjára indított EV-ELOCITY kezdeményezéshez. A projekt célja, hogy megismertesse az embereket a V2G (Vehicle-to-Grid) technológiával, melynek lényege, hogy a villanyautók energiát tölthetnek fel a közüzemi hálózatra. Ez a megoldás – miként az Egyesült Királyság különféle pontjain szervezett bemutatók is bizonyítják majd – az elektromos energia tárolását, használatát és megosztását egyaránt hatékonyabbá teszi, tehát környezetvédelmi és pénzügyi szempontból is roppant kedvező hatásai vannak.
Az EV-ELOCITY program jelentős kormányzati támogatást élvez a szigetországban, az Innovate UK nem kevesebb, mint 7 millió angol fontot biztosít végrehajtásához. A jelenlegi projekt 2018-tól 2021-ig tart, s remélhetőleg számos olyan életképes üzleti modellt hív életre, ami elősegíti az elektromos autók piacának fejlődését, egyszersmind támogatást nyújt azon fogyasztóknak, cégeknek és infrastruktúraszolgáltatóknak, melyek profitálhatnak az energia hatékonyabb tárolásából.
Az energiapiac átalakulása
A megújuló forrásokon alapuló energiatermelés kapacitása évről évre nő az Egyesült Királyságban, jelenleg azonban nincs lehetőség a többletenergia tárolására. Erre nyújthatnak megoldást az elektromos járművek, hiszen a V2G révén bekapcsolódhatnak a közüzemi hálózat működésébe és hatékonyabbá, kiegyensúlyozottabbá tehetik a rendszert. Túltermelésnél az áram az EV-k akkumulátoraiba kerül, ahonnan szükség esetén betáplálható a közüzemi és/vagy az otthoni elektromos hálózatba. Az energiatárolás ezen formája jelentős szerepet játszhat az energiapiac átalakulásában.
A Power Manager kifejlesztésével a Honda már megtette az első lépést afelé, hogy az energiaszabályozók elterjedése valósággá váljon. A japán vállalat rendszerének alkalmazásával nemcsak összegyűjthető és tárolható az elektromos energia, hanem hatékonyan, az aktuális igényeknek megfelelően el is osztható a közüzemi, az otthoni és az irodai hálózatok, valamint az elektromos autók között. Ezzel alul- és túltermelés esetén egyaránt stabilizálható a közműhálózat, nem mellesleg a felhasználóknak lehetősége nyílik, hogy eladják az általuk termelt és/vagy tárolt energiát, s bevételre tegyenek szert.
Jørgen Pluym, a Honda Motor Europe elektromos átállást és hatékony otthonienergia-szabályozást célzó projektjének vezetője elmondta: „Nagyon izgalmas, hogy részesei lehetünk az EV-ELOCITY projektnek, hiszen új infrastruktúramodellek válnak elérhetővé, amelyekkel szélesebb körben, hatékonyabban használható fel a megújuló energia. Ha megvalósulnak elképzeléseink, az nemcsak a közüzemi hálózat működésére lesz jótékony hatással, hanem a felhasználók életére is, hiszen a többletenergia értékesítésével bevételre tehetnek szert. A Honda az egyetlen vállalat a világon, amely elektromos járműveket és energiaszabályozó rendszereket is kínál a vásárlóknak.”
Tom Harper, az EV-ELOCITY konzorcium, valamint az A.T. Kearney angol szervezetének vezetője hozzátette: „A felhasználók megőrzése és a szolgáltatások körének bővítése sok energiacég stratégiájának központi eleme. A V2G izgalmas lehetőség, hiszen az elektromos járművek figyelemre méltó értéket képviselnek. Ebből fakadóan az EV-ELOCITY projekt több technológiai kérdések megválaszolásánál, sokkal inkább arról szól, hogy meghatározzuk ezt az értéket, ezáltal kedvezzünk a fogyasztóknak és segítséget nyújtsunk a vállalkozásoknak új üzleti ajánlataik kidolgozásában.”
Az EV-ELOCITY konzorcium számos nemzetközileg elismert céget, intézményt és szervezetet tömörít. Tagjai között az A.T. Kearney, a Honda Motor Europe, a University of Nottingham, a Warwick University, a The Peel Group, a Cenex, az Ecar club és a Brixworth Technology egyaránt ott szerepel, sőt Leeds és Nottingham város tanácsa, valamint az Egyesült Királyságban ténykedő nagyobb energiaszolgáltatók köre is csatlakozott a kezdeményezéshez.
A Honda komoly eredményekre lehet büszke a következő generációs energiaszabályozó rendszerek fejlesztése terén, az EV-ELOCITY program támogatása is ezek mielőbbi bevezetését szolgálja. A V2G technológián alapuló Power Manager tesztüzeme Franciaországban – a SMILE projekt részeként – már elindult, és Európa egyéb országaiban is megkezdődtek az új, innovatív rendszerek telepítésének előkészületei.
Legutóbbi hozzászólások