EST. 2002

AMA MX: Új kezdet!

Szöveg: -nn- Fotó: motocross.com

Ráfért már egy kis ráncfelvarrás a tengerentúli motokrossz bajnokságra. Vontatott versenyhétvégék, unalmas közvetítések, kevés néz? és meg kevesebb izgalom. Nem csoda, hogy a showbizniszen szocializálódott amcsiknak lapos volt már amit a pénzükért kaptak. A szponzorok is kezdtek kihátrálni a sorozat mögül és egyre több krosszos kötött csapatával csak a szuperkrossz sorozatra érvényes szerz?dést. 2009-re minden id?k legnagyobb reformjaival készültek a szervez?k. A Glen Helen-i els? fordulót elnézve nem volt hiábavaló a rengeteg munka.

De miel?tt belemennénk a változások boncolgatásába, muszáj megértenünk a szuperkrossz-motokrossz-mxgp szerelmi háromszöget. Amerikában mindig is els?bbséget élvezett a szuperkrossz. Ezt a m?fajt pont azért találták ki, hogy cikruszt adjanak a népnek. A legnagyobb városok sportcsarnokaiban zajlanak a küzdelmek, így még utazni sem kell sokat az urbanizált honpolgároknak. Az egész széria a látványra van felépítve: lézershow, csinos csajok, pörg?s versenyek. A közönség egy percig sem unatkozik. A 90-es években egy Jeremy McGrath nev? suhanc el?retörése jelentette az utolsó cseppett a szuperkrossz és a motokrossz között feszül? ellentétnek.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Reed visszatért

A két m?faj között még inkább kiélez?dtek a határok, a szuperkrossz soha nem látott népszer?ségnek örvendett. Ez a folyamat napjainkban még jobban tetten érhet?. Szupersztárok lettek az itt induló motorosok, jöttek a szponzorok és iszonytatóan sok pénzzel tömték ki az arra érdemes krosszozók zsebeit. Persze, hogy vonzóbb lett mindenkinek a jóval kevesebb munka ráfordításával megkereshet? dollármilliók, amit a szuperkrosszozásért kaptak.

El?ször McGrath tudott kibulizni olyan szerz?dést, ami csak a stadion krosszra szólt. Nem volt ez soha divat Amerikában. Egy gyári versenyz?nek kötelez? volt elindulni a januárban kezd?d? szuperkrossz és a május végén startoló motokrossz szériában is. Dupla széria, dupla kockázat. Nem egyszer fordult az el?, hogy mondjuk lesérült egy szupersztár egy motokrossz versenyen és emiatt nem tudott rendesen felkészülni a szuperkrosszra.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Ugrásra kész Villopoto

Ez sem neki, sem a szponzoroknak, sem a csapatnak nem volt jó. Travis Pastrana karrierje pont ezért tört ketté. Ha anno neki is felajánlottak volna egy csak szuperkrosszos kontraktust, biztos, hogy másként alakul a karrierje. Manapság egyre többen élnek ezzel a lehet?séggel. Például az egyik legnagyobb csillag, James Stewart. Az idei szuperkrossz bajnok és az uralkodó motokrossz bajnok nem indul az idei kiíráson.

Köti a szerz?dése és saját bevallása szerint nagyon elfáradt a Chad Reeddel folytatott bajnoki küzdelemben. Hiányozni fog a rajongóknak, de érthet?k az indokai. Nem engedhet meg magának egy be nem tervezett sérülést. Saját maga alatt vágná a fát ezzel. Larry Brookstól nagyon sok pénzt kapott azért, hogy szuperkrossz bajnokságot nyerjen neki. Pénz beszél, a blöki meg ugat.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Azért lehet, hogy láthatjuk majd Stewartot és az 1-es rajtszámot a pályákon

A profin megszervezett szuperkrossz mellett hamar elsilányult – ahogy az amcsik nevezik – a kinti széria, vagyis a motokrossz. Emlékszem, mikor el?ször akadt a kezembe egy tengerentúli mx-közvetítés, nem értettem, miért is istenítik a sportújságok és internetes portálok a jenki sorozatot. Old school vonalvezetések jellemezték a pályákat, és inkább emlékeztetett egy hazai bajokira (kis túlzással persze) az a futam. Talán egy 1999-es 125-ös forduló lehetett. A motokrossz világbajnokság még pariban volt az amcsi szériával.

Akkoriban jobban szem el?tt volt a világbajnokság. Rengeteg sztár indult és valóban világbajnokság szaga volt a dolognak. Szinten minden kontinensre ellátogatott a sorozat, valamint jóval változatosabb volt a boxutca összetétele. Akkor még preztízs volt világbajnoknak lenni, ma már csak egy ugródeszka ahhoz, hogy felfigyeljenek rád az amerikai csapatok. Nagyon jó példa erre Tyla Rattray, de róla majd kés?bb. Valamikor 2000 környékén lehetett egy nagy törés a világbajnokságon: financiális problémák támadtak, nem voltak nagyon sztárolható versenyenz?k, egyre többen mentek át Amerikába. Jóval több pénzt kereshettek egy jóval lazább légkörben.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Tommy Searle elszántan érkezett meg Amerikába

Ma még inkább jellemz? ez a sorozatra. Ricky Carmichaelenk elévülhetetlen érdemei vannak, hogy ott tart az amerikai motokrossz, ahol tart. Küzdeni tudásával megmutatta, ha valaki sikeres odaát, akár a hollywoodi sztárokat is lekörözheti népszer?ségben és gázsiban is. Ez a nem semmi. Igaz, az ? személyének köszönhet? az is, hogy 2002 és 2006 között néthetetlenek voltak a versenyek, mert szinte mindegyiket megnyerte. Szép dolog a rajongás, de az amerikaiak a vérszagot szeretik!

Ezt meg nem kapták meg a Carmichael-érától. Akkoriban az OLN tévétársaság közvetítette a futamokat. T?rhet?en. Nyoma sem volt annak a profizmusnak, amit az ESPN letett az asztalra a szuperkrossz futamok sugárzása alatt. Aztán a jogokat megvette a SPEED tévétársaság, de maradandót nekik sem sikerült alkotniuk a motokrossz versenyek közvetítésével. Megpróbálkoztak az él? közvetítésekkel, de elmaradt a várt siker. Unalmasak voltak egy az egyben a futamok. Változtatni kellett.

Új szabályok

Kapóra jött a gazdasági válság is. Nem biztos, hogy sor kerültek volna a reformokra, ha nincs a pénzügyi hátraarc. A legnagyobb újítás, hogy egy versenynaposak a fordulók. A futamok átkerültek vasárnapról szombatra. Az edzéseket délel?tt, a versenyeket délután tartják. A sorozat történetében el?ször a királykategóra mez?nye rajtol el els?ként, a kicsik csak utánuk következnek. Kevesebb lehet?ségük van tehát a krosszosoknak, hogy ráhangolódjanak a pályára. Ez f?leg az újoncoknak lesz kellemetlen.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Az új és furcsa oldalsó rajtszámtáblák

Lecsökkentették a motorok zajszintjét is. A fels? határ 96 decibelr?l 94 decibelre módosult, vagyis e tekintetben az amerikai bajnokságra és motokrossz-világbajnokságra ugyanazok az értékek érvényesek.

Több szponzorfelületet kaptak a csapatok. Eddig az oldalsó rajtszámtáblán semmilyen szponzorlogó nem kerülhetett fel, csak és kizárólag a rajtszám díszeleghetett ott. A sorozat új tulajdonosa, az MX Sports eltörölte ezt a szabályt. Most már a motornak erre a részére is fel elhet ragasztani pár kereskedelmi emblémát. Mindezt azzal magyarázta az új promóter, hogy talán a multiknak is jobban megnyílik majd a tárcájuk, ha egy ilyen hangsúlyos részre is feltehetik logóikat. Ez egyébként már évek óta jól m?ködik a világbajnokságon, az hogy mennyire csúf ez a megoldás más lapra tartozik.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Ez lesz az új bajnok motor? Villopto Kawája

A címvéd?nek kötelez? az egyes rajtszámot viselnie, de az már nem piros háttére kell felragasztani, mint ahogy a szuperkrossz szériában hozzá szokhatott a szemünk. Ezentúl a piros rajtszámháttér (szintén a világbajnokság mintájára) a pontversenyben élen álló motoros privilégiuma lesz. Az els? forduló második futamain még egyel?re nem láthattuk ezt a megoldást. Talán a második futamtól már igen. A világbajnokságon ugyanis gazdát cserél a piros rajtszámtábla, ha a két futam között változik a listavezet? személye.

Végre elt?ntek a bugyuta kategória megnevezések. Ezentúl újra a motorok lökettérfogata határozza meg a géposztályok nevét. Az eddig a Lites nevet visel? kategóra lesz a 250-es, a királykategóriát pedig 450-esnek hívják. Elvileg ennek már a szuperkrossz sorozaton is így kellett volna lennie, de az utolsó pillanatban mégsem húzta meg a Feld Entertainment ezt a lépést. Igen, valóban két tulajdonosa van a két sorozatnak!

Közvetítések

Az élelmesebbek talán már a tegnapi versenyt is él?ben nézték nálunk, aki lemaradt róla ne csüggedjen: akárcsak tavaly idén is majdnem full extrás kiszolgálást kapunk az internetnek hála. Azért csak majdnem, mert a SPEED tévétársasággal kötött szerz?dés értelmében csak az els? futamokat közvetítheti a hivatalos honlap. A második futamokhoz csak kommentátorok hangja jár. Kép nem. Nem lenne ugyanis olyan ember, aki felvételr?l nézné meg a versenyeket a tévében, ha él? egyenesben megteheti ezt az interneten. Mi, európaiak ehetjük a kefét, az öreg kontinensen honos sportcsatornák továbbra sem t?zték m?sorukra a sorozatot, szóval marad a torrent, vagy a fent már említett honlapon található 15 perces beharangozó és a versenyek után jelentkez? összefoglaló riportocska.

Az els? forduló beharangozója, Grant Langstonnal

2009-re változik a kommentátorok személye. 2002 után tér vissza a sportág egyik legnagyobb alakja a szakkomentátori székbe. Már nálunk is olvashattatok kivételes pályafutásáról. ? David Bailey, aki Jeff Emiget váltja ezen a poszton. Hozzáteszem, hála Istennek. Emig közvetítéseit személy szerint nagyon nem szerettem: hebegett-habogott, de azért becsületére legyen mondva az idei év vége felé már kezdte elkapni a fonalat. A "vinnyogva" közvetít? Ralph Seheen is ment a kukába, helyére érkezik a sportág reneszánsz embere, Jason Weigandt. Jason egy fiatal dumagép, aki már évek óta ott ólálkodik a sportág körül: blogot ír, néha megtréfálja egy-egy riportjával a versenyz?ket. Tuti választás volt, ezt bebizonyította tegnap. A boxutcai riportokat továbbra is Erin Bates készíti.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

A legenda: David Bailey

Aki esetleg nem akar állandóan a hivatalos honlappal vesz?dni, megnyugodhatnak. Minden versenyhétvégén beposztoljunk a motorinfo.hu-ra is az él? közvetítést. A héten sajnos nem volt id?m arra, hogy nagyobb feneket kerítsünk a dolognak, meg kíváncsi is voltam, hogyan fog a valóságban m?ködni, de nem csalódtam. A jöv? heti versenyt már jobban be fogjuk promózni a motokrossz rajongóknak. Jó lenne, ha minden motorsport promótere rájönne már az internet által nyújott lehet?ségekre.

450: Hatalomátvétel

A veteránok ideje lejárt, beérett az új generáció. ?k fogják szolgáltatni idén a show-t. Nincs James Stewart, nincs Kevin Windham. Van viszont Chad Reed, aki az utolsó utáni pillanatban gondolta meg magát, és 2006 után újra benevezett a National-re (így hívják odaát a motokrossz bajnokságot). Az ausztrál azonban annyira nem jó motokrosszos, mint szuperkrosszos. Ha jósolnom kellene, akkor nem nagyon fogjuk ?t a dobogó legfels? fokán látni, a sorozatnak viszont mindenképpen kell az ? személye. Reed is realista, nem cél számára a bajnoki cím.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Villopoto feln?tt a 450-es motorhoz

Ez az év Ryan Villopotóra és Mike Alessir?l fog szólni, a két ?si riválisról. Nagyon nem kedvelik egymást. Az ellentét még a minimotoros id?kb?l datálódik. Akkoriban Alessi volt a nagyobb sztár, a profik között már Villopotónak ment jobban. Többször összeakadtak a Lites-os években, nehezen viselte ezt a sikerhez szokott Alessi. Villopoto ugyanis ott verte meg a legtöbbször, ahol a legjobban fájt neki: a motokrossz pályákon. Egyszer sem tudta legy?zni riválisát, aki az évek során klasszis versenyz?vé érett. Inkább elmenekült a kriálykategóriába. Ne tévesszen meg senki, hogy Villopoto még csak az els? idényének fut nek. ? a leganagyobb esélyese a sorozatnak.

Josh Grant neve mellett hatalmas a kérd?jel. A Joe Gibbs Yamaha újonca tehetséges srác ezt bebizonyította már idén Anaheimben. Az mx neki is jobban fekszik, igaz, a kicsik között csak néha tudott megvillanni Villopoto árnyékában. Sokat tanult Jeremy Albrechtt?l, James Stewart egykori technikusától. Albrecht a Gibbs Racing els?számú technikai embere, aki az egyik legelismertebb szakember a paddockban. Komoly technikai háttere van a csapatnak, ami egyértelm?en Grant el?nyére válhat. Glen Helenben megmutatta, hogy érdemes rá odafigyelni, de err?l majd a verseny beszámolójában.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Andrew Short népszer?

Andrew Short lehet a három ifjonc legnagyobb ellenfele. A Red Bull Honda motorosa tavalyel?tt nagy csatában maradt alul Grant Langstonnal szemben a bajnoki küzdelemben, tavaly pedig harmadik lett Stewart és Tim Ferry mögött. Szívós és kiegyensúlyozott harcos. Ez lehet a gyorsaság és az ifjonti hévvel szembeni a legnagyob aduásza.

És persze ne feledkezzünk meg a töltelékemberekr?l sem. Ivan Tedesco, Davi Millsaps, Cody Cooper és Josh Hill is képes megvillanni egyszer-egyszer, többet nem valószín?, hogy várni kéne t?lük.

250: Európa menni Amerika

Chris Pourcel, Tommy Searle, Tyla Rattray és Max Anstie. Európában nevelkedett motorosk, akik szerencsét próbálnak a Ryan Dungey, Trey Canard, Jake Weimer és Austin Stroupe nevével fémjelzett sorozatban. Amerika kontra Európa. Ki tudja hanyadszor már a széria történetében?! Ilyen koncentráltan azonban még egyszer sem próbálták leigázni Amerikát az európai motorosok. Minden id?k egyik legs?r?bb Lites-mez?nye ez a mostani. A fent említett úriembrek mellett számolni kell Blake Whartonnal és Justin Barciával is.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Rattray még szokatlan a zöld motoron

Pourcelnek lehet a legnagyobb nyomás a vállán. Els? teljes amerikai évében megnyerte a keleti szuperkrossz bajnokságot, megnyerte a Kelet-Nyugat szétlövést. Persze, hogy mindenki azt várja t?le, hogy az igazi terepén, a motorkossz bajnokságon is a legcsillogóbb éremmel zárja majd az évet. Motokrossz világbajnokként sem egyértelm? ?t az élre várni. Már csak azért sem, mert eddig egy szerencsevadásznak, Grant Langstonnak sikerült ez. Els?re azonban neki sem ment.

Ezzel a szomorú ténnyel kell szembenézni az uralkodó MX2-es világbajnoknak, Tyla Rattraynek. Miután a KTM hosszú évekig bízott benne és végre megnyerette vele a viágbajnokságot, érvényes szerz?dése ellenére kilépett a narancssárgák kötelékéb?l, hogy Mitch Payton Kawasaki csapatánál versenyezhessen Amerikában. Nem volt egy szimpatikus húzás, de az id? majd eldönti Rattraynek volt-e igaza.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Dungey a válogatottságra is esélyes lehet idén

Ryan Dungey-t nem szabad nem megemlíteni. Jelenleg ? a legnagyobb amerikai sztár a kicsik között. Tavaly még Villopotot is meg tudta verni a bajnokság hajrájában, szóval ha egy lehetséges bajnokot kellene mondanom, akkor kapásból az ? neve jutna eszembe. A szuperkrossz bajnokságon bebizonyította, hogy feln?tt, képes már nyomás alatt motorozni.

S?r? lesz a program

Kevéset fognak idén pihenni a fiúk. 12 forduló május 23-tól szeptember 5-ig. Egy hosszabb nyári szünet és két egy hetes pihen?, egyébként minden szombaton 30 perc plusz két kör vár rájuk, és a jobbaknak még egy Nemzetek Krossza. Új pálya nem debütál idén, viszont megkavarták kicsit a versenynaptárt. A legendás southwicki verseny az utolsó el?tt forduló lesz, pedig általában a harmadik rundó szokott lenni. Freestone lépett a helyére. A sorozat szinte már hagyományosa Glen Helenben indul és Steel City-ben végz?dik. Alább a naptár.

MI szokás szerint megpróbálunk minden versenyr?l beszámolni, és érdekes információkkal elhalmozni titeket.

Az idei versenynaptár

May 23 Glen Helen Raceway San Bernardino CA
May 30 Hangtown Motocross Classic Sacramento CA
June 6 Freestone Raceway Wortham TX
June 20 High Point Raceway Mt. Morris PA
June 27 Thunder Valley Motocross Lakewood CO
July 4 Red Bud Buchanan MI
July 18 Spring Creek Motocross Millville MN
July 25 Washougal MX Park Washougal WA
August 15 Unadilla New Berlin NY
August 22 Budds Creek Motocross Budds Creek MD
August 29 Moto-X 338 Southwick MA
Sept. 5 Steel City Raceway Delmont PA

ugrás fel