EST. 2002

Az ifjú Dunlop hátsója és százkilenc gy?ztes háború

A téli felkészülés egyik nagy újdonsága a Dunlop visszatérése volt a fels?házba a MotoGP teszteken. Nagy lépést tett el?re a gyár, amiben persze oroszlánrészt vállalt Carlos Checa, aki nem egyszer félelmetesen gyorsan ment a Yamaha Tech 3 privát M1-esével… pedig ha belegondolunk, micsoda huzavona ment a spanyol átigazolása, egyáltalán, GP-s részvétele körül…

A Dunlopnak hosszú évekig nem volt versenyképes csapata a királykategóriában, idén azonban megtörhet a jég a yamahásokkal – Checával és Ellisonnal – meg a D’Antin Pramac Hofmann, Cardoso összetétel? német-spanyol duójával; utóbbiak ‘szatelit’ Ducati Desmosedici GP06-okkal mennek neki a szezonnak. A 250-es osztályban viszont nagyon komoly és intenzív az angol gyár jelenléte: közvetlen együttm?ködésben vannak az Aprilia-csapatokkal (támogatottaik De Angelis, az IRTA-teszteken egyeduralkodó Lorenzo és Barbera), a hondásokkal (Porto, Dovizioso, Takahashi és S. Aoyama) meg a KTM-esekkel (Poggial és H. Aoyama). A 125-ösök mez?nyének minden motorján Dunlop-gumi feszül majd.

Checa érkezésével a gyártó azt reméli, hogy végre megint a csúcsra juthat – a gy?zelemért vagy dobogós helyekért szállhat síkra – a MotoGP-ben, de legalábbis kitartó munka során elindulhatnak oda, ahová minden konstrukt?r (és szarvasmarha) vágyik: legel?re. Legutolsó sikerét a Dunlop 1998-ban aratta Doningtonban, az az els?ség Simon Crafar m?ve volt, aki a WCM csapat Yamahájával Mick Doohant verte meg 11 másodperccel – köszönhet?en többek közt egy személyre szabott abroncsnak. Hogy ilyesmi megtörténhet-e idén is? A válaszhoz pillantsunk egy kicsit vissza, megidézvén történelmi távlatokat.

A történet

A Dunlop gumik históriája nagyon rég, a XIX. században kezd?dik. A skót John Boyd Dunlop (1840-1921) találmánya, a gumiabroncs egy évvel 1888-as megszületése után már a versenypályán kopott – az észak-írországi Queens College Sports hagyományos kerékpárversenyén egy középmez?nybeli versenyz?, bizonyos Willam Hume minden futamot megnyert, amin csak elindult. Történt mindez Belfastban, 1898 júniusában. A talpak – melyeknek prototípusát az öreg Dunlop az anekdota szerint azért tervezte, hogy a fia triciklijét kényelmesebbé tegye – természetesen felkeltették az érdekl?dést, Belfastban rövid id? alatt félszáz felgumírozott kerékpárt adtak el.

Az els? motoros kalandra 1904-ig kellett várni. A Francia Motoros Szövetség ekkor hirdette meg azt a nemzetközi kupát, amelyre Ausztria, Dánia, Franciaország, Németország és Anglia csapatai kaptak meghívást. Az els? Man szigeti Tourist Trophy-ra 1907-ben került sor, a kés?bb szintén legendává vált Le Mans 1913-ban, Spa 1921-ben, Assen 1925-ben indult útjára. A Lord Dunlop halála után egy évvel, ’21-ben rajtoló Bol d’Or-on 1.255 km-t tett meg az els? helyezett 24 óra leforgása alatt Párizstól északra, Vaujours-ban.

1939-ben írták ki az els? Európa-bajnokságot, amely nyolc versenyt tartalmazott naptárjában – Holland, Belga, Francia, Svéd, Német, Olasz Nagydíjat, egy ulsteri versenyt és a Man TT-t. A második világháboró kitörése miatt az els? Eb-t nem fejezhették be a pilóták és csapatok.

A hivatalos Világbajnokság 1949-ben rajtolt el. Kezdetben hat futamból állt (Svájci GP, Man TT, Olasz GP, Belga GP, Ulster GP), gy?ztese pedig Les Graham (AJS) lett az 500-as kategóriában, Dunlop gumikkal. A sorozatot folytatólagosan megrendezték ’49-t?l, apróbb változásokat folyamatosan eszközöltek a különféle kategóriákban. A jelenlegi MotoGP el?dje az 500cc volt 2002 el?tt, a 350-es osztály 1982-ben t?nt el, az 50-es egy évvel kés?bb, de a nyolcvanas években öt idényben rendeztek vb-t a 80 köbcentiseknek is. A 125-ös és 250-es motorok azóta is részesei a cirkusznak.

1949 óta több mint 2.400 nagydíjat rendeztek már a különböz? osztályokban, ebb?l a dunlopos versenyz?k 1.234-et nyertek meg (kb. 51%, vagyis több mint az összes többi konstrukt?r együttvéve). A GP története alatt 109 világbajnokot ünnepelhetett az angol gyár, 16 siker született az 500-as, 20 a 350-es, 31 a 250-es, 29 a 125-ös és 13 az 50-es osztályban.

Az elmúlt években is jelent?s sikereket könyvelhetett el a Dunlop a vébén: a negyed literesek közt például 1993 óta tart a nyer?széria (Harada, majd Biaggi négyszer volt bajnok zsinórban, Capirossi, Rossi, Jacque, Kato, Melandri, Poggiali és Pedrosa jöttek). A 125-ben 1997 óta gy?zött minden évben a gyár egészen tavalyig (Rossi, Sakata, ALzamora, Locatelli, Poggiali, Vincent, Pedrosa és Dovizioso jegyezték a címeket). A legnagyobb kategóriában, az egykori 500-ban, mostani MotoGP-ben 16-szor volt végs? gy?ztes Dunlop-talpas versenyz?, a GP-gy?zelmek száma 191. Legutoljára Wayne Rainey (a képen) volt világbajnok 1991-ben, az utolsó megnyert nagydíj a már említett Crafar nevéhez f?z?dik nyolc évvel ezel?ttr?l.

ugrás fel