EST. 2002

A Mammut

Az egyetlen ‘Turbo’

Az 1998 ccm-es, folyadékh?téses motor kidolgozásakor Petsch alapul a 2000-es
Opel Calibra Coupé Turbo 16 szelepes Cosworth fejét vette alapul, az összes
többi részt házilag fejlesztették.
A motor 261 LE-s teljesítménye hat sebességfokozat segítségével mutatkozik meg,
ez akár még túlzásnak is t?nhet, ha összevetjük az elérhet? lökettel. ‘Az
én hibám – magyarázza Petsch – azt tartottam szem el?tt, hogy egy modern motornak
legalább öt- vagy hatsebességesnek kell lennie. Aztán mikor rájöttünk, hogy
elég lett volna három vagy négy, már nem lehetett visszacsinálni.’

Úton

Mikor kipróbáltam a Mammutot, arra gondoltam, hogy el?z? este a würzburgi repül?tért?l
a Munch-központ felé egy 2000-es turbómotorral felszerelt bérautót vezettem,
vagyis lényegében – motorilag – ugyanolyat, mint a Mammuth. Csakhogy ez a motor,
ami a teljesítményét illeti, 45 LE-vel túlszárnyalja az autót, kábé feleannyit
nyom, egykerék-meghajtású és nem autó.
Akár általában egy turbó-gépkocsival, a Mammuttal is van egy gond, méghozzá
a hatalmas löket nehéz ellen?rizhet?sége. A turbókompresszor tipikus fáziskésése
mellett nem egyszer? a gyorsulási energiát egyenletesen elosztani.
És pont, mint egy turbó-autó, a Mammutot is úgy érdemes vezetni, hogy az ember
szem el?tt tartja azt a tényt, hogy legalább két sebességfokozattal több van
rajta. Ezért teljesen fölösleges lépten-nyomon a piros tartományba cibálni:
4500 fordulat körül tökéletesen élvezhet? az a borzalmas energia, amit ez a
motor felszabadít: szinte hangsebességgel l? el?re.

A gyorsulás mindenképpen leny?göz?, ugyanakkor nem robbanásszer?, talán a
nagy súly okán; a fékezés er?s és jól módosítható, de a legmeglep?bb és legtiszteletreméltóbb
dolog a Mammut váratlanul jó man?verezési képessége: relatíve könnyeden fogadja
az irányváltoztatásokat és a kanyarív-korrekciókat.
A végsebesség – a német motorgyártók akkordátumának megfelel?en – 250 km/h,
viszont kell? ügyességgel az ember belekóstolhat a 275-be.

www.motonline.com

ugrás fel