EST. 2002

Tóth Ádám

MOTORINFO-PORTRÉ:

Tóth Ádám, 11-es rajtszám, Suzuki RM 125

– Országos Bajnok (Motocross) 2002.
– Köztársaság Kupa Gy?ztese (Motocross) 2002.
– Sprintcross Országos Bajnok 2002.
– Európa-Bajnokság (Motocross) 15. hely 2002.
– (egyetlen magyar pontszerzo a Motocross EB-n 2002-ben)



Tóth Ádám – ahogy az iménti felsorolásból
is kiderül – az idén mindent elért, amit a hazai motocross
területén elérhetett, és egyébként már
régen el akart érni. A folytatás, reményei szerint
a nemzetközi porondon következhet majd, amihez az els? lépéseket
már megtette azzal, hogy pontjai alapján 15. helyen áll
az EB rangsorban.
A MOTORINFO szerkeszt?ségében az idáig
vezet? utat elevenítettük fel, és bizakodással
latolgattuk a jöv? esélyeit.

A ’75-ös születés? idei bajnok nem ‘motoros családba’
született, de édesapja lelkesedésének köszönhet?en
már 1985-ben, 10 éves korában nevet szerzett magának
a piliscsévi, és más versenyeken, egy házilagosan
épített, Simson blokkal szerelt Romettel. Az évad végén
az egyesületi háttér nélkül versenyz?
kissrác a székesfehérvári versennyel együtt
megnyeri apjával kötött fogadását is, aminek
eredményeképpen megkapja élete els? nyugati versenymotorját,
egy kiskerek? 80-as Yamahát, amivel 1986-ban elindul a Junior 80-as
kategóriában.

A ’86-os évad jól indult az új motorral, az évad
végén a 3. hely is kilátásba került, ami azonban
a tapasztalathiány miatt ekkor még nem jöhetett össze.
1988-ban egy középkerek? Kawasaki-ra ül át, amivel
az évad végén dobogóra léphet a Junior 80-as
kategóriában, a 89-es évadban pedig ugyanezzel a motorral
16-ból 14 futamot megnyer. 1990-ben egy vadonatúj nagykerek?
80-as KTM nyergében indul, ami annak ellenére, hogy nem válik
be, és folyamatos szerelésre szorul, még így is
biztosítja a dobogós 2. helyet az akkor 15 éves versenyz?
számára.

A Junior kategóriából Tóth Ádám a
mez?nyb?l egyedüliként egyenesen az els? osztályba
igazol, kihagyva a szokásos lépcs?fokot, amit a legtöbb
versenyz? számára a másod osztály jelent.
Ennek ellenére mindjárt ez els? évben, 1991-ben
8. helyezést ér el a Magyar Bajnokságon Suzuki RM 125-ötösével.
Mindezt ráadásul úgy éri el, hogy versenyz?társai
átlagosan 5 évvel id?sebbek nála, ? pedig
ekkor versenyez el?ször 125-ös géppel. Kamrással,
az évad magyar bajnokával egy mez?nyben versenyezni óriási
motivációt jelent a 16 éves fiatalember számára,
mégis, mindjárt az els? évben nagy árat fizet.
Az évad utolsó futamán egy szerencsétlen esés
következtében a motor kormánya annyira megsérti lépét,
hogy azt örökre el kell távolítani hasüregéb?l,
ráadásul még bal felkarja is csúnyán eltörik.

Ezek után 1992-ben minden bizonnyal megszakadt volna a fiatal sportoló
karrierje, ha nem karolja fel a korszak legnívósabb egyesülete,
a csapatbajnokságokat akkoriban minden kategóriában sorozatban
nyer? Honvéd HPSE, akikt?l egy Yamaha YZ 125-öst kap
a versenyzéshez. A ’92-t?l ’96-ig tartó honvédos
korszak mindenképpen eredményesnek volt mondható, de a
sorozatos sérülések miatt ekkoriban mégsem lehetett
Tóth Ádámból magyar bajnok az els? osztályban.
Azonban sérülései ellenére is mindig dobogón,
vagy dobogó közelben zárja az évadot, ’95-ben sikerül
kvalifikálnia magát a VB-re is, ahol az els? futam els?
harmadáig a 10. helyen motorozik, ekkor viszont bukást szenved,
és nem tudja folytatni a versenyt. 1996-ban dobogón zárja
a bajnokságot, a Szupercross kategóriában pedig országos
bajnok lesz.

1997 a Honvéd hanyatlásának és a Suzuki színrelépésének
is az éve volt a Motocross hazai történetében. Tóth
Ádám ekkor, a kezdettekkor igazol a Magyar Suzuki Rt.-hez, és
a csapat els? versenyz?je lesz. A Suzukitól kapott RM 250-esével
magyar bajnokként zárja az évadot ’97-ben és ’98-ban
is. A Suzukival kötött, kölcsönös elégedettséget
eredményez? együttm?ködés, amelyben jelent?s
szerepe volt és van ma is Bajok Gábornak, máig meghatározó
Tóth Ádám pályafutása szempontjából.
1999-ben ugyan a kemény alapozó-edzésen el?jött
ínhüvelygyulladása miatt a motokrossz helyett a gyorsasági,
Stocksport-kategóriában indítja a Suzuki, de meglep?
módon újonc mivolta ellenére itt is minden futamot dobogós
helyen zár GSX R 750-esével, és mindössze 1 ponttal
csúszik le a bajnokság végén a dobogó harmadik
fokáról. Komoly sérülések itt is érik,
de megtörténik, hogy bokaszakadása ellenére is motorra
szál, harmadikként fejezi be a futamot, és csak segítséggel
tud felmászni a dobogóra.

Az ínhüvelygyulladásból kigyógyult keze 2000-ben
újra lehet?vé tette számára a motocrosshoz
való visszatérést, amin belül a Sprintcross kupáért
is versenybe szál. Balszerencséjére, hiszen itt éri
az a kulcscsonttörés, amely miatt az évad utolsó két
futamát kénytelen kihagyni. Az Országos Bajnokságon
így is 2. lesz, holott ha nem történik a baleset, jó
eséllyel bajnok lehetett volna 2000-ben. Ebben az évben már
EB-futamokra is jár, Piliscséven ráadásul sikerül
negyedik helyen végeznie a futamban.

2001-ben két RM 250-est is rendelkezésére bocsát
a Suzuki, ugyanakkor egy tüskeszúrásból kialakuló
újporc-gyulladás miatt egy hónapig nem tud versenyezni.
A bajnokságon még így is biztosítja magának
a harmadik helyet, a kés?bb kezd?d? Sprintcross-kategóriában
pedig elsöpr? gy?zelemmel bosszulja meg el?z?
évi balszerencséjét.

2002-ben minden bejött: az országos bajnoki gy?zelem, a
Köztársaság Kupa gy?zelem, a Sprinckross els?
helyezés és az EB 15. helyezése. Mindezt a 125-ös
kategóriában, amelyben 16 éves korában indult el?ször,
és hat éve utoljára. Ennek ellenére jöv?re
is marad a 125-ösök között.

Marad ezen kívül a Suzukinál is, immár hatodik éve,
és amellett, hogy szeretné meg?rizni hazai bajnoki címeit,
idén nyitás várható a nemzetközi színtér
felé is, ami a megfelel? finanszírozás kérdése
els?sorban. Minél több világ- és európa-bajnoki
futamon szeretne jelen lenni, aminek érdekében már elkezdte
az alapozó edzéseket. Januárban 3 hetes edz?táborba
megy Spanyolországba, ahol a többszörös világbajnok
Harry Everts édesapja foglalkozik majd vele. A háttérben
pedig több szálon is folynak a tárgyalások az európai
nyitás finanszírozására, amir?l egyel?re
nem kíván nyilatkozni.

A versenyz?i elfoglaltságok mellett zajló magánéletér?l
nehéz szóra bírni Tóth Ádámot. Kérdezzük
motoros példaképekr?l, de nincsenek ilyen példaképei,
a motokrosszban mindenki magára van utalva, magától kell
megtanulnia mindent, nem pedig másoktól eltanulnia. Ugyanakkor
kiderül, hogy személyében egy Schumacher-rajongóval
készítünk interjút. A szerkeszt?ség
néhány tagja erre ugyan felhördül, de a bajnok jelzi,
hogy szó sincs félreértésr?l. Egyébként
a Forma 1-en kívül minden egyéb sportot is szívesen
néz, még a focit is, de azt csak akkor, ha nem hazai csapatok
játsszák. Csajozás kihúzva, barátn?jével
immár 9 éve vannak együtt. Mit kérdezzünk, amire
nem vigyorgás és hülyéskedés a válasz?
– úgy látszik tapasztalt riportalannyal állunk szemben.
Megtudjuk, hogy a versenyz?k jó kapcsolatban vannak egymással,
és semmilyen szaftos pletykával nem tud szolgálni rájuk
vonatkozóan. Az egyetlen téma, amivel sikerül szenvedélyes
reakciókat el?csalnunk bel?le és magunkból:
Miért nem motoroznak a versenyz?k az utcán? Erre elszabadulnak
az indulatok, de a vita eldönthetetlennek bizonyul. Hosszasan soroljuk
az országúti motorozás nyújtotta pótolhatatlan
élvezeteket, de hát egy versenyz?t, aki mindnyájunknál
többet ül motoron, nem lehet kioktatni, mégis számunkra
felfoghatatlan, hogy miért választja valaki nyáron az autót
a városi forgalmi dugóban. Mi persze ki lettünk oktatva.
Innent?l kezdve már nehéz másról beszélni.

Ami viszont fontos, és mindeddig nem esett róla szó: 3
– 4 év múlva Tóth Ádám számára
is véget ér majd a versenyzés ideje. Ennek tükrében
nagyon is érthet?, hogy ennyire szeretne a következ?
években a nemzetközi porondon is bizonyítani. A visszavonulás
bizonyára neki sem lesz könny?, de tudatja velünk, hogy
akkor sem fogja majd utcai motorozásra adni a fejét. Bizonyára
hiányozni fog neki a pálya, és gyakran lejár majd
krosszozni, azon kívül várja családi vállalkozásuk,
és az edz?sködésre is jó kilátásai
vannak. Jelenleg is két tehetséges fiatalembert oktat, a 15 éves
Szabó Józsefet és a 8 éves Weisz Márkot.

Az utánpótlásra gondolva pedig ne feledjük azt sem,
hogy Tóth Ádám eredményes karrierjében is
fontos szerepet játszottak olyan emberek, akik neve és érdeme
általában nem ismert a nyilvánosság el?tt.
Álljon itt most az ? nevük, mi pedig további sikerekben
gazdag versenyzést és új évet kívánunk
mindannyijuk számára.

TÓTH FERENC édesapa és a család minden tagja
MOLNÁR TIBOR, a szerel?
BAJOK GÁBOR – Magyar Suzuki Rt.
FEKETE LÁSZLÓ – Auner Motorsport
TÓTH SÁNDOR – Szemle Emel? és Javító
Kisszövetkezet
LÁNYI TAMÁS – No Fear / Oakley
RED BULL
és még sokan mások…

ugrás fel