Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-mx AMA MX, High Point: Hét év böjt

AMA MX, High Point: Hét év böjt

Hirdetés

Szöveg: -nn- Fotó: transworldmx.com, archív

Rosszkor volt rossz helyen. A Carmichael-érába született, és bár a szuperkrossz pályákon el-el tudta kapni a Legnagyobbat, valahogy a motokrossz soha nem volt az ? m?faja. Bele is keseredett a kilátástalan küzdelembe, már-már úgy látszott, soha nem fog mx-ben villogni. Most, hogy már nincsenek a legjobbak a mez?nyben, elérkezett az ? ideje. Hét évet várt a sikerre. Chad Reed életében el?ször nyert futamot az amerikai motokrossz bajnokság királykategóriájában.

Sokszor kérdezik t?lem, miért olyan nagy szám a tengerentúlon a szuperkrossz és mi köze van egyáltalán a klasszikus motokrosszhoz. Nem egyszer? erre válaszolni. Illetve lehet, csak a válaszban nincs benne eléggé az ügy mélysége: semmi közük egymáshoz. A szuperkrossz az nem más, mint egy klasszikus, amerikai show. Véleményem szerint ezért sem tudta megvetni lábát az Öreg Kontinensen: egyszer?en mi nem értünk a showbizniszhez. A szuperkrossz továbbá egy 20 körös hullámvasút, ami nem szokott 20 percnél tovább tartani. Egy ritmus, egy versenyvonal. Kisebb tempó, (viszonylag) kisebb rizikó.

450-es összefoglaló

Ezzel szemben a motokrosszban 30 perc plusz két kört kell teljesíteni, kétszer egy versenyhétvége folyamán. A pályák jóval tempósabbak, éppen ezért jobb koncentrációt és fizikumot követel a motorostól. Kiváló példa erre Jeremy McGrath, aki generációjának legzseniálisabb motorosa volt. Senki nem tudta abban az id?ben úgy terelni motorját, mint ?. Hét szuperkrosz bajnokságot nyert. A motokrossz azonban okozott neki kellemetlen pillanatokat: kondi, sérülések, beszólások.

Ha pusztán a statisztika nyelvére fordítjuk le a dolgot, akkor is zongorázni lehet a m?fajok közötti különbséget. McGrath egy, azaz egy amerikai bajnokságot nyert motokrosszban. Nos, Reed is valami hasonló cip?ben jár. Persze órákig lehetne filozofálgatni a két nagyon hasonló, ám annál inkább különböz? sportág összehasonlításán, de ebbe most nem mennék részletesebben bele. Majd talán írok egy cikket err?l is.

250-es összefoglaló

Az amerikai szakembereket most sokkal jobban foglalkoztatja a KTM kivonulásáról felröppent híresztelések. A Dakart már otthagyták az osztrákok, a hagyományos értékek elvesztésére hivatkozva. Persze az sem tetszett nekik, hogy 450 köbcentiben maximalizálták a motorok henger?rtartalmát. Az amerikai motokrossz bajnoksággal kapcsolatban egyedül a sikertelenségre hivatkozhatnak csak, a szervezést nem érheti panasz.

Hiába halmozza a bajnoki címeket a motokrossz-világbajnokságon a márka, a tengerentúlon futamokat is alig tudtak nyerni az évek során. Egyetlen bajnoki címet ünnepelhettek eleddig, 2003-ban Grant Langston ért fel a csúcsra az akkor még 125-ös kiskategóriában. Volt egy látványos besért?désük 2007-ben, így a tavaly évt?l lényegében félgyári egységként üzemelnek Amerikában. A pénz elfogyóban van, és már Tommy Searle egyre javuló formája sem tudja kihúzni az MDK csapatot a kátyúból.

Az els? verseny High Point-ból. 1977-et írunk

Kérdés továbbá az is, hogy üzletileg mennyire (nem) érné meg ez Mattighoffennek? Mert ugye a motorkerékpárok jelent?s hányadát az amerikai piacon értékesítik, és keresve sem találnának egy profibban levezényelt sorozatot. Pláne, hogy a High Point-i versenyt története során el?ször, él?ben közvetítette az NBC nemzeti tévétársaság. Ez kb. olyan, mintha az RTL Klub tolná itthon a MotoGP versenyeket – persze sokkal profibban, mint az F1-et. Szóval a nyafka osztrákok nélkül is futni fog a bajnokság szekere, efel?l semmi kétség.

F?leg az olyan finomságok miatt, mint a Monster Energy Triple Crown. Ez tulajdonképpen bajnokság a bajnokságban. Három fordulót értékelnek párhuzamosan a teljes széria mellett, a High Point-it (június 13.), a Red Bud-i (július 4.) és a Budds Creek-i (augusztus 22.) versenyt. Rengeteg lóvé forog kockán, hiszen az összetett gy?ztes 3000 dolcsit kaszál egy versenyhétvégén, ami durván 600.000 magyar pénz.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

2005-ben Carmichael…

A Triple Crown bajnok további 5000 dollárt, vagyis 1.000.000 forintot tehet zsebre, ha megnyeri mindhárom fordulót, akkor 25.000 dodós bónusz üti a markát a 3x 3000 és az egyszer 5000 dollár mellé. Gyors matek: 50.000 dollárt lehet így keresni, három jól sikerült versennyel. Ami barátok között is több, mint 10.000.000 forintnak felel meg.

Na, hát többek között ezért olyan vonzó az európai krosszosoknak Amerika. És akkor még nem beszéltünk a szponzorok prémiumairól, a holeshot-okért járó honoráriumról, valamint a széria bajnokának bónuszáról sem, a gyáraktól kapott alapfizetést már meg sem említve. Ezért élhet egy Carmichael és Stewart kaliber? krosszos úgy, mint hal a vízben. ?k ketten már megnyerték a Triple Crownt. Stewart 2008-ban, Carmichael 2005-ben és 2006-ban.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

…2008-ban Stewart vitte el a nagy lóvét

Rugaszkodjunk el a számoktól, a futamokra is érdemes volt odafigyelni ezen a hétvégén is. Itt kérnénk elnézést az él? közvetítésért, nem voltam gép közelében, és kés?bbre gondoltam a futamokat. Ehhez képest este hétkor már élesítették a bejöv? képet. Két hét múlva jobban figyelek majd.

450: Reed dupláz

Mike Alessi kiválásával nem értek véget az unalmas versenyek. Most Chad Reed dominálta végig a negyedik fordulót. Persze ez a két gy?zelem elég izzadság szagúra sikerült, mert teljesítménye ellenére nem volt százas az ausztrál. Gyomorpanaszok kínozták a futamok alatt, ezért aztán elég sokat hibázott.

Az els? futamban Andrew Short keménykedett vele, a másodikban Ivan Tedescóval kellett az els?ségért megküzdenie. Utóbbi jelentette Reed számára a nagyobb falatot. Csak a futam utolsó köreiben tudta megel?zni a szívósan motorozó egykori lites (ha úgy tetszik MX2) bajnokot.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Reed lett az els? számú favorit

Ráadásul az utolsó körben el is esett egy lassú jobbosban, szerencséjére Tedesco annyira megzavarodott ezt láttán, hogy ? is eldobta a vasat abban a kanyarban. Reed számára kedves ez a pálya. Élete els? összetett gy?zelmét is itt aratta, 2002-ben a 125-ös géposztályban. Azóta nem ünnepelhetett a dobogó legfels? fokán, így érthet? az ausztrál öröme. Az összetettben is az élre állt.

Köszönhette ezt egyrészt annak is, hogy Josh Grant idei legszerencsétlenebb hétvégéjén van túl. Az újonc bajnokaspiráns egy biztos második helyezést bukott el az els? futam utolsó körében: elnézett egy ugratót és beleszállt az ellenpartba. Hatodik lett miután összeszedte magát. A másodikban még rosszabbul járt. Már az els? kanyarban földön végezte, tök utolsóként eredt a mez?ny után, 11. lett végül, ami az összetett nyolcadik helyére volt elég.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Tedesco is kezd magához térni

A Kawasaki beugrója Freestone után is dicséretet érdemel. Ricky Dietrich szombaton hatodik lett egy számára még mindig idegen környezetben, vasárnap pedig Amerika másik felén, saját szakágában, egy enduro-krossz versenyen kellett bizonyítania. Ett?l függetlenül 2009 az egyik legpechesebb éve lesz a zöldeknek, miután mindkét ászuk, Tim Ferry és Ryan Villopoto is a betegágyat nyomja.

AMA MX 4. forduló – High Point (450cc)

1. Chad Reed (Suzuki) 1-1
2.
Andrew Short (Honda) 2-2
3.
Ivan Tedesco (Honda) 3-3
4.
Michael Byrne (Suzuki) 4-5
5.
Cody Cooper (Yamaha) 5-6
6.
Ricky Dietrich (Kawasaki) 8-9
7.
Nick Wey (Yamaha) 7-10
8.
Josh Grant (Yamaha) 6-11
9.
Justin Brayton (KTM) 13-7
10.
Tommy Hahn (Kawasaki) 18-4

A 12 fordulós bajnokság állása 4 forduló után:

1. Chad Reed (161/1 gy?zelem), 2. Mike Alessi (142/2 gy?zelem), 3. Andrew Short (137), 4. Josh Grant (119), 5. Ivan Tedesco (110), 6. Cody Cooper (91), 7. Tommy Hahn (89), 8. Michael Byrne (84), 9. Justin Brayton (79), 10. Dan Reardon (68)

250: Pourcel belendült

A kicsiknél nincsenek ilyen gondjai a Kawasakinak. S?t, els? számú versenyz?jük betegen is legyalulja a mez?nyt, ha épp ahhoz van kedve. Az idei sorminta szerint Chris Pourcel-nek kellett nyernie a negyedik fordulót. Így is lett. De még hogyan. A gall kis kakas a verseny el?tt adott interjújában még arra panaszkodott, hogy a doktorok igen csak ferde szemmel nézik ?t, mert még nem teljesen jött rendbe a két évvel ezel?tti súlyos balesetéb?l, amiben majdnem elvesztette járóképességét.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Pourcel magabiztosan gy?zött

Pourcel nem foglalkozott senkivel. Beduplázta High Point-ot. El?ször amerikai pályafutása során. Eddig úgy nézett ki a koreográfia, hogy Pourcel nyeri az els? futamokat, Dungey pedig a másodikakat. Ez a versenyhétvége is így indult az elején. Dungey jól rajtolt, de elesett. Pourcel örökölte meg így a vezetést és ki sem engedte a kezéb?l a kockás zászlóig. Trey Canard nagyot meccselt a második helyért Rattray-jel és Searle-lel.

Utóbbi kett? kicsit hazai pályán érezhette magát, hiszen ez a katlan hasonlít leginkább az európai kemény talajú pályákhoz. A végére azért Dungey befogja ?ket, sok értékes pontot mentett meg felzárkózásával. Trey Canard els? gy?zelméért küzdött a második futamon. Minden esélye meg is volt rá, hogy végre lekerüljön róla ez a teher. A futam utolsó el?tti köréig bírta az idegrendszere. Nagyon csúnyát esett, eltört a jobb csuklója.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Searle kezd ráérezni Amerikára

A harmadik számú bajnokesélyes kiszállt a küzdelemb?l. Pourcel okosan fárasztotta Canardot, megvárta még elfogy a rivális és lecsapott a lehet?ségre. Ilyen egy igazi bajnok. Dungey próbált keménykedni az utolsó körökben, de nem bírta már elkapni a franciát, aki ezzel a diadalával a pontvadászat élére áll, ?t láthatjuk tehát két hét múlva a piros rajtszámtáblával a coloradói esti versenyen.

AMA MX 4. forduló – High Point (250cc)

1.
Christophe Pourcel (Kawasaki) 1-1
2.
Ryan Dungey (Suzuki) 3-2
3.
Tommy Searle (KTM) 4-3
4.
Tyla Rattray (Kawasaki) 5-4
5.
Blake Wharton (Honda) 6-6
6.
Justin Barcia (Honda) 8-5
7.
Broc Tickle (Yamaha) 9-8
8.
Matt Lemoine (Yamaha) 7-11
9.
Kyle Cunningham (Kawasaki) 10-10
10.
Trey Canard (Honda) 2-32

A 12 fordulós bajnokság állása 4 forduló után:

1. Christophe Pourcel (177/2 gy?zelem), 2. Ryan Dungey (175/2 gy?zelem), 3. Trey Canard (139), 4. Tyla Rattray (135), 5. Tommy Searle (117), 6. Blake Wharton (116), 7. Brett Metcalfe (111), 8. Broc Tickle (97), 9. Justin Barcia (83), 10. Jake Weimer (66)