EST. 2002

„Az eredményeket tekintve sikeres évet zártam, de a balesetem beárnyékolja” – Németh Balázs interjú

Németh Balázs a FIM Superstock 1000 Kupában teljesített 2014-es évér?l, a szeptember elején elszenvedett jerezi bukásáról, az azóta eltelt rehabilitációs id?szakról és a jöv? évi terveir?l mesélt.

Véget ért a 2014-es szezon. Hétéves világbajnoki pályafutásodba hogyan illeszkedik ez az év?

A 2009-es MotoGP-s, illetve a 2011-es Supersport 600-as szereplésem mellett az idei volt az egyik legjobb évem. Teljes szezont tudtam menni egy rangos csapatnál, és egy nagyon er?s mez?nyben jó eredménnyel zártam az évet.

Hogyan alakult folyamatában és hogyan értékeled összességében a 2014-es évet?

Egy nagyon jó nev? csapat, a Pedercini Racing Team tagjaként versenyezhettem az idén. Ez az egyesület már 17 éve állandó résztvev?je a Superbike Világbajnokságnak, ami természetesen komoly rangot jelent. Hosszú évek alatt tökéletesedett tradíciók mentén m?ködik. Egy letisztult családi vállalkoz?ás. Fontos momentum, hogy a csapatf?nök sikeres versenyz?i múlttal rendelkezik. Hét versenyz?vel miénk volt a világbajnokság legnépesebb csapata, akik kategóriámban, a Superstock 1000-ben hagyományosan az élvonalban szerepelnek. Egy versenyképes csomagot tudtak számomra kínálni, mely a Kawasaki Europe háttértámogatásából, az Andreani futóm?ves asszisztenciájából, illetve a Pedercini szakmai tapasztalatából állt össze.

Az eredményeket tekintve sikeres évet zártam. Mind a négy befejezett versenyen pontszerz? voltam, háromszor a top tízben végeztem. 28 pontot gy?jtöttem, az összetett pontversenyben ez a 12. helyezést jelentette számomra. Pályafutásom során szerzett vb pontjaim száma ennek köszönhet?en száz fölé emelkedett. Idei teljesítményem idén is a legjobb a magyar motorsport egyéb kategóriáit is figyelembe véve.

Németh Balázs FIM Superstock 1000

A hangulatomat azonban beárnyékolja a balesetem. Pályafutásom legsúlyosabb sérülését szenvedtem el. Sajnos ennek következtében nem szólhattam bele a pontokért, pódiumért folyó harcba az utolsó két futamon. Külön szerencsétlenség, hogy pont azon a két versenyen buktam, ahol a legjobb rajtpozícióból indultam, és a legjobb eredményt érhettem volna el.

Folyamatában nézve, az év elején jól indultak a dolgok. A versenyévad el?tt három alkalommal teszteltünk, ennek megfelel?en er?sen kezdtem. Egyenletes teljesítményt nyújtottam az egész szezon folyamán. Sajnos sérülésem miatt nem sikerült feltenni a pontot az „i’-re. Így aztán egyik kedvenc pályámon, Magny-Cours-ban nem lehettem ott, ahol a vizes körülmények között zajló futam újabb lehet?ségeket nyitott volna meg el?ttem.

Tehát lehetett volna eredményesebb is 2014?

Igen. A baleset okozta pontveszteségen túl is látok még tartalékokat. Például sok id?t veszítettünk az ideális futóm?-beállítások keresésével. Egy kezdetekt?l jelenlév? problémát egészen Jerezig nem sikerült tökéletesen megoldanunk. A futóm?veseink a rám vonatkozó adatbázis hiányára hivatkoztak – ami most már van –, de szerintem ennek a problémának gyorsabban meg kellett volna oldódnia.

Úgy érzem, azért nagyon nem vagy elcsüggedve, és valóban nagyon szép ez az eredmény. Sz?kebb motoros berkekben nem volt titok, hogy a gyorsasági szakág – nem véletlenül – téged jelölt az „Év sportolója’ címre. Nagy meglepetésre azonban nem te lettél a befutó annak ellenére, hogy szakágatok volt magasan a legeredményesebb 2014-ben. Ez hogyan történhetett?

Az elnökség másképp döntött. Valóban a gyorsasági szakág volt a legeredményesebb. Hat magyar pilóta szerepelt a Superbike Világbajnokság különböz? futamaiban, és öten pontszerz?k voltunk. Ahogy korábban említettem, nekem három top tizes helyezésem is volt. A többi szakágban tudomásom szerint nem volt hasonló eredmény. A rossz döntésen kívül formai hibák is történtek. A díjat az elnökségi jóváhagyás el?tt adták át egy utánpótláskorú cross versenyz?nek. Nem az én tisztem megítélni, de szerintem hibás döntés született.

Szezon elején kiegyeztél volna ezzel a pozícióval?

El?bbre vártam magam a tabellán. Most is az a véleményem, hogy jól mértem fel a lehet?ségeimet a szezon kezdete el?tt. Ha kicsit szerencsésebben alakultak volna a dolgaim – sérülésemre és a dobott futamokra gondolok – végezhettem volna nagyon el?kel? helyen. Nagyon er?s, de kiegyensúlyozott volt a mez?ny. Sokan a szezon végén táltosodtak meg, és borították a papírformát, amit akár én is megtehettem volna.

Milyen pozíciód volt a csapaton belül? Hogy kezeltek az olasz és a Kawasaki által támogatott francia pilóta árnyékában?

Deklaráltan minden pilóta azonos bánásmódban részesült. Ez természetesen nem így volt. Kicsit lejtett a pálya, de ez érthet?, hiszen az olaszok tavaly is csapattagok voltak, Lanusse pedig a gyár részér?l kapott kiemelt figyelmet. Ha nem így történt volna, most ?k háborognának jogosan. Végül is t?réshatárokon belül mozogtak a bánásmódban érezhet? különbségek.

Bukásaid körülményei nagyon hasonlóak voltak Aragónban, illetve Jerezben. Elemzések során sikerült rájönni az okokra?

Aragónban és Jerezben sem értettem pontosan, miért csúszott meg a motorom. Jerez után a telemetria is azt igazolta, amire én emlékeztem. Kanyarban haladva teljesen elcsukott gázállásnál csúszott meg a hátsó kerekem, amib?l végül egy csúnya sérüléssel végz?d? high-side lett. Az igazi okra nem derült fény, marad a találgatás.

Németh Balázs FIM Superstock 1000

Úgy hallottam, hogy sérülésed ellátása nem volt zökken?mentes.

Sajnos a helyi Medical Center és a Mobil Klinika sem volt a helyzet magaslatán. Egy komoly, piros zászlót eredményez? bukás után elég lazán kezelték az esetet. Nem tudtam a lábamra állni, bokám és térdem háromszorosára dagadt. Úgy engedtek el a pályáról, hogy sem törést, sem szalagszakadást nem szenvedtem. Végtagrögzítés és véralvadásgátló nélkül ültem repül?re két nappal kés?bb. Itthon els? utam a Sportkórházba vezetett. Térdtöréssel azonnal megm?töttek. Hat héttel kés?bb derült ki, hogy a bokám is eltört három helyen és három bokaszalagom szakadt.

Hol tart a rehabilitációd?

A negyedik hónapot taposom. Bevetettünk minden technikát: elektromágneses Bemer-terápiát, fényterápiát, thermophorézist, oxigénterápiát, természetgyógyászt, agykontrollt, reikit, gyógyszeres támogatást. A mostani szakaszban a gyógytorna a legfontosabb. Még legalább egy hónapra van szükség, hogy elkezdhessem az alapozó edzéseket. Változtatnom kell a korábbi rutinokon. A térd- és bokaízületeket jobban kímél? módszereket kell majd el?nyben részesítenem.

Hogyan lehet újra talpra állni és elfelejteni egy ilyen kellemetlen élményt?

A szerencsés eset az, ha a balesetet követ?en a versenyz? gyorsan motorra ülhet, és kimotorozza rossz emlékeit. Ezt én hosszúra nyúlt rehabilitációm miatt nem tehettem meg. De „az id? a legjobb orvos’, ahogy mondani szokták. Ez viszont m?ködhet az én esetemben is. A hosszú szünet fokozza a motorozás utáni vágyat, és mindent megszépít. A motorsport nem csak hobbi vagy hétvégi szórakozás. Pont a veszélyei és az érte kötelez?en meghozandó nagy áldozatok miatt er?sebb kötödést és elkötelezettséget jelent. Ez lényeges különbség a többi sportághoz képest. Ez életforma. A baleset, a sérülések, a törött csontok sajnos állandó kísér?i pályánknak. Megtanultunk együtt élni ezekkel. Nem nyalogathatjuk hosszan a sebeinket, mert a saját dolgunkat nehezítjük csak meg. Most már én is beléptem abba a klubba, melynek tagjai büszkén mutogathatják korábbi sérüléseik nyomait.

Hogyan értékeled a kategóriát?

A Superstock 1000 a világbajnokság egyik legkeményebb kategóriája. 200 lóer? körüli a kerekeken megjelen? teljesítmény. Ezt egy sokkal szerényebb felszereltség? motorral, futóm?vel és elektronikai háttértámogatással kell megszelídíteni, mint a Superbike kategóriában. Mindössze négy garnitúra gumit koptathatunk el egy versenyhétvégén, és a h?mérsékleti viszonyoktól függetlenül egy keveréket használhatunk. Lényegesen kevesebb edzéslehet?ségünk van versenyek el?tt, ami megnehezíti a futóm?-beállítást. Ezek a körülmények teszik különlegessé ezt a géposztályt.

Mi a véleményed a korhatár felemelésér?l?

Én örülök neki, mert ennek köszönhet?en még két évet tölthetek ebben a kategóriában. Nem titok, mindenki a top kategóriák – MotoGP, Superbike – felé igyekszik, de ennek nem könny? az anyagi hátterét el?teremteni. A Superstock 1000 egy olyan kategória, ahonnan nagyon könny? továbblépni bárhová, ha a financiális feltételeket sikerül biztosítani.

Jöv? évi tervek?

Tervek vannak, de konkrétumokkal sajnos pillanatnyilag még nem szolgálhatok. Még minden mozgásban van. Van néhány lehet?ségem. A tárgyalások még javában zajlanak. Az id? sürget, de valószín?leg csak januárban születik döntés a jöv?mr?l. A lehet?ségeket elemezve az szinte biztos, hogy jöv?re is ebben a kategóriában fogok versenyezni.

Forrás: H-Moto Team

ugrás fel