EST. 2002

Aprilia Shiver: Borzongás fels?fokon

Küls?
Farkasb?rbe bújt bárány. Az agresszív kinézet sokaknak azt jelenti, hogy ez egy igazi ragadozó, de szerencsére nem így van. Annak ott az Aprilia kínálatában a Tuono. Ez a divatosan szögletes forma nekem nagyon tetszik, és amellett, hogy szép, még nagyon kényelmes is. Kiválóan elfértem rajta, és a kétszázegynéhány kilométer alatt egyáltalán nem fáradtam el, köszönhet?en a kényelmes ülés, kormány, lábtartó háromszögnek. A lábtartók nekem egyszer sem értek le a kanyarokban, igaz nem is forszíroztam azt, hogy én érjek vissza a szállodába els?ként.

Mivel ezen nincs semmilyen idom, ezért a lámpát alkották úgy meg, hogy egy kis szélvédelmet biztosítson. Nekem 160-170 km/h-s tempóig semmi bajom nem volt a széllel. A fölött viszont érdemes behajolni, ha nem akarunk egy szép kis rovargy?jteményt a felszerelésünkön hazavinni. Mondjuk így is jutott éppen elég, mikorra visszaértünk. A kipufogó a látszat ellenére nem kett?, hanem egy dob, aminek két látványos kivezetést készítettek. A hangja is teljesen jó, nem túl halk és nem túl zavaró. Az ülés alá viszont nem sok mindent lehet berakni miatta. A tárolóhely áldozatul esett a szép látvány oltárán. Ez van.

A m?szerfalról egy külön menüpontot is írhatnék, de inkább ide írom. Azt el kell ismerni, hogy az olaszok értenek a dizájnhoz. Ez igaz a m?szerfalra is. Gyönyör? szép, és a funkciók is jól ki vannak találva, amiket az új generációs kormánykapcsolókról lehet el?hívni. De vajon miért nem m?ködik? Itt a szilíciumkor hajnalán egy LCD kijelz? képének a változása miért tart néhány másodpercig? El?ször feladtam. Gondoltam, hogy nem jó, és békén hagytam a kapcsolót. Ez után kicsit kés?bb ránéztem a kijelz?re és láttam, hogy nem az a funkció van rajta, amivel az el?bb hagytam. Majd a következ? megállásunknál, kiderítettem, hogy ez mennyi mindent tud.

Meg lehet változtatni a kiírt szöveg nyelvét, ki lehet vele íratni a motor diagnosztikát, akár több nyelven is, fokozatkijelz? és még körid?mér? is van benne. Ez a sok információtárolás és -közlés már valóság a motorgyártásban, de akkor miért m?ködik ilyen lassan??? Na mindegy mire szériagyártásba kerül, ez is megoldódik. Valószín?leg elég lesz csak egy szofverfrissítést végrehajtani rajta.

Motor/váltó
A 95 lóer?s blokk nagyon jó partner a mindennapokban. Se túl er?s, se túl gyenge. Pont jó. Ha kell, az alsó fordulatszámokról egyenletesen lehet vele gyorsítani. A mindennapos használathoz lett igazítva a karakterisztikája – pincét?l a padlásig lehet használni. Ha gyorsan akarunk menni vele akkor érdemes 7000 felett tartani a fordulatszámot. A váltó kicsit még kemény volt, de ez a használat során és a gyártás folyamán még javulhat.

Váz/futóm?
Az aranyszín? alumínium vázba a motort is tehervisel? elemként építették. A V2-es elrendezés egy nagyon keskeny konstrukciót eredményezett. Egyedül csak a tank föls? része széles. Az els? 43 mm-es teleszkópvilla egyáltalán nem állítható, de elég jól sikerült behangolniuk. Mi a gyári beállításokkal mentünk Olaszország kanyargós útjain de semmi rossz tapasztalatom nem volta futóm?vel kapcsolatban. Nagyon jó volt vele kigyorsítani a gyors kanyarokból. Ilyenkor, amikor elkezdtem húzni a gázt, akkor azt éreztem, mintha valami mandínerben támaszkodnának a kerekek.

Úgy beleült a kanyarba, és csak tolt el?re, minden rezdülés nélkül. Már ha elég meleg volt a mumusom, a Dunlop Qualifier. Ami miatt viszont néha a majdnem egyenes, felállított motor akart kiesni alólam, amikor átmentem egy-két útfelfestésen. Teljesen kiszámíthatatlanul. Én nem tudom, miért van mostanában ilyen sok motoron ez a gumi. Talán a Dunlop is rájött, hogy nem ez volt a legjobb konstrukciójuk és egy jó árat adva a gyáraknak megpróbálják kiszórni a legyártott készletet??? Az els? gumin maradt némi majrécsík, ami arról árulkodik, hogy a villaszög elég chopperes (nem túl meredek) és nem lehet teljesen ledönteni utcán. A hátsó gumi viszont teljesen, a peremig le volt döntve. És ez mindegyik motoron így volt, nem mi voltunk bénák.

Fék
Elöl 320 mm-es féktárcsák, fémhálós fékcs?, Brembo szer?, de Aprilia feliratos féknyereg, jó hatásfok. Hátul 245 mm-es tárcsa egy dugattyús féknyereg. Semmi baja a féknek, de ha csúszós útra kerültem vele, akkor a motorfékkel együtt már túl sok volt, és bepattogott t?le a motor hátulja. Ett?l a motor eleje is kiszámíthatatlanná vált. Ki kell kísérletezni, hogy mi az a féker?, amivel még érdemes a hátsó kereket lassítani, de nekem erre most nem volt id?m.

Utascipelés
A kényelmes ülésnek köszönhet?en bátran felültetném rá a Kedvesem. Nem túl kucorgós és a lábtartó is elég lent van ahhoz, hogy kibírjon rajta pár száz kilométert. Amint írtam elöl is hihetetlenül kényelmes, igazi mindennapos motor, amir?l nem zsibbadva száll le az ember.

Összegzés
Ha megsz?ntetnék a gyerekbetegségeket, (elektromos gáz, m?szerfal) nekem kellene. Kis fogyasztású, kényelmes, egyedi megjelenés? motora ülhetnék minden nap, ha ott lenne a garázsomban.

Arai: www.motoroazis.hu
Dainese: www.karasna.hu
Puma: www.danger.hu

M?szaki adatok

Motor: V elrendezés?, kéthengeres, vízh?tés?, négyütem?, DOHC
Lökettérfogat: 749 cm3
Furat x löket: 92 x 56,4 mm
Kompresszió: 11:1
Max. teljesítmény: 95 LE 9000 1/min-nél
Max. nyomaték: 8.25 kgm 7000 1/min-nél
Keverékképzés: Befecskendezés
Kuplung: többtárcsás, olajfürd?s, hidraulikus
Váltó: hatfokozatú, mechanikus
Hajtás: lánc
Els? futóm?: 43 mm-es állítható fordított teleszkópvilla, 120 mm rugóúttal
Hátsó futóm?: alumínium leng?villa, Sachs központi rugós tag, állítható csillapítás, 130 mm rugóúttal
Kerekek: 17 x 3,5 elöl, 17 x 6 hátul
Gumik: 120/70-ZR17 elöl, 180/55-ZR17 hátul
Els? fék: 320 mm-es dupla tárcsafék, radiálisan szerelt négydugattyús féknyereg
Hátsó fék: 245 mm-es tárcsafék, egydugattyús féknyereg
Méretek (HxSzxM): 2265 x 800 x 1135 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Üzemanyagtank térfogata: 15 liter
Száraz tömeg: 189 kg

ugrás fel