A királykategória
Nem véletlenül hagytam utoljára a nagykategória évadjának taglalását, ugyanis rég nem látott izgalmakat hozott a 2006-os esztend?. A korábbi években megszokhattuk, hogy két krosszos bérli ki magának a sorozatot, és a kettejük öldökl? küzdelméb?l kerül ki a bajnok. 1992-ben Jeff Stanton csatázott Jeremy McGrath-tal, ’98-ban Jeff Emig-Mcgrath párviadalnak lehettünk szemtanúi, 2001-ban Ricky Carmichael és McGrath „ölte” egymást a versenyeken, 2003-ban Carmichael kontra Reed, 2004-ben Reed kontra Windham, 2005-ben Carmichael kontra Reed volt a felállás.
Idén azonban három, egyforma eséllyel pályázó krosszos közül került ki a gy?ztes. A triót Carmichael, Reed és Stewart alkotta. Miután Ricky Carmihcael úgymond „beérett” 2001-ben, nem akadt ember, aki le tudta volna gy?zni szuperkrosszban. Hozzá kell tennem, hogy RC a hagyományos motokrosszban sokkal jobb, mint az sx versenyeken, ami azt jelenti, hogy az sx-specialista Reed és Stewart úgy sem volt képes legy?zni eddig RC-t, hogy neki annyira nem fekszik ez a m?faj.
2003-óta szinte egybeforrt a korábban csak Európában megrendezett szuperkrossz vb az amerikai bajnoksággal, amivel egyértelm?en az volt a szervez?k célja, hogy növeljék a nézettséget, és hogy az amerikai klasszisok is csatázhassanak a világbajnoki trónért, hiszen a „jenkik” nem szívesen merészkedtek az Öreg Kontinensre. Nekik a hazai bajnokság nagyobb presztízst és persze pénzt jelent, mint egy olyan széria, amire senki sem kíváncsi, f?leg nem Európában. Az európaiak nagy része nem is hallott az amerikai sztárokról, mivel nem nagyon jutnak el hozzánk a tengeren túli bajnokság összefoglalói. Pedig idehaza már évek óta közvetítik a NASCAR, az IndyCar, vagy a ChampCar futamait, nem is beszélve az NBA, NFL, vagy az NHL meccsekr?l.
Ett?l az évt?l ugyan a Sport Klub csatorna leadja az AMA SX versenyeit, ám mivel egy új adóról van szó, nem minden kábelszolgáltató tette be idei kínálatába. A hazai motoros újságok, internetes portálok sem viszik túlzásba a futamok leírását, így aki nem beszél angolul és nem éri el a külföldi honlapokat, semmilyen lehet?sége nincs, hogy figyelemmel kövesse a világbajnokságnál is nagyobb rangú amerikai versenyeket. Pedig, aki igazi motokrosszt szeretne látni, annak melegen ajánlom mind az amerikai szuperkrossz, mind pedig a heteken belül kezd?d? amerikai motokrossz bajnokságot. Nekem elhihetik, MEGÉRI!
Ezek a fiúk olyan elképeszt? show-val ajándékoztak meg bennünket idén, amir?l még a legnagyobbak is csak elismer?en nyilatkoznak, vagy éppen sehogyan, mert elakadt a lélegzetük is. Elég, ha csak annyit említek, hogy az utolsó viadal el?tt RC és Reed 316-316 ponttal állt a táblázat élén, Stewart pedig 311 ponttal a harmadik helyr?l várta a Las Vegas-i idényzárót. Ki gondolta volna a bajnokság elején, hogy az utolsó megmérettetésre ilyen állással fordulnak majd a motorosok?! Én biztos hogy nem, ismervén az el?zményeket.
Az els? három futam James Stewart sikerét hozta, aki az új négyütem? Kawasakit nyergelte az idei szezonban. Torontóban vezet? helyr?l bukott, de még így is lenyomta a kicsit álmosan kezd? Carmichaelt, és a csúcsformáját keresgél? Reed-et. Vancouverben tisztán gy?zött a színesb?r? krosszos (aki minden id?k legeredményesebb 125-ös motorosa), majd Anaheimben sem tudták megfogni. Többen már ekkor elkönyveltél Stewart sikerét, és még többen írták le a négyszeres 250-es szuperkrossz bajnokot (összesen 14 amerikai bajnokságot nyert), Carmichaelt. Egy valamit azonban figyelmen kívül hagytak: RC már tíz éve húzza a gázt a profik között, vagyis nem nevezhet? rutintalannak, másrészt soha nem kezdi jól az idényt. Phoenix-ben aztán fordult a kocka. A második amerikai összecsapástól egy teljesen más Carmichaelt láthattunk, aki ellen Stewart sem találta az ellenszert. A soron következ? kilenc összecsapáson hatszor nyert Carmichael, Stewart mindössze kétszer, Reed pedig egyszer.
St. Louis-ban aztán ismét nagyot változott a bajnokság: RC nem fejezte be a versenyt, Stewart pedig a 17. helyen végzett. A két klasszis hibája után az addig szürke egérként köröz? 2004-es sx bajnok, Chad Reed került a tabella élére. Nem volt elég Carmichaelnek, hogy négy év után el?ször nem ért célba egy versenyen, még a San Diegói futamon elért második helyét?l is megfosztották, mivel nem megengedett összetétel? üzemanyagot találtak motorjában. RC tetemes hátrányba került, amit lehetetlen lett volna ledolgozni. Azért is volt igazságtalan a döntés, mivel a versenyz?nek semmi köze nincs a motor felkészítéséhez. A versenyz? csak felül rá, és megy. Végül belátta az amerikai szövetség is, hogy nem lenne célszer? így belenyúlni a bajnokságba, ezért visszaadták RC-nek a pontokat, ami után ismét háromesélyesé vált a küzdelem.
Atlanta, Indianapolis és Daytona Carmichael sikerét hozta, ám ami ezután történt, az számomra megmagyarázhatatlan. James Stewart, aki bravúrosan kezdte az idényt, majd mély gödörbe került (10 versenyb?l hatszor dönt? pillanatban bukott), egyszer csak feltámadt. Orlandóban, Detroitban és Houstonban rajt-cél gy?zelmet aratott. Úgy motorozott a pályán, mint egy UFO: átlagban 10 másodpercet vert a második helyezettre. Dallasban Reed örülhetett, ám Seattle-ben ismét Stewart diadalmaskodott. Vagyis a szezonzáró futam el?tti öt versenyen négyszer nyert és egyszer második lett a Kawasaki „fekete párduca”. Eközben RC négyszer lett második, egyszer hatodik (Dallas) és egyszer harmadik (Seattle).
Következhetett a mindent eldönt? futam, amire a vegasi Sam Boyd stadionban került sor. RC még nem nyert a nevadai sivatagban, mégis már háromszor sikerült bebiztosítani a végs? gy?zelmet a szerencsejátékok városában. Ha a realitás talaján maradunk, akkor mindenképpen Carmichaelnek volt a legnagyobb esélye a végs? gy?zelemre, hiszen elég volt Reed el?tt befutnia, és legalább a dobogón végezni ahhoz, hogy AMA bajnok legyen (az SXGP-ben már nem lehetett Stewartot befogni). Reed a verseny el?tt még nem heverte ki a daytonai futamon összeszedett vállsérülését, ami miatt nem tudott teljes er?bedobással küzdeni, Stewart idei rapszodikus teljesítményét látva, nem lehetett tudni, hogy melyik arcát mutatja majd. Összetörik a nagy teher alatt, vagy felszabadultan száguldozik majd a kawasakis?
Nos a fekete párduc az utóbbit választotta: olyan könnyedén nyerte a 20 körös száguldást, mintha nem egy kategóriában versenyzett volna a többiekkel. Már csak azért kellett izgulnia, hogy Carmichaelék negyediknél rosszabb helyen fejezzék be a futamot, és a világbajnoki korona mellé az amerikait is begy?jtheti, erre azonban kevés volt az esély. RC simán behozta Suzukiját a második helyre, így megszerezte az ötödik sx bajnoki koronáját, vagyis ismét nem gy?zelemmel szerezte meg az 1-es rajtszámot. Reed-nek meg kellett elégedni a bronzéremmel, ami számára felért egy vereséggel. Nem elég hogy lemaradt a bajnoki címr?l, de még az összetett ezüstérmét is elveszítette Stewart-tal szemben, aki legalább a világbajnokságot megnyerte. Reednek pedig legalább még egy évet kell várnia, hogy ismét ? foglalhassa el a trónt.
Nagy Norbert
Végeredmények
|
|
AMA SX: 1. Ricky Carmichael 338 SXGP: 1. James Stewart 380 |
Legutóbbi hozzászólások