EST. 2002

A 10 legrosszabb krosszmotor

#10 – Yamaha YZ450F 2010
Emlékszik még valaki olvasóink közül a négyütem? forradalomra? Igen, ez a gyártó volt az, aki élen járt a kifejlesztésükben a ’90-es évek végén. Majdnem öt év el?nyük volt a Hondával és tíz a Kawasakival szemben. Minden álomszer?en alakult a Hangvillásoknál egészen ennek a modellnek a megjelenéséig. Nyertek AMA supercross, motocross, és MXGP titulusokat is, hogy a visszafordított blokkú konstrukcióval minden el?nyüket átnyújtsák a konkurenciának aranytálcán. Mindenki menekül?re fogta a top pilóták közül, akinek valaha köze volt a motorhoz. Azóta próbálja magát összekapni a Yamaha az elitben, eddig sikertelenül.

Yamaha YZ450F 2010

#9 – Honda CRF450R 2009
Az Aranyszárnyasok nagyon felszívták magukat 2002-re, amikor el?ször bocsátották szériagyártásba a 450-es CRF-jüket. 2008-ig varázslatos motorokat gyártottak, sok tesztpárbajt megnyertek a karburátoros gépek, a 2008-as modellt pár szakujságíró a valaha gyártott legjobb 4T motornak nyilvánította. Aztán megérkezett az új, injektoros generáció, ami ugyan felért egy vizuális orgazmussal, de a pályán kimutatta a foga fehérjét: lassú volt, mintha egy használt zoknit tömtek volna a légsz?r? helyére, a korábbi díjnyertes vázgeometriáját elszabták a mérnökök. Elveszett a Honda-varázs, a konkurencia, a Kawasaki és a Suzuki menthetetlenül elhúzott a legnagyobb motorgyártó mellett. Az utóbbi három évtizedben azonban nem ez volt a legnagyobb mellényúlás a részükr?l, hamarosan jön a listán a többi Honda-tévedés is.

Honda CRF450R 2009

#8 – Kawasaki KX500 1983
A ’80-as években kezelhet? 500-as krosszmotort építeni a legnagyobb kihívás volt, amivel egy motorfejleszt? mérnök szembe találta magát. A Kawasaki rögtön el is hasalt az els? ötkilósukkal. Sok kritika érte a KX500-at megel?z? KX420-as modellt, messze elmaradtak tudásban ugyanis a Maico motorjától, mely abszolút uralta a királykategóriát abban az id?ben. Nehéz, irányíthatatlan, er?tlen motort tudtak a zöldek a versenyz?ik alá tenni, megérett tehát az id? a váltásra. Nagy várakozás el?zte meg a teljesen áttervezett KX500-as modellt, de hatalmas csalódást okozott, hiszen rosszabb menettulajdonságokkal rendelkezett, mint el?dje, pedig két teljes évet kaptak a mérnökök, miel?tt sorozatgyártásba küldték. Ezt a gépsárkányt nehezebb volt megülni, mint egy rodeó bikát, és akkor még nem említettük az esztétikát és a praktikumot. A hátsó sárvéd?n elhelyezett rajtszámtábla szabadon hagyta a motor legforróbb felületét, a kipufogót. Két év fejlesztés után nehéz megérteni, hogyan sikerülhetett ennyire félre a Kawa ötkliósa.

Kawasaki KX500 1983

És ez még csak a kezdet! Ha kíváncsi vagy, hogyan folytatódik a lista, az MXonline.hu oldalán tudod elolvasni.

ugrás fel