EST. 2002

Amikor a pokol befagy

A Harley-Davidson jöv? héten mutatja be els? elektromos motorját. Matt Levatich, a cég elnöke azt mondja, céljuk az, hogy az ikonikus márka vezet? szerepet töltsön be az elektromos járm?veket illet? technológiai fejlesztések és sztenderdek kialakítása terén.

Hétf?n hull le a lepel a kézzel készített bemutató modellekr?l New Yorkban, egy szigorúan zártkör? rendezvény keretében. Ezt követ?en a cég egy harminc várost érint? túra keretében biztosít tesztelési lehet?séget néhány tucat motorosnak, és gy?jti be t?lük a véleményeket, ami alapján tovább fejlesztik és finomítják a prototípusokat, amib?l arra következtetünk, hogy az elektromos HD piaci bemutatása várhatóan még néhány évig nincs kilátásban.

Harley-Davidson LiveWire

Fotó: M. L. Johnson/Associated Press

A Harley jókora kockázatot vállal ezzel a lépéssel, lévén a teljesen elektromos motorok egyel?re még csak halvány foltot jelentenek a motoros piacon, azt is szinte kizárólag robogók alkotják.

Elemz?i vélemények szerint egy nagy gyártó befektetése az elektromos motorokba meghozhatja a kedvet és a keresletet a vásárlók részér?l, ahogy azt az autóknál láthattuk, és Levatich is azt mondja, hosszú távra terveznek. De egyel?re még mindig ott van az ár kérdése, a benzines és elektromos motorok el?állítási költségei között húzódó mély szakadék, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.

„Úgy véljük, az elektromos járm?vek – autók és motorok egyaránt – trendje és az irántuk mutatkozó vásárlói nyitottság fokozódni fog, és ha a fenntarthatóságra és a környezetvédelmi trendekre gondolunk, azt látjuk, ezek egyre inkább az életstílus részeivé, a vásárlók elvárásaivá válnak. Senki nem tudja megmondani, milyen nagyra n? ez az ágazat, vagy mennyire lesz szignifikáns” – mondta el Levatich az amerikai AP hírügynökségnek adott interjújában.

Ezzel együtt Levatich és mérnöktársai arra számítanak, hogy a LiveWire Project névre keresztelt új irány nem a környezettudatosságával, hanem a teljesítményével ny?gözi majd le a vásárlókat. A váltó nélküli er?forrás nulláról százra négy másodperc alatt gyorsítja fel a keskeny, sportos motort.

Kardinális kérdés az elektromos motoroknál a hatótáv: jelenleg 130 kilométert képes megtenni az elektromos HD, ami id?re lefordítva 30-60 perc közötti távot jelent, ami nyilván nem sok, f?leg a 66-os úthoz szokott, Harley-léptékben gondolkodó motorosoknak, akik számára a „megtankolom és megyek” biztonsága a megszokott.
A cégelnök tisztában van vele, hogy az elektromos piac növekedéséhez és fejl?déséhez elengedhetetlen a tölt?állomások hálózatának fejlesztése, amiben szintén kulcsszerepet szánnak maguknak, terveik szerint minden kereskedésük tölt?állomás is lesz egyben.

„Egészen mostanáig nem beszéltünk az elektromos technológiában való érdekeltségünkr?l – mondta az interjóban Levatich – de most, hogy nyilvánossá vált, szeretnénk részese lenni, az élen lenni a szükséges sztenderdek, technológia és infrastruktúra kialakításában, hogy az elektromos járm?vek minél szélesebb körben elfogadottá és használhatóvá váljanak.”

Fotók: harleydavidson.com

ugrás fel