EST. 2002

AMA SX, Anaheim: Reed nyeri a retró versenyt

Szöveg: -nn- Fotó: RacerX, Guy-B

Vissza a jöv?be – Egy id?re mintha megállt volna az id? Anaheimben. 1986-ot mutatott a naptár. Az amerikai szuperkrossz bajnokság szervez?inek egyik legnagyobb ötletének tartom a retró hétvégét. F?sulis koromban is a retró partik voltak a legnagyobb bulik.

De nem csak a szervez?k tették hozzá a magukét a felejthetetlen hétvégéhez. A felszerelés gyártók többsége a 22 évvel ezel?tti dizájnnal kedveskedett versenyz?inek, s?t némely csapat a 86-os festéssel állt rajthoz. A nagy buliból természetesen a két legenda, Ricky Carmichael és Jeremy McGrath sem maradhatott ki. Mindketten mentek egy pár tiszteletkört a rajongóknak. Valakinek azonban ki kellett hagyni a versenyt. Mégpedig James Stewartnak.

A retró pálya: akkor és most

Az edzések után visszavonulót fújt Stewart, a legfrisseb információk szerint a Phoenix-i versenyen roppant meg a tavaly m?tött térde. A csapat és James jobbnak látta tehát távolt maradni a versenyt?l.

„Nehéz volt meghozni ezt a döntést. Már az els? két fordulón sem voltam 100%-os. Egész héten sajgott a térdem, ezért elmentem egy MRI-re. Az orvosaim szerint pihentetnem kell a lábam egy ideig. Nagyon sajnálom, hogy nem vehetek részt ezen a jó kis bulin, de legf?képpen a szurkolóimnak tartozom bocsánatkéréssel.” – magyarázta döntését James.

Stewart a FOX ’86-os színeiben

A pletykák szerint talán még jöv? héten sem tud nyeregbe ülni Stewart, ami természetesen Chad Reed malmára hatja a vizet.

Ez történt 1986-ban

Mindenki csak az amerikai szuperkrossz felemelkedéseként aposztrofálja ezt az esztend?t. Ez volt az az év, amikor bevezették odaát a production szabályt. Az addig használt prototípus gépeket felváltották a széria alapú vasak, amiket persze tuningolni azért lehetett.

Ekkor t?nt fel a színen egy fiatal tuningmester, bizonyos Mitch Payton, a Pro Circuit gyár alapítója, aki ma már az egyik legsikeresebb csapat vezet?je is. Továbbá egy azóta világhírnevet szerzett airbrush-dizájner els? grafikái is ebben az évben jelentek meg a versenyz?k sisakjain: ? volt a nagy Troy Lee.

Honda tabló 1986-ból: a 6-os motoron Bailey, mögötte Johnson

Ez az id?szak abszolút a Hondáról szólt. A legnagyobb nevek versenyeztek a gyári csapatban, a háttérmunkások is szakmájuk legelismertebbjeik voltak, az alakulat vezet?je pedig nem más volt, mint Roger De Coster. Nem volt olyan motoros, aki érdemben fel tudta volna venni a versenyt az aranyszárnyasok triójával, a David Bailey-Johnny O’Mara-Rick Johnson hármassal. (Mintha ma Reed, Stewart és Carmichael menne egy csapatban.)

A 22 évvel ezel?tti csata

A sztárok Bailey és O’Mara voltak. 86-ra mát mindketten nyertek legalább egy bajnokságot a Hondának, pályán kívül és azon belül is a legjobb cimborák voltak. Ilyen környezetbe érkezett meg a Yamahától a feltörekv? ifjúságot képvisel? Ricky Johnson. Nem volt egyszer? beilleszkednie, de Roger De Coster ragaszkodott a személyéhez. Johnson egyike volt a legfanatikusabban edz? versenyz?knek. A hét hat napján nyúzta magát (a hetediken csak azért nem, mert akkor volt a verseny), hogy minél jobb eredményeket tudjon elérni, mégis meglepte David Bailey felkészültsége.

A h?sök napjainkban. Jobbra Bailey, balra Johnson

22 évvel ezel?tt is Anaheimben startolt a sorozat. A rajtvonalon ott volt a Honda triója és a címvéd?, Jeff Ward (igen, a supermotós Jeff Ward). Már az el?futamok után összekerült Bailey és Johnson. A második heat race-be sorsolták ?ket. Johnson jobban rajtolt, Bailey viszont egyenletesebb tempóban tudott motorozni, így könnyedén nyerte a min?sít? futamot.

A dönt?ben aztán megismétl?dött a két hondás párharca, amir?l azóta is csak szuperlatívuszokban mesélnek a nagy öregek. Johnson ismét remekül rajtolt (igaz a második kanyarban csúnyán kilökte az els? heat race gy?ztesét Scott Burnworth-t), Bailey pedig az élez?ny közepéb?l próbálta el?reverekedni magát. A 20 körös dönt? felénél érte utol Johnsont, majd jött ez:

A versenyt végült Bailey nyerte, a bajnoki címet pedig Johnson. A következ? évben a peches Ward visszavágott a rosszfiú becenévre hallgató Johnsonnak, aki 88-ban újra a csúcsra ért, majd egy csúnya sérülés miatt visszavonult a sporttól. A 86-os anaheim verseny aranybet?kkel vonult be a sportág históriás könyvébe. Innent?l kezdve megállíthatatlan volt a szuperkrossz térhódítása szerte a világon, de f?leg Amerikában. Majd jött az a bizonyos McGrath-éra…

Mi lesz veled James?

Kétség sem fér hozzá, hogy az egyik legtehetségesebb krosszos, aki valaha is született. Nem a legeredményesebb, nem a legkitartóbb, de azt még Ricky Carmichael sem vitatja, hogy kevesen tudják azt egy motorral, amit Bubba.

Biztos, hogy nem fog tudni feln?ni RC-hez, hat profi éve alatt viszont adott annyit a sportnak, hogy ne merüljön feledésbe a neve. Jelenleg 25 pontos hátrányban van Reeddel szemben, aki az elmúlt évekhez képest bombaformában van.

Stewart sem megy a szomszédba egy kis mókázásért

Hosszú még a bajnokság, és egy egészséges Stewart képes ennél még nagyobb pontkülönbséget is ledolgozni. A kérdés az, egészséges lesz-e valaha is. Lesz-e benne annyi kitartás és szorgalom, hogy még magasabbra emelkedjen?! Vagy fiatalon kell visszavonulnia, mint a maga korában legalább ekkora tehetségnek kikiálltott Ricky Johnson?! Id?közben olyan hírek is szárnyra keltek, hogy nyárig nem ülhet motorra a címvéd?. A hivatalos meger?sítés egyenl?re még hiányzik.

Reed jutalomjátéka

Köszönetet mondhat a sorsnak az ausztrál, hogy egy id?re kimarad az egyenletb?l James Stewart neve. A 2004-es bajnok élt is a kínálkozó lehet?séggel (Négy évvel ezel?tt is legnagyobb riválisa lesérülése miatt tudott bajnok lenni): magabiztosan nyerte a retró versenyt a fiatal Josh Hill és a sokadik virágzását él? Kevin Windham el?tt.

Egyszer lent, egyszer fent: Reed az edzésen dobta el a vasat

A pontversenyben 72 egységgel Reed áll az élen, Windham követi ?t 56 megszerzett ponttal, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokán Mike Alessi áll 48 ponttal.

A Lites kategória újra a suzukis Ryan Dungey-ról szólt, akinek mellesleg a korábban már említett Johnny O’Mara a trénre. O’Mara segítette Carmichaelt is 125-ös éveiben. Az ezüstéremnek Broc Hepler örülhetett, míg a bronznak az újonc kawás, Austin Stpoupe. A bajnokság állása alább olvasható.

AMA Monster Energy Supercross Series – Harmadik forduló, Anaheim II

AMA Supercross Class
végeredmény

1. Chad Reed, Tampa, Fla., Yamaha

2. Joshua Hill, Yoncalla, Ore., Yamaha

3. Kevin Windham, Centreville, Miss., Honda

4. Mike Alessi, Victorville, Calif., Suzuki

5. Ivan Tedesco, Tallahassee, Fla., Honda

6. Tim Ferry, Largo, Fla., Kawasaki

7. Nathan Ramsey, Menifee, Calif., Yamaha
8. Josh Hansen, Murrieta, Calif., Yamaha

9. Andrew Short, Smithville, Texas, Honda

10. Charles Summey, Huntersville, N.C., Yamaha

A bajnokság állása három forduló után

1. Chad Reed, Tampa, Fla., Yamaha, 72 pont
2. Kevin Windham, Centreville, Miss., Honda, 56
3. Mike Alessi, Victorville, Calif., Suzuki, 48
4. James Stewart, Haines City, Fla., Kawasaki, 47
5. Tim Ferry, Largo, Fla., Kawasaki, 46
6. Andrew Short, Smithville, Texas, Honda, 43
7. Ivan Tedesco, Tallahassee, Fla., Honda, 38
8. Nathan Ramsey, Menifee, Calif., Yamaha, 38
9. Joshua Hill, Yoncalla, Ore., Yamaha, 37
10. Josh Hansen, Murrieta, Calif., Yamaha, 27

Nyugati AMA Supercross Lites végeredmény

1. Ryan Dungey, Belle Plaine, Minn., Suzuki
2. Broc Hepler, Kittanning, Pa., Yamaha
3. Austin Stroupe, Corona, Calif., Kawasaki
4. Dan Reardon, Murrieta, Calif., Honda
5. Brett Metcalfe, Murrieta, Calif., Kawasaki
6. Robert Kiniry, La Fayette, N.Y., Honda
7. Billy Laninovich, Lake Elsinore, Calif., KTM
8. Gavin Gracyk, Blissfield, Ohio, Honda
9. Justin Brayton, Murrieta, Calif., KTM
10. Thomas Hahn, Alvord, Texas, Kawasaki

A bajnokság állása három forduló után

1. Ryan Dungey, Belle Plaine, Minn., Suzuki, 72 pont
2. Broc Hepler, Kittanning, Pa., Yamaha, 50
3. Dan Reardon, Murrieta, Calif., Honda, 49
4. Justin Brayton, Murrieta, Calif., KTM, 47
5. Jason Lawrence, Carlsbad, Calif., Yamaha, 38
6. Brett Metcalfe, Murrieta, Calif., Kawasaki, 38
7. Austin Stroupe, Corona, Calif., Kawasaki, 36
8. Tommy Hahn, Alvord, Texas, Kawasaki, 33
9. Jake Weimer, Rupert, Idaho, Honda, 31
10. Wil Hahn, Decatur, Texas, Yamaha, 30

ugrás fel