EST. 2002

A Kis Nagy 125 meg az U28

Korábbi híradásokból már sokan tudhatják, hogy a jöv? évi szezonban már
nem indulhatnak el a nyolcadliteresek versenyein 1977 el?tt született pilóták
.
Ilyen például Roberto Locatelli, 2000 világbajnoka, az idény egyik meghatározó
egyénisége. Persze nemcsak Loca, mások is érintettek; a túlkorosaknak egy év
múlva a 250cc-be, a MotoGP-be vagy más pástokra kell szerz?dniük, amennyiben
f?állásban továbbra is motorversenyzéssel óhajtanak foglalkozni.

Persze nem csupán a pilóták munkaviszonya miatt aggályos a tervezett innováció,
sportszempontból sem a legkorrektebb. A fönt említett Locatellinek például
akkor sincs tovább maradása a 125-ben, ha történetesen parádés versenyzéssel
címet védene jöv?re a m?ért? közönség legnagyobb örömére. Megtörténhetne? Igen,
vagyis nem. Mindennek oka egy adminisztratív adat. Ami kardinálisabb, mint
az, hogy egy sportember becsülettel és szabadon döntsön a saját pályafutásáról
,
és kezében tartsa a sorsát.

Amúgy: a 125 évek óta a legjobban m?köd? osztály, a gyorsasági vébé perpetuum
mobilé-je
. Pénz nem sok landol ugyan a "legalacsonyabbak" között,
a versenyzés színvonala mégis folyamatosan igen magas bír maradni: nincs unalmas
futam, pláne nincs unalmas évad (ugyanez a bölcselet a 250-es meg a királykategóriáról
már nem mondható el).

A másik fontos aspektus: a nyolcad liter jelenti az utánpótlás-nevelést
a motorsportban
: a jövend?beli Rossik és a Pedrosák (majdnem) mind onnan
kezdik. A friss vér személyes fejl?désének pedig mi lehetne jobb er?próba, mint
az élesben való találkozás a dörzsölt öregekkel a bajnokságban (példa az orrunk
el?tt, Dovizioso-Locatelli)? Úgy látszik, ez a szempont sem számít valami sokat:
fontosabb az élmez?ny harmadát elzavarni nyugdíjba. De hogy miért, azt
sem mondta még meg senki.

Az rendben van, hogy tenni kell, hogy összességében ne legyen annyi versenyz?
a mez?nyben (most van 30-40 minden futamon). De miért egy anyakönyvi adatból
kiindulva állunk neki a szelektálásnak?
Miért nem lehet megtartani a valóban
gyors és rutinos pilótákat? Locatelli, Perugini, Ui, Jenkner: nekik mind nem
lesz lehet?ségük sem "szépen" átigazolni egy másik kategóriába, sem
(adott esetben) abbahagyni az aktív sporttevékenységet.

A FIM egyébként meg kívánja tartani az aktuális "125" elnevezést.
Vagyis semmi nem utal majd arra, hogy a vb eme osztályának versengései relatív
képet mutatnak
. Elnézést a párhuzamért, de: a motorsportba ha valami nem
hiányzik, akkor az a Forma-1 ésszer?tlen és helyenként nevetséges szabályozási
rendszere.

marcello@motorinfo.hu

ugrás fel