EST. 2002

Az MM-Honda páros megállíthatatlan

A spanyol versenyzőre szinte már csak Önmaga jelent komolyabb kockázatot. A hatalmas különbség mellett a világbajnok felnőtt a versenyzéshez, és kiváló stratéga lett az évek alatt.

A hétvégén a japán gyártó behúzta a laza 300. győzelmét, ha ez sem lenne elég, két Marquez fiú is győzelemmel térhetett haza. Azonban a napos oldalnak vannak árnyaltabb részei is. MM már 7 éve csiszolja a Honda jelenlegi technikai csomagját és jól érzékelhető, hogy igaz fegyverré vált a kezében. A probléma csak az, hogy ha Ő kiesne a játékból a Ducati, de akár még a Yamaha is lecsaphatna a VB címre.

Más versenyző ugyanis képtelen folyamatosan jól teljesíteni a szárnyasok motorjával. Crutchlow ugyan még Lorenzo előtt zárja a hétvégéket és vannak versenyek, ahol szenzációsan teljesít, biztosan nem építenének rá egy teljes gyári csapatot.

Lorenzo lenne az ellensúly, az ember, aki képes termelni a pontokat és legalább időnként megvillan. De jelenleg még csak pislákol a fény az alagút végén, pedig az egész tél azzal ment el, hogy a spanyol médiában gyors eredményeket ígért. Pár héttel ezelőtt aztán pletykák kezdtek terjedni arról, hogy a Honda leválthatja és helyébe másik versenyzőt ültetnének. Jorge nyugodt maradt, nyilatkozatában kifejtette, hogy két éves szerződése van és arra az időre koncentrál. Elismerte, hogy a Honda egy nehéz motor és idő kell, hogy eredményeket érjen el. Egyébként, tény, hogy javulás mutatkozik, és az is, hogy az az ember, akivel jelenleg összevetik a teljesítményét, az egész világot maga mögött tudja tartani.

Ez persze nem megoldás a Honda problémájára, MM már így is rekord összeget keres, a motorba is egy raklap pénzt toltak a télen, aminek köszönhetően jóval erősebb lett az új verzió. A nagy ellenfél Dovi már, tavaly is őszintén nyilatkozott arról, hogy a Ducati örült lenne ha nem szerezné meg Marquezt, ha megteheti. Kérdés mit akar majd a spanyol virtuóz? Ha beleun az állandó győzelembe.

De nézzünk másik csapat után, az örök árnyék, a mindig második Ducati. Akik szintén teherautóval viszik a pénzt a projektbe és bármire képesek lennének, hogy nyerjenek végre egy címet. Éveket vándoroltak a „sivatagban” a fejlesztéseikkel mire végre odaértek a Honda mögé, jó esetben mellé, ritkábban elé. Pedig Dovi és Marc között csupán nyolc pont a különbség, a gond csak az, hogy ez inkább Marc hibájából, mintsem Dovi erejéből adódik.

Az olasz gyártó másik gondja, hogy nehezen vezethető a technika, amit a srácok összeraktak az évek alatt. Szinte egy iskola kell hozzá, hogy valaki felérjen a gyári motor szintjére. A szatellit csapatok egyfajta keltetők, hogy kiderüljön ki az, aki képes valamit kezdeni a motorral. A cég ráadásul körülbelül 1/3 összeget fizet a top pilótájának a Hondához képest, nem valószínű, hogy Dovi csapatot vált, de ha igen akkor a Ducati is komoly gondban lehet. Az egyéves szerződését töltő Petruccira, senki nem tenne fel évi több millió euró csapatpénzt. Az SBK-ban jeleskedő Bautista sorsa pedig még enyhén szólva is a ködös jövőbe vész.

A harmadik nagy csapat a Yamaha, a kékeknél van a legélhetőbb csapatfelépítés. A régi Sheriff és az új, aki kétség kívül az egyik legnagyobb tehetség a mezőnyben. A gond itt viszont a motorral van, a hangvillások csapata nem költ az erőforrásra. Nehéz megítélni, hogy mi az oka. Lehet úgy érzik Rossi erősebb motorral sem tudná megverni Marquezt, de az is lehet, hogy egyszerűen más irányra koncentrálnak. Pedig az új Sheriff borsot törhetne mindenki orra alá, összeszedet és igazi versenyző vér csörgedezik az ereiben. Akit ha egy pár futam alatt kétszer ütnek ki a pályáról, akkor is csak annyit, mond, hogy ez része a programfüzetnek. Vinales istenadta tehetség, csak nehezen birkózik meg a motorral és azzal, hogy sokan motoroznak körülötte a futamon. Időmérőn érezhető az ereje, de versenyre sajnos ez elpárolog. A kékek tehát jelenleg szorgalmasan gyűjtik a pontokat, Rossi mindent bevállal és korához képest jobban teljesít, mint egy bányagép. Úgy küzd és termeli a pontokat, hogy még azoknak is fejet kell hajtaniuk előtte, akik évekig nem szerették. Ez persze ezen a csapaton sem segít, végeredményben nem tudják megszorongatni a Hoda-MM duót.

Van egy másik kék csapat, akik rövid idő alatt de hatalmas utat tettek meg. A Suzuki fejlesztése egy igazi csemege a MotoGP rajtrácson. Kis csapat, fiatal pilóták és időnként hatalmas sikerek, ráadásul növekvő ütemben. Talán Ők csinálják a legjobban, valahogy senkinek sincs elvárása a csapat felé, ha nem sikerül, semmi gond. Azonban ha betalálnak még azok is örülnek, akik nem is nekik drukkolnak. Rins igazán szimpatikus figura, kicsit kilóg a spanyol armada figurái közül, sokkal inkább az olasz vonal jegyeit mutatja. A Suzuki elégedett lehet, még ha ezen a hétvégén nem is jött az eredmény, összességében a betett összeg és munka, és a kivett marketing érték területén szinte biztosan Ők viszik a pálmát. Egy cégnek pedig ez fontos szempont.

Itt vannak még azok a csapatok, akik komolyan küzdenek, hogy helytálljanak. Az Aprilia és a KTM is elmondhatja, hogy a spanyol Erspergaró család egyik tagja ül a motorjukon. Mindkét testvér kihívókat kapott a csapaton belül. A sógorok megszerezték azt a francia Zarcot, aki a Lorenzo féle Yamahával több meglepetést okozott, mint a fél mezőny együtt. Mindenki azt várta, hogy a gal srác maga alá gyűri a csapat másik tagját és megindul a KTM felfelé. Ez azonban semmilyen téren nem sikerült, olyannyira nem, hogy Zarco több hónapos károgása után, a múlt héten már csapat is hangot adott aggályainak a versenyzővel kapcsolatban. A KTM egyértelművé tette, hogy nem elégedett Zarco teljesítményével, mire az elkezdte dicsérni a motort és még valami kis eredményt is összevakart. Igaz, ezt pont akkor tette, mikor csapattársa a gyártó legjobb eredményével a hatodik helyre robbantotta magát a hétvégi versenyen.

Az Apriliánál nagyon hasonló a helyzet, a komoly social életet élő, megszállott országúti bringás Aleix már a télen jelezte, hogy örül az új csapattársnak. Végre olyan ember lesz mellette, akivel összehasonlítva felmérhető a motor teljesítménye. Igaza volt, mivel Andrea Iannone tehetséges motoros, akinek az élete megfolytja a pályafutását. De arra mindenképpen alkalmas vétel volt, hogy a gyártó érzékelje fejleszteni kell. Tudják is ezt az Aprilia csoportnál, leépítették az SBK-t és teljes gőzzel a GP-re koncentrálnak. Kérdés mire lesz elég?

Egyetlen dolog maradt ki a rövid eszmefuttatásból, az pedig a szatellit egységek teljesítménye. Innen most csak egy embert emelnék ki. Rossi, nagyon okosan már építi azt az embert, aki idővel majd a helyére kerülhet. A Moto2 világbajnoka, Franco M. szépen lassan, de fokozatosan halad előre, nehéz megjósolni meddig jut. De ha egy olyan szakavatott személy mint Rossi, hisz benne, akkor érdemes lehet rá odafigyelni.

Tavaly Marc sérült vállal is megnyerte a bajnokságot. Idén tökéletes vállal, és egy erősebb Hondával állt oda a rajthoz. A regnáló világbajnok a favoritja az idei szezonnak is, de ettől még izgalmas lehet minden futam és reméljük nagy csatákat látunk.

Nyitókép : Twitter

ugrás fel