Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-mx AMA SX, Indy: Stewart megállíthatatlan

AMA SX, Indy: Stewart megállíthatatlan

Hirdetés

Szöveg: Nagy Norbert Fotó: Guy-B, Garth Malin

Aki figyelemmel kísérte az Amerikai Foci Liga mérk?zéseit, annak ismer?sen csenghet az RCA Dome neve. Az Indianapolis városában található gigantikus méret? sportcsarnok az otthona az idei NFL sorozat bajnok-együttesének, az Indianapolis Coltsnak. Emellett természetesen a motorsportok bölcs?je is ez a város, elég csak az Indy 500-at, vagy a Formula-1-et, s?t újabban a MotoGP nevét megemlíteni (nagyon úgy néz ki, hogy jöv?re már Rossiék is ellátogatnak ide). Most azonban szuperkrosszt láthattunk Indiana államban, méghozzá nem is akármilyet.

Egy gazdátlan motor és egy munkanélküli szerel?. Nem csak ennyit hagyott hátra RC

RC visszavonulásával mintha már nem ugyan az lenne a sorozat, de volt id?nk megszokni hiányát, hisz az anaheimi második és harmadik futamon, Houstonban és San Diegoban sem volt már ott a multi-bajnok, valahogy mégis más volt a verseny abban a lehangoló tudatban, hogy már nem láthatjuk ?t sx viadalon. A show-nak Ricky nélkül is mennie kell tovább, amir?l Stewartnak kell ezután gondoskodnia. Ideje eldobni hát a könnyes zsebkend?ket, és beizzítani a mikrót egy kis pattogatott kukoricával, gépünket a megfelel? torrentes oldalra irányítani, és összehívni a spanokat egy kis videózásra. Az indianapolisi avit minden sportbarát élvezni fogja, azt garantálom.

Stewart más dimenzióban

James Stewartot figyelve nekem is kedvem támad egy kis motorozáshoz, elvégre nem lehet olyan nehéz egy rodeo whipet kivitelezni, vagy átrongyolni 80-annal egy mosódeszkán, nem igaz?! Elképeszt?, amit ez a fekete srác m?velni képes egy off-road motorral. Ricky jegyezte meg az egyik közvetítés alakmával a következ?t: „Kétségtelen, hogy James a következ? generáció. Egyszer?en követhetetlen a mosódeszkákon, a leveg?ben tökéletesen ura a gépnek – zseniális motoros.” Miel?tt még elhiszem magamról, hogy képes vagyok rá, gyorsan kinyomom az MX vs. ATV Unleashed-emet (nagyon jó játék, ajánlom figyelmetekbe), és klaviatúrát ragadok. Írni mindenesetre könnyebb róla.

F? a biztonság

Egyre több motoros használja a KTM és a BMW által közösen megalkotott, majd az amerikai piacra Dr. Chris Leatt által továbbfejlesztett nyakvéd?-rendszert. Az utóbbi hónapok és évek súlyos balesetei a legjobbakra is kijózanító hatással volt, ezért már ?k is -ki rendszeresen, ki rendszertelenül- viselik a versenyeken. Kevin Windham a rendszer egyik élharcosa, de Chad Reed (igaz ? eddig csak ez edzéseken viselte), Andrew Short, Michael Sleeter és Zach Osborne is az autósportokban használatos HANS rendszer mintájára kifejlesztett nyakvéd? mellett tette le a voksát.

100%-os védelem persze nincsen. Aki motorra ül, az életével játszik. Bármelyik pillanatban bekövetkezhet egy végzetes tragédia, vagy egy maradandó sérüléseket okozó baleset, amit még a profik sem képesek kivédeni. Richard Sainct, Fabrizio Meoni, Ernesto Fonseca, Pit Beirer, Doug Henry vagy Isidre Esteve Pujol neve ugye nem ismeretlen a motorsportokat követ?knek. ?k nem tudtak korrigálni a dönt? pillanatba, és talán ez a rendszer segített volna elkerülni a bajt. David Bailey, korábbi amerikai motokrossz és szuperkrossz legenda ezért hívja fel a versenyz?k figyelmét a létez? összes fórumon a nyakvéd? használatára. ? tudja, milyen kerekesszékhez kötve élni.

Azt, amit Bubba véghez vitt a szokásosnál is technikásabbra sikerült Indy-i pályán, még a játékban sem voltam képes megcsinálni a legkönnyebb fokozaton: nevezetesen, az utolsó helyr?l megnyerni a 20 körös futamot. Nem állíthatjuk a Kawasaki krosszosáról, hogy nem ad esélyt legnagyobb riválisának, az ausztrál Chad Reednek, akit sikerült a földdel egyenl?vé tennie az RCA Dome-ban. A rajtnál Reed „kicsukata” Stewartot lassításra kényszerítve ezzel, majd gyorsan a mez?ny élére állt, és elkezdhette a saját iramát diktálni – tehette mindezt a 14. körig.

2001 után szerezheti vissza a Kawának a bajnoki címet a nagy kategóriában Stewart

A 7-es rajtszámú Kawa elképeszt? iramot diktálva falta az ellenfeleket: a nyolcadik kör végén már a második helyen haladt, vagyis ha a dönt? szintén annyi körb?l állna, mint egy el?futam, akkor is a dobogón fejezte volna be az ütközetet. Ezután további öt körre volt szüksége, hogy a köztük lév? négy és fél másodperces hézagot semmissé tegye, majd a futam végeztével három szekundumra növelje azt. Tim Ferry (a másik gyári kawás) szinte észrevétlenül battyogott a célba, közel 24 másodperccel kés?bb, a mez?ny fele pedig 1 körrel kevesebbet teljesíthetett ezen a hétvégén.

Langston Daytonában tért vissza. 7.-6.-4. az eddigi mérlege

Stewart félig a trónon érezheti már az ülepét: a világbajnokságon 26, az amerikai sorozatban 29 egységgel vezet négy fordulóval a vége el?tt, Reed pedig elkezdheti írni a sajnálatát kifejez? levelet a szponzoroknak, hogy miért megint csak a második helyre (ahogy odaát hívják: az els? vesztes) futotta erejéb?l.

A történelem megismétli önmagát?

Nagyon is elképzelhet?. Ryan Morais-nek az indianapolisi futamon sem sikerült gy?zni, mégis megnyugtatónak mondható el?nnyel vezeti a keleti összetettet egy olyan ország bajnokságában, ahol mindent a sikerre építenek (lásd: a második, az els? vesztes). 1997-ben történt meg a sorozat történetében eddig el?ször és utoljára, hogy az aktuális bajnok gy?zelem nélkül jutott fel a csúcsra. Stewart jelenlegi csapattársa, Tim Ferry volt az, aki így tudott bajnokságot nyerni…az újonc Carmichael ellenében.

Morais (116) eddig a legkiegyensúlyozottabb

A hétvége Ryan Dungey (Makita Suzuki) és Ben Townley (Pro Circuit Kawasaki) csatáját hozta. Köztük csupán annyi a különbség, hogy az elmúlt három versenyt, részben a technika, részben a saját hibája miatt be nem fejez? Dungey tét nélkül körözhetett a pályán, Townley-nak viszont a saját és ellenfelei minden rezdülésére is figyelnie kellett. Egy felel?tlen man?ver a bajnokság ezen szakaszában sokba kerülhet.

Hahn (52) és Lange (fejjel lefelé) az utóbbi versenyek pechvogelei

A fiatalos lendült ismét a pálya mellé sodort pár esélyest az esl? kanyarban. Dungey-n kívül a sorozat két legpechesebb krosszosa, Tommy Hahn (Factory Honda) és Darcy Lange (Pro Circuit Kawasaki) is a pórul jártak között volt, ami talán Lange-et érintette érzékenyebbül. Hahn már lehúzhatja a klotyón ezt az évadot, a kanadai arénakrossz bajnok viszont komoly esélyekkel indult az sx trófeáért, a mostani bukása azonban végleg betette neki a kaput.

A futamot végül Dungey nyerte, Townley bejött a másodiknak, míg az el?z? futam gy?ztese, Branden Jessemen végzett a harmadik helyen. A 2003-as bajnok feltámadóban van tehát. A listavezet? negyedikként futott célba, de tíz pontot még így is ?riz két versennyel a keleti széria befejezése el?tt.

Hétvégén a dallasi Texas Stadionban folytatódik a turné.

Supercross kategória (450F)

Az indianapolisi futam végeredménye (top 10):

1. James Stewart, Haines City, Fla., Kawasaki
2. Chad Reed, Tampa, Fla., Yamaha
3. Tim Ferry, Largo, Fla., Kawasaki
4. Grant Langston, Clemont, Fla., Yamaha
5. Ivan Tedesco, Murrieta, Calif., Suzuki
6. Davi Millsaps, Cairo, Ga., Honda
7. David Vuillemin, Menifee, Calif., Honda
8. Andrew Short, Smithville, Texas, Honda
9. Michael Byrne, Newnan, Ga., Suzuki
10. Josh Summey, Stanley, N.C., Honda

Amp’d Mobile AMA Supercross Sorozat állása 12 forduló után:

1. James Stewart, Haines City, Fla., Kawasaki, 304 pont (9 gy?zelem)
2. Chad Reed, Tampa, Fla., Yamaha, 278 (1 gy?zelem)
3. Timmy Ferry, Largo, Fla., Kawasaki, 222
4. Ricky Carmichael, Tallahassee, Fla., Suzuki, 185 (2 gy?zelem)
5. David Vuillemin, Menifee, Calif., Honda, 175
6. Heath Voss, Mico, Texas, Honda, 159
7. Michael Byrne, Newnan, Ga., Suzuki, 153
8. Ivan Tedesco, Murrieta, Calif., Suzuki, 148
9. Paul Carpenter, Ithaca, N.Y., Kawasaki, 140
10. Jeff Gibson, Blacklick, Ohio, Kawasaki, 125

Amp’d Mobile World Supercross GP állása 13 futam után:

1. James Stewart, Haines City, Fla., Kawasaki, 285 pont (8 gy?zelem)
2. Chad Reed, Tampa, Fla., Yamaha, 253 (2 gy?zelem)
3. Timmy Ferry, Largo, Fla., Kawasaki, 203
4. Kevin Windham, Centreville, Miss., Honda, 167
5. Ricky Carmichael, Tallahassee, Fla., Suzuki, 160 (3 gy?zelem)
6. Ivan Tedesco, Murrieta, Calif., Suzuki, 152
7. Michael Byrne, Newnan, Ga., Suzuki, 144
8. David Vuillemin, Menifee, Calif., Honda, 142
9. Heath Voss, Mico, Texas, Honda, 134
10. Paul Carpenter, Ithaca, N.Y., Kawasaki, 100

Supercross Lites kategória – kelet (250F)

Az indianapolisi futam végeredménye (top 10):

1. Ryan Dungey, Belle Plaine, Minn., Suzuki
2. Ben Townley, Tallahassee, Fla., Kawasaki
3. Branden Jesseman, New Brighton, Pa., Yamaha
4. Ryan Morais, Temecula, Calif., Yamaha
5. Justin Brayton, Fort Dodge, Iowa, Yamaha
6. Mike Alessi, Victorville, Calif., KTM
7. Matt Goerke, Lake Helen, Fla., Yamaha
8. Thomas Hahn, Decatur, Texas, Honda
9. Darcy Lange, Hemet, Calif., Kawasaki
10. Broc Trickle, Cary, N.C., Yamaha

Amp’d Mobile AMA Supercross Sorozat állása 5 forduló után:

1. Ryan Morais, Temecula, Calif., Yamaha, 96 pont
2. Ben Townley, Tallahassee, Fla., Kawasaki, 86 (2 gy?zelem)
3. Darcy Lange, Hemet, Calif., Kawasaki, 84
4. Branden Jesseman, New Brighton, Pa., Yamaha, 74 (1 gy?zelem)
5. Mike Alessi, Victorville, Calif., KTM, 71
6. Matt Goerke, Lake Helen, Fla., Yamaha, 68
7. Justin Brayton, Fort Dodge, Iowa, Yamaha, 68
8. Billy Laninovich, Lake Elsinore, Calif., Honda, 59
9. Ryan Dungey, Belle Plain, Minn., Suzuki, 53 (2 gy?zelem)
10. Thomas Hahn, Decatur, Texas, Honda 48