Amerikában nagy presztizse van a motorsportoknak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az tény, hogy gyakran a nemzeti szériák színvonala vetekszik a vele párhuzamos világbajnoki kiírással. 2009 forradalmi változásokat hozott az amerikai gyorsasági szakágban, ami a Superbike kategória visszamin?sítését is magával vonta.
Idént?l már nem a Superbike a királykategória Amerikában. Így már nem tekinthet? ekvivalensnek a World Superbike kiírással. Igaz, továbbra sem vesztett népszer?ségéb?l, de már papíron leírva sem az 1000-es széria alapú gépek számítanak a legjobbnak. Ezt a sorozat új promótere, a Daytona Motorsports Group jelentette be. Vagyis már nem az Amerikai Motorkerékpáros Szövetség, az AMA bonyolítja le a versenyeket. Egy több mint 30 éves tradíciónak lett ezzel vége.
|
Négy évvel ezel?tt már lehetett arra számítani, hogy Amerikában a 600-as motorokra fogják kihegyezni a versenyeket. A Superbike elvesztette a Daytona 200-at, 2005 óta a Formula Xtreme kategória futja a legendás viadalt. A vészharangokat azonban még ne kezdjük el megkongatni, a legnagyobb sztárok továbbra is az 1000-es kategóriában húzzák a gázt.
A hatszoros bajnok, Mat Mladin (Suzuki), a ’98-as király Ben Bostrom (Yamaha), a legid?sebb Hayden srác, Tommy (Suzuki), vagy a 2003-as Superbike világbajnok, Neil Hodgson (Honda) is els?sorban itt akar bizonyítani 2009-ben. Azt ugye mondani sem kell, hogy a címvéd? már nem tagja a mez?nynek. Az utóbbi három év bajnoka, Ben Spies már a Superbiek Világbajnokságon harcol.
|
Ami a vesenyek lebonyolítását illeti. 13 fordulós lesz az idei bajnokság, továbbra is két, 50 mérföldes sprintversenyt rendeznek minden egyes hétvégén, de már nem a Superbike, új nevén American Superbike géposztályra lesznek kihegyezve a fordulók, hanem egy új, összvér kategóriára, a Daytona SportBike küzdelmeire.
Egységes lesz a gumiszállító: a Dunlop fogja ellátni a csapatokat. Továbbra sem engedélyezett a karbon illetve a titánium kiegészít?k használata. Az blokk f? alkatrészeihez nem lehet hozzányúlni, és a vázat is csak kis mértékben lehet módosítani. Csak úgy, mint a Superbike Világbajnokságon, itt is részt lehet venni 1200 köbcentis kéthengeres motorokkal. Ezek a kontsukcióknak hat kilóval többet kell nyomniuk a mérlegen (176 kg minimum), mint a négyhengeres társaiknak. Részletes technikai szabályzat itt.
|
Arról már korábban beszámoltunk, hogy a Honda és a Kawasaki kivonult a superbike-ok vetélkedéséb?l. A Suzuki és a Yamaha viszont továbbra is szerves része a géposztálynak. A Honda félgyári egységgel, a Corona Exrtra csapattal indul, a Ducati színeit pedig a Pegram istálló képviseli. A kosárlabda legenda, Michael Jordan kedve sem ment el a versenyzést?l: gazdasági válság ide vagy oda, a félgyári GSX-R-ek ott vannak a mez?nyben.
Kire érdemes figyelni?! Hát els?sorban Mat Mladinre, az ausztrál superbike legendára. Hatszor nyerte meg az AMA SBK-t, eddig erre még senki nem volt képes rajta kívül. Most, hogy Spies nincs a mez?nyben, talán összejön már neki a hetedik korona. Erre akar utalni új rajtszáma is, a 7-es. 72 gy?zelem és 55 pole pozíció szerepel a neve mellett, messze a legeredményesebb versenyz?je a kiírásnak.
|
Aztán itt van Ben Bostrom, a regnáló Supersport bajnok és a 1998-as Superbike bajnok. Nem ismeretlen tehát az id?sebb Boz Brothernek a széria légkörre. Megnyert már szinte mindent Amerikában: Flat track, Harley Davidson SuperTwin, AMA Supermoto, AMA SBK, AMA SSP, és szerencsét próbált már a Superbike Világbajnokságon is. Állítása szerint nagyon közel volt hozzá, hogy visszavonuljon tavaly, de belátta, hogy versenyzés nélkül nem lenne teljes ember, így újult er?vel vág neki 2009-nek, és a Superbike kategóriának az új big bang R1-es nyergében.
Boz csapattársa, Josh Hayes a harmadik kihívó. Kétszeres Formula Xtreme bajnok, aki nem jön zavarba a Supersport világbajnokság mez?nyében sem. Bizonyíték erre a tavalyi évadzáró. A vb és a Honda helyett azonban mégis Amerikát és a Yamahát választotta. A Superbike és a Daytona Sportbike géposztályban is a csúcsra akar érni.
Tommy Hayden is eséllyel pályázik a trónra. A legjobb technika van alatta (GSX-R 1000), megtanult mindent az utóbbi három évben Ben Spies és Mat Mladin mellett a Yoshimura Suzuki (tavalytól Rockstar Makita Suzuki) istállóban. Kétszer nyerte meg az amerikai Supersport bajnokságot, most a Superbike 1-es rajtszámtáblára fáj a foga.
|
Neil Hodgosnra is oda kell figyelni, bár reális esélye kevés van a végs? gy?zelemre. F?leg úgy, hogy egy félgyári Hondán kell felvennie a versenyet a bivaly er?s Suzukik és Yamahák ellen. Tavaly a legjobb Honda motoros volt a mez?nyben, hatodik lett összetettben. Ahogy ? fogalmaz, már a futamgy?zelmekkel is meg lenne elégedve.
Izgalmasnak ígérkezik a 2009-es kiírás. Mi itt a szerkeszt?ségben már ki vagyunk éhezve a versenyekre, úgyhogy ezzel a lendülettel el is hozzuk h?séges olvasóinknak a gyorsaságis Amerikát is. Az elmúlt pár évben hellyel-közzel lekövettük a széria történéseit, ebben az évben azonban minden versenyr?l szeretnénk beszámolni, amiben szakért?k is a segítségünkre lesznek.
Legutóbbi hozzászólások