Hirdetés
Kezdőoldal Magazin A „kincsvadászok” legalább ötven BMW motort vittek el

A „kincsvadászok” legalább ötven BMW motort vittek el

Hirdetés

Szöveg: MTI Képek: Repubblica

Jogi következményekkel fenyegette meg a rend?rség azt a több száz ‘kincsvadászt’, akik a délnyugat-angliai Devon grófság partjainál megfeneklett teherhajó partra sodródott értékes rakományát dézsmálják; több tucatnyian például BMW motorkerékpárokat vittek magukkal.

A brit bejegyzés? Napoli még a múlt csütörtöki hatalmas viharban kapott léket mindkét oldalán Cornwall grófság partjaitól 80 kilométerre. A brit parti ?rség a mozgásképtelenné vált, 2323 konténerrel megrakott, 62 ezer tonnás, 270 méter hosszú hajót a szomszédos Devon part menti sekély vizeire vontatta, és ott szándékosan zátonyra futtatta, nehogy a Napoli teljes rakományával együtt elsüllyedjen a nyílt tengeren.

A hajó azonban megd?lt, fedélzetér?l kétszáz konténer, üzemanyagtartályaiból pedig kétszáz tonna gázolaj került a tengerbe. A konténerek közül negyven a partra sodródott.

A helyszínre sereglett több száz fosztogatót eleinte els?sorban a fémhordókban szállított bor és az ugyancsak nagy számban partra mosott parfümös tartályok érdekelték. Hétf?n azonban már a nagyobb érték? konténerek iránt is megn?tt az érdekl?dés; rend?rségi adatok szerint aznap például legalább ötven BMW motort vittek el a felnyitott tartályokból. Az elvileg lezárt partszakaszon néhány tucat rend?r próbálja megakadályozni a kisodródott konténerek feltörését.

A brit tengerjogi el?írások értelmében nem feltétlenül ütközik törvénybe a parton, illetve az elsüllyedt roncsok környékén talált értéktárgyak eltulajdonítása, de err?l értesíteni kell az úgynevezett roncsgondnokot. E tisztség visel?je a brit kormány hivatalosan kijelölt képvisel?je – általában a parti ?rség egy jogi szakért?je -, akinek feladata a brit felségvizeken balesetet szenvedett hajók tulajdonosainak felkutatása, illetve annak meghatározása, hogy mi legyen a szerencsétlenül járt vízi járm? szállítmányának sorsa.

A devoni parton ?rköd? rend?rök a rakományt dézsmálóknak külön formanyomtatványt osztogatnak, amelyet 28 napon belül vissza kell juttatni a roncsgondnoknak, feltüntetve az elvitt tárgy mennyiségét és hozzávet?leges értékét; ha ezt elmulasztják, az már törvénysértés.

A parti ?rség f? gondját ugyanakkor a tengerbe szivárgott üzemanyag jelenti, ebb?l ugyanis hétf?re 8 kilométer hosszú olajfolt alakult ki Devon grófság partjainál. Az angol környezetvédelmi hatóság helyi illetékese azt mondta a BBC-nek, hogy az érintett partvidék a világörökség része, és ‘rendkívül érzékeny’ környezeti térségnek számít. A hajón tartályaiban még 3500 tonna olaj van; a szakért?k tervbe vették ennek kiszivattyúzását, de ez legalább egy hétig eltart.