EST. 2002

AMA SX Lites: Villopoto feltámadt

Szöveg: -nn- Fotó: Guy-B, RacerX

Összeszedte magát a bajnok, nagyon kell neki a keleti trón is. Fonseca, Stewart és Langston után ő lehet a negyedik, aki az USA mindkét partján felér a csúcsra. Villopoto végső sikerével a Kawasaki remek szériája sem szakadna meg.

Ryan Villopoto üstökösként robbant be az amerikai motokorssz életbe. Bár minimotoros korában és szép eredményeket ért el, akkori riválisa, Mike Alessi valahogy mindig jobban érdekelte a szakértőket. Debütálása a nemzeti motokrossz bajnokságban parádésra sikeredett, és elkezdtek egyre erősödni az őt éltető hangok.

Villopoto már uralja a mezőnyt

Sorra nyerte a bajnokságokat, kinti és benti terepen egyaránt, röpke két esztendő alatt olyan elismertségre tette szert a kiskategóriában, mint nagyon kevesek. Egyesek nem átalkodnak a valaha élt legnagyobbhoz, Ricky Carmichaelhez hasonlítani. Hogy meg van-e benne az a spiritusz, ami RC-t is bajnoksági címek tucatjaihoz segítette, most vasárnap kiderül!

Villopoto számára nem kezdődött ideálisan az idei év. Kulcscsonttörés a téli teszteken, majd egy kínos csukló operáció hátráltatta felkészülését. Betegszabadsága miatt kénytelen-kelletlen a keleti partra nevezte csapata, hogy legyen elég ideje rehabilitálódni. Az első versenyeken még érződött, hogy nem százas srác.

Canard bizonyára szó nélkül aláírta volna az ezüstérmet még az év elején

Az ellenfelek nem kímélték, ott rúgtak bele idézőjelesen, ahol csak érték. Josh Grant például átrongyolt m?tött kezén Atlantában, így rögtön egy nullázással indított Villopoto. Indianapolisban saját magát írta le egy nagyon csúnya féktávval (azért bejött a második helyen), majd jött a daytonai "jet-ski verseny", ahol hibát hibára halmozva szintén csak a második helyre volt jó.

Miközben Ryan szenvedett, egy eddig ismeretlen újonc egymás után nyerte a viadalokat. Nem egy cikk született a nemzetközi sajtóban erről a tehetséges újoncról, Trey Canardról, mindenki hasonlítgatni kezdte a szenzációs pályakezdést produkáló Ernesto Fonsécához. A [motorinfo.hu] hasábjain is megemlékeztünk róluk. Minneapolsiban aztán magára talált Villopoto, az év versenyén szerezte meg élete első keleti parti szuperkrossz-diadalát.

Dallas

A Lites profik kihagyták a torontói derbit (a helyi menők indultak jobbára a futamon), így már csak két versenye maradt Villopotonak, hogy ledolgozza 24 pontos hátrányát. Canard eddigi teljesítményét elnézve nagyon kevés esély mutatkozott, hogy kiengedje kezéből a félig már megnyert bajnoki címet, de ne feledjük: egy újoncról beszélünk, Villopoto pedig már-már a kategória veteránjának számít.

Nincs harag a két rivális között

Az eddig szinte hibátlanul versenyző Canard texasban nagyon balszerencsés volt. Az előfutamban bukott és nem tudta újra életre kelteni Hondáját, a döntőben pedig már az első kanyarban elhasalt.

Villopoto profi módjára használta ki vetélytársa hibáját: magabiztos versenyzéssel második győzelmének örülhetett. Canard a negyedik helyig tudta felverekedni magát a tökutolsó pozícióból. Villopoto még mindig 17 pont hátrányban volt ekkor. (25 pont jár a győzelemért).

Detroit

A Ford Fieldre mindent vagy semmit alapon érkezett meg Villopoto. Neki csak és kizárólag a győzelem jöhetett számításba, de még ez is kevés lett volna, ha Canard okosan motorozva bejön mögötte a második helyen. Az első két pozíció között ugyanis három pont a differencia.

Villopoto mindent elkövet, hogy megállítsa Canardot. Milleapolisi felvétel

17 pont akkora előny, amivel talán egy rutinos motoros okosan gazdálkodva révbe tudott volna érni, de ezúttal bejött az újonc faktor. Akárcsak Dungey a nyugati parton, Canard is elügyetlenkedte tetemes előnyét. A verseny végére 3 pont maradt csupán a két rivális között.

Villopoto azt csinálta, amit ilyenkor kellett: higgadt motorozással rajt-cél győzelmet aratott, eközben Canard elizgulta a versenyt: egy bukás után a 10. pozícióban fejezte be a detroiti hétvégét.

***

Villopoto három pontos hátránya azt jelenti, hogy győzelem esetén bajnok lesz a keleti széria utolsó versenyén St. Louis-ban, függetlenül Canard pozíciójától. Ryan végső diadalával a Kawasaki remek szériája sem szakadna meg: 2003-óta minden évben nyernek legalább egy bajnoki címet a Lites kategóriában.

Jövőre már a nagyok között versenyzik. Szóba hozták már a Gibbs Yamahahával, de biztosabb a Kawasaki-szerződés Stewart csapattársaként

Eddie Waren (1985), Mickael Pichon (1995,1996), Ricky Carmichael (1998), James Stewart (2004), Grant Langston (2005), és Ben Townley (2007) után ő lenne a hetedik motoros, aki a keleti parton segítette győzelemhez a márkát. A zöldek pedig nem csak nyugaton, de keleten is a legeredményesebb gyártó lenne Villopoto esetleges végső sikerével. Nem kicsi a nyomás tehát a Pro Circuit Kawasaki motorosán, bár kétlem, hogy érdekelné őt a statisztika.

AMA Lites Monster Energy Supercross Series

5. forduló – Dallas

1. Ryan Villopoto – Kawasaki
2. Josh Grant – Honda
3. Martin Davalos – KTM
4. Trey Canard – Honda
5. Tyler Bowers- Yamaha

6. forduló – Detroit

1. Ryan Villopoto – Kawasaki
2. Ryan Morais – Yamaha
3. Branden Jesseman – Kawasaki
4. Nico Izzi – Suzuki
5. Matt Goerke – KTM

A 7 fordulós bajnokság állása 6 forduló után

1. Trey Canard – Honda, 122 pont/3 gy?zelem
2. Ryan Villopoto – Kawasaki, 119/3 győzelem
3. Nico Izzi – Suzuki, 86
4. Tyler Bowers – Yamaha, 76
5. Martin Davalos – KTM, 73
6. Branden Jesseman – Kawasaki, 72

7. Josh Grant – Honda, 71
8. Ryan Sipes – KTM, 70
9. Ryan Morais – Yamaha, 68
10. Billy Payne – Honda, 60

ugrás fel