EST. 2002

AMA MX: Arcok, sorsok, hangulat

Szöveg: Nagy Norbert Fotó: BVA photos

Tikkasztó h?ség, szinte beton keménység?, agyagos föld. Kétszer kellett ilyen körülmények között motorozni, megközelít?leg 45 percet – nem gyenge embereknek való munka. Budds Creekben vagyunk, a hangszórókból egy jól cseng? név harsan fel, a tömeg ?rjöng, majd az a bizonyos ismer?s név elfoglalja az ?t megillet? helyet. Éppen úgy, ahogy tette azt az elmúlt tíz évben: arcán csupán az izzadsággal keveredett por jelzi, mit kell kiállnia hétvégér?l hétvégére. Mikor megpillantja szeretett közönségét, azonnal kisimulnak ráncai, érzi, itt mindenki azért jött, hogy még egyszer, utoljára láthassák ?t, a sportág él? legendáját. Bizonyára kitaláltátok kir?l van szó: ? Ricky Carmichael, akit századszorra szólítottak fel a pulpitusra gy?ztesként egy amerikai motokrossz verseny után. Utánozhatatlan.

Hittük volna ezt a szuperkrossz bajnokság történéseit látván? A 4-es számú krosszgépet megül? motoros sebészeket meghazudtoló higgadsággal és pontossággal támasztja meg a mandinereket, légtornászokat megszégyenít? akrobatikával tereli 100 kilós gépét a leveg?ben, szimbiózisban él ember és gép. Együtt lüktetnek a pályán, a laikus szemlél?d? elhiszi, mily’ egyszer? ez a munka. Pedig dehogy, fizikálisan az egyik legnehezebb technika sportról beszélünk. Ugyanez a motor, alig fél évvel ezel?tt még idegesen pattogott a mosódeszkákon, egy hetes rajtszámú kétkerek?t kétségbeesve üldözve. Kiveszett bel?le a gy?zni akarás – futhatott át sokak agyán. Most azonban teljesen más m?fajról van szó, f?h?sünk specialitásáról.

A statisztika nyelvén

10 éven keresztül, folyamatosan AMA bajnok volt, vagyis soha senki nem tudta megfosztani az mx bajnoki címét?l (a szuperkrossz más kategória). 2000 óta (250-es kategória) 86 AMA bajnokin indult, egyetlen egy futamot nem hagyott ki sérülés miatt, ebb?l 73-szor tudott diadalmaskodni, amib?l 58 dupla gy?zelem. Ez id? alatt (hat év) Windham 4, Stewart 3, Vuillemin 3, Tortelli 2 és Ferry 1 gy?zelemre volt képes. Ha hozzáadjuk a 125-ös kategóriában szerzett 27 diadalt, kijön a kerek 100-as szám, de ha ehhez hozzácsapjuk még azt a 49 sx diadalt, amit pályafutása során begy?jtött, akkor jó esélye van, hogy két hét múlva másfélszázadik striguláját is behúzhatja noteszába. Ez is Ricky Carmichel.

Megdolgozott azért, hogy a rajongók Istenként tiszteljék. Gondoljunk csak bele, mennyi mindenr?l kellett lemondani serdül? kora óta, hányszor dobta dühösen bukósisakját a díványra: „nem csinálom tovább”. Nem ? lenne a Legnagyobb, ha nem kerekedett volna felül a humán élet gyötrelmein, a pillanatnyi fájdalmakon. Élvezet okoz neki az önsanyargatás, minden egyes pillanatban csak egy cél lebeg a szeme el?tt: „mindenkit le kell gy?znöm”. Teszi már egy évtizede.

Most azonban megelégelte mindezt, ki szeretné pihenni az elmúlt éveket. Még egyszer utoljára azonban odacsap az asztalra „Még mindig én vagyok a legjobb, még mindig engem kell legy?znötök!”. High Point, Southwick, Budds Creek: valamennyi pályát gy?zelmi mámorban és a közönség feltétel nélküli szeretetével hagyja el. Egy fél pillantást még vet a csapzott ellenfelekre. James Stewart az égiekhez fohászkodik, miközben egy mosolyt próbál csalni kimerült arcára: „Jó lenne, ha már az autóversenyzéssel és a családjával foglalkozna ez az ember!”, Chad Reed csodálva tekint ellenfelére, fejével bólogatva fejezi ki mélységes tiszteletét: „Mennyi bajnokságot nyertem volna, ha nincs ez a srác!” A feltörekv? fiatalok elégedettek lennének, ha sikerei felét elérnék pályafutásuk során, a régi nagy bajnokok pedig keresztet vetnek, hogy nem az ? korukba született ez a 163 centis, 26 esztend?s floridai srác. A motorgyárak, csapatok, szerel?k büszkén húzzák ki magukat: „Együtt dolgozhattunk a Valaha élt Legnagyobbal”.

MX Tipp

A lépcs?s ülés

2004-ben, Las Vegasban debütálta a szokatlan újítás Kevin Windham motorján. Addig szinte elképzelhetetlen volt, hogy a terepmotorokat az utcai gépekhez hasonló osztott üléssel szereljék fel. Funkciójában azonban itt is azt a feladatot látja el, mint a gyorsasági motoroknál: a motoros meg tudja támasztani csíp?jét általa, nem fog a nyeregben csúszkálni egy-egy kigyorsítás alkalmával, így az üléspozíció könnyebben bel?het?.

A négyütem? motorok iszonyatos nyomatéka ellen dolgozni nem kevés energiát igényel, még egy olyan jó fizikumú pilótának is, mint Ricky Carmichael, nem beszélve a Ryan Villopoto féle nyurga srácokról. A folyamatos teljesítményhajszának hála, ma már szinte az egész mez?ny alkalmazza ezt az extrát, hogy energiát takarítsanak meg. Elenyész? azon motorosok száma, akik a régi, egyenes üléseket használják (pl. Townley).

Egy kategóriával lejjebb már nem tapasztalhatunk hasonlót, nyoma sincsen a tiszteletnek. Itt mindenki elhiszi magáról, hogy ? a legjobb, ellenkez?jér?l az égvilágon senki nem tudja meggy?zni ?ket. Hajtja ?ket a fiatalos lendület, a tapasztalatlanság, és a tettvágy. Nincsenek tisztában még a motorsport egyik leg?sibb mottójával – nem az els? kanyarban nyered meg a versenyt, viszont egy szempillantás alatt el tudod veszíteni ott. Hosszú évek kemény munkájával jön meg csak a rutin, addig viszont végig kell járni a szamárlétrát.

A csikók közül mégis kimagaslik kett? a mez?nyb?l. A sors fura fintora, hogy épp istállótársakról van szó, ez az aprócska tény mégse riasztja vissza ?ket egymás „gyilkolásától”. A hazai pálya el?nyét élvezi a címvéd? bajnok, akinek alig esett le a tojáshéj a fenekér?l, és el?bb ült motorra, mint járni tudott volna. Idegenben lép kötelek közé a világbajnok – bizonyítani, és nem utolsó sorban pénzt keresni jött az Újvilágba. Két teljesen eltér? személyiség, egymástól teljesen eltér? sors. Útjuk most mégis keresztezte egymást, titánok harca ez.

Ryan Villopoto, a hazai fiú van egyel?re lépésel?nyben, egy gy?zelme dacára is vezeti az összetettet. Ben Townley, a bevándorló két diadala sem volt elegend?, hogy megtörje ellenfele ellenállását. Mindkét fiúnak a motorkossz fekszik jobban. Pályaismeretét fordíthatja egyedül vetélytársa ellen a címvéd?, az amerikai motorozási stílust maradéktalanul elsajátította már a világbajnok, akinek az európai pályákon szerzett finesz lehet az aduásza. Hosszú lesz még ez a háború, még csak négy csata zajlott le bel?le. Unatkozni nem fogunk ezen a nyáron sem.

AMA MX Class

Összesített végeredmények:

High Point
1. Ricky Carmichael (Makita Suzuki)
2. James Stewart (Monster Kawasaki)
3. Davi Millsaps (Factory Honda)

Southwick
1. Ricky Carmichael (Makita Suzuki)
2. James Stewart (Monster Kawasaki)
3. Frant Langston (Factory Yamaha)

Budds Creek
1. Ricky Carmichael (Makita Suzuki)
2. James Stewart (Monster Kawasaki)
3. Chad Reed (L&M Yamaha)

A bajnokság állása négy forduló után:

1. Ricky Carmichael (194 pont/4 gy?zelem), 2. James Stewart (178), 3. Andrew Short (129), 4. Grant Langston (129), 5. Tim Ferry (127), 6. Mike Alessi (107), 7. Kevin Windham (106), 8. Davi Millsaps (102), 9. David Vuillemin (87), 10. Michael Byrne (80)

AMA MX Lites

Összesített végeredmények

High Point
1. Josh Grant (Sobe/No Fear Honda)
2. Ryan Villopoto (Pro Circuit Kawasaki)
3. Ben Townley (Pro Circuit Kawasaki)

Southwick
1. Ben Townley (Pro Circuit Kawasaki))
2. Ryan Villopoto (Pro Circuit Kawasaki)
3. Ryan Dungey (Makita Suzuki)

Budds Creek
1. Ryan Villopoto (Pro Circuit Kawasaki)
2. Ben Townley (Pro Circuit Kawasaki)
3. Jason Lawrence (Yamaha of Troy)

A bajnokság állása négy forduló után:

1. Ryan Villopoto (188 pont/1 gy?zelem), 2. Ben Townley (174/2), 3. Ryan Dungey (150), 4. Josh Grant (146/1), 5. Jason Lawrence (141), 6. Josh Hill (90), 7. Broc Tickle (80), 8. Jake Weimer (78), 9. Tommy Hahn (74), 10. Matt Goerke (64)

ugrás fel