Szöveg: -nn- – Fotó: csapatok
Már a 350 köbcentis modell megszületésének ténye is szenzációszámba ment, nem hogy Antonio Cairoli tündöklése vele a motokrossz világbajnokság királykategóriájában. A KTM – pontosabban Stefan Everts – álmodott egy merészet, ezzel az unikumnak számító konstrukcióval kívánják elhódítani el?ször az osztrákok az MX1-es géposztály trónját.
A mattighoffeniek minden fórumon hangsúlyozzák, hogy a merészen újító krosszmotor Stefan Everts érdemeit dícséri. A tízszeres mx-világbajnok már nagyon régóta a köbcenticsökkentés mellett van, szerinte értelmetlen is volna tovább izmosítani az egyébként is vasembereknek való 450-eseket. És akkor még nem említettük az utóbbi években bekövetkezett számos súlyos balesetet.
Everts hipotézise szerint a szerényebb teljesítményleadás hosszútávon csak segíti a krosszost. Könnyebb irányíthatósága révén több szufla marad a versenyz?ben a 30 perc plusz két körös futamok végére, így amit a rajtnál esetleg elveszített (ezt a megállapítást a gyakorlat gyönyör?en megcáfolta), azt a hajrában játszi könnyedséggel szerzi vissza. Az mx-világbajnokságon eddig lezavart hat forduló ékesen bizonyítja Everts és a KTM igazát: 350 köbcentiben van a motokrossz jöv?je!
Everts és az ? bébije
Már a mantovai premieren elkápráztatott mindenkit Antonio Cairoli az új konstrukción, de az olaszországi pálya karakterisztikája inkább feküdt a könnyebben kezelhet?, filigrán motoroknak, mint az izomgépeknek – fanyalogtak a kritikusok. A hegyi pályán fognak majd elvérezni a narancssárgák! Ez Bellpiugban részben be is jött. Azért csak részben, mert a bajnokság legkeményebb nyomvonalán, az amerikai Glen Helenben kett?s gy?zelmet aratott a 350-es gép!
Az eddig látottak alapján az MX2-eseknél is az osztrákok akarata érvényesül. Az összes fordulót megnyerték az idén debütáló injektoros negyedliteressel Jeffrey Herlingsnek és Marvin Musquinnak köszönhet?en. Utóbbi legalább akkora el?nnyel vezeti ezt a kategóriát, mint Cairoli az MX1-est, szóval gyümölcsöz? évnek néznek elébe az osztrákok. Nézzük mi történt a motokrossz világbajnokság eddigi fordulóin, id?rendi sorrendben.
Bolgár GP – Sevlievo
Max Nagl, a tavalyi ezüstérmes, a KTM második számú embere még megnyerte ezt a fordulót a 450-es motorral, de Cairoli második futamban mutatott lehengerl? versenyzése bizonyította a 350-es gép létjogosultságát a királykategóriában. Ezzel az eredménnyel sikerrel kozmetikázta ki els? futamban mutatott viszonylag gyengébb teljesítményét a címvéd? (ötödik volt), így övé lett az ezüstérem. Clement Desalle, az Everts utáni korszak egyik legtehetségesebb belga krosszosa bronzéremmel mutatkozott be új kenyéradójánál, a Rockstar Enregy Drink képében amerikai t?keinjekciót kapó gyári Suzuki alakulatban.
A KTM és a Suzuki mellett nem termett babér egyik gyártónak sem. A Kawasaki legjobb embere eddig az MX2-es Steven Frossard.
MX2-ben mindenki a Musquin-Roczen csatára volt kíváncsi. A francia címvéd? nem kegyelmezett a német tinisztárnak, mindkét futamban mutatta neki az utat a befecskendez?s KTM-el. Dupla gy?zelmével ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta, Ken Roczen teljesítménye azonban elgondolkodhatta a címvéd?t. A németek fenoménja komolyan gondolja, hogy idén világbajnok lesz, ezért pedig mindent hajlandó beáldozni. A bronzérmet az Amerikában már számtalanszor bizonyító Pro Circuit Kawasaki nyergében, Steven Frossard vihette haza. Az európai és a jenki Kawa-technika csupán az üzemanyagban, valamint az abroncsok márkájában tér el egymástól.
Olasz GP – Mantova
A fermói pálya el nem készülése miatt az eredetileg idényzárónak szánt mantovai fordulót áttették április közepére, így a februári sztárkrossz után (amit a helyszínr?l tudósítottunk, a videóriportot itt találjátok) a mez?ny viszonylag hamar birtokba vehette újra a pályát. Cairoli még emlékezhetett a nyer? ívekre, hiszen 2/1-egy teljesítményével most is diadalmaskodni tudott. Clement Desalle ugyan meglepte ?t az els? futamban, de a belga fellángolása csak a második helyre volt most elegend? 1/4-es finisével. A bronzérem Naglé lett, aki ezzel elveszítette vezet? helyét a pontversenyben.
Cairoli gyorsan hozzászokott a 350-eshez. Világbajnok lehet az újszülöttel.
Az MX2-eseknél újra Musquin és Roczen esett egymásnak a nagydíj gy?zelemért, a 15 esztend?s csodagyerek teljesítménye (2/3) azonban most sem volt elegend? a világbajnok ellen (1/1). Kortársa, a hollandok reménysége, Jeffrey Herlings bronzéremmel (6/2) melegített hazai versenyére, egyúttal felhívva magára a figyelmet: ? lehet a hollandok legújabb világbajnoka. Mivel Gautier Paulin sérülés miatt a cserepadon ücsörgött a bajnokság elején, a világbajnoki címre pályázók népes tábora Musquinra és Roczenra korlátozódott – latolgatják az esélyeket a külföldi szakírók.
Holland GP – Valkenswaard
A KTM-ek sikersorozata tovább folytatódott a méltán világhír? homokos pályán. MX1-ben Cairoli els? dupla gy?zelmének örülhetett: a mély, süpped?s talajon és a nehéznek mondható vonalvezetésen sem jött zavarba a 350-es KTM, az ellenfelek pedig egy emberként fohászkodtak a magasságoshoz, hogy minél el?bb eljöjjön május tizenhatodika és a Spanyol GP! Két korábbi világbajnok, Steve Ramon (3/2) és David Philippaerts (2/4) el?ször ért oda a dobogóra, ebben a sorrendben finiseltek.
Jeffrey Herlingst akkora tehetségnek tartják, mint a német Ken Roczent. Hazai környezetben bizonyította is klasszisát.
A holland tinisztár, Jeffrey Herlings szenzációs dupla gy?zelemmel ünnepelhette els? nagydíj diadalát, hazai pályán, mindössze a harmadik profi motokrossz versenyén. Azért ez nem semmi! Csapattársa, Marvin Musquin irtó peches napot fogott ki, összetett ötödik helyével (8/5) el is veszítette vezet? pozícióját a pontversenyben a második helyen (2/2) célba ér? Roczennel szemben. A két tejfeles szájú tinivel az id?sebb generációt képvisel? Steven Frossard pezsg?zhetett a dobogón.
Portugál GP – Agueda
Nem kellett várni Spanyolországig Cairoli botlására. Ami nem sikerült Mantovában Clement Desalle-nak, az összejött a portugáloknál. A belga suzukis ráadásul úgy zsebelte be els? idei gy?zelmét, hogy Hollandiában nullázott, kificamította a vállát. Igaz, futamot nem sikerült nyernie, két második helyezéssel vitte el az összetett gy?zelmet. Cairoli második lett (5/1), Nagl pedig a harmadik (1/5). Ezzel együtt tovább növelte el?nyét a pontvadászatban a szicíliai: 18 ponttal vezetett ekkor csapattársa, Max Nagl el?tt.
Desalle zöldfül?ként Németh Kornél csapattársa volt a Kurz Suzukinál. Most a belgák els? számú reménysége. Vajon Agueda után máshol is felállhat majd a dobogó legfels? fokára?
A kicsiknél visszatért Musquin, harmadik duplájával visszavette a vezetést Roczent?l, aki “csak” harmadikként zárt Portugáliában. Herlings lendülete idáig kitartott, ? lett az ezüstérmes a világbajnokság negyedik fordulóján. Az amerikai Zach Osborne el?ször villant meg igazán, negyedik lett Aguedában, viszont a vébé el?tt még bajnokesélyes Shaun Simpson itt sem találta a ritmust: 12. lett az összetettben.
Spanyol GP – Bellpuig
Tanel Leok bebizonyította Spanyolországban, hogy elszántsággal és kemény munkával privát motorral is lehet vb-futamot nyerni. Pedig nem kezdett valami jól az észt veterán, hetedik lett csak az els? felvonásban, de a második futamban hengerelt, és mivel az ellenfelek csúnyán keresztbe verték egymást, ez elég volt a gy?zelemhez. El?ször jött ki a 350-es lóer?hiánya, Cairoli 6/3-as eredményekkel éppen lecsúszott a dobogóról. Philippaerts és Nagl nyakába akasztottak még érmet.
Ken Roczen kiegyensúlyozott, de gy?zni még nem sikerült neki. Egyre nagyobb a hátránya, tapasztalatlansága lehet a veszte.
Ken Roczen hiába nyerte meg az els? futamot, a másodikban elfüstölt alatta a technika. Marvin Musquin a sírból hozta vissza ezt a GP-diadalt, hiszen Leokhoz hasonlóan ? is csak a hetedik helyen végzett az els? futamban. A másodikban aztán újra világbajnok önmagát idézte, hetedik részsikerével idei negyedik gy?zelmét könyvelhette el. A dobogón Joel Roelants és Shaun Simpson végzett Musquin mögött.
USGP – Glen Helen
A tizenegy év után visszatér? USGP-nek hatalmas promóciót csináltak a jenkik. Az AMA rendezést elveszt? Glen Helen ezzel a versennyel vigasztalódhatott. A nagy amerikai ászok távol maradtak a viadaltól, viszont itt volt Mike Alessi, Ben Townley és Grant Langston az AMA szériából, de ?k is kevésnek bizonyultak Tony Cairolihoz. A versenynaptár legnagyobb szintkülönbségeivel megáldott pályán magabiztos gy?zelmet aratott a címvéd? a szintén 350-es motorral versenyz? Mike Alessi el?tt. Desalle ért oda a bronzos pozícióba. Nagl 11. lett csupán, így hátránya már 41 pontra rúg a most hétvégén megrendezésre kerül? Francia GP el?tt.
Musquin kétséget sem hagy címvédési szándéka fel?l. Hat fordulóból ötöt megnyert. Lesznek még így izgalmak az MX2-es géposztályban?
Az MX2-es kategóriában újra Musquin tündökölt. A francia világbajnok jöv?re már az amerikai bajnokságban húzza a gázt, érthet? tehát, hogy jól akart bemutatkozni leend? rajongói el?tt. Musquin mindkét futamát megnyerte, és mivel Roczen csupán a negyedik helyen végzett, a francia el?nye 40 pontra hízott a hazai futama el?tt. Osborne és Frossard osztozott a további érmeken. A FIM fejeseknek egyébként annyira bejött a USGP légköre, hogy elhatározták: nem lesz újabb 11 éves kényszerszünet az Amerikai Nagydíj megrendezésében. Ezzel egyébként mind a három nagy motoros világbajnokság (SBK, MotoGp és MX) legalább egyszer ellátogat az USÁ-ba.
???
A bajnokság félideje vészesen közeleg. Az eddigi futamokon már nagyjából kikristályosodtak az er?viszonyok: a KTM energiát és pénzt nem sajnálva vágott neki az idei évnek, ez az eredményekben is tükröz?dik. A szerényebb büdzsével rendelkez? csapatok pedig magukban morgolódnak, mást nagyon nem tehetnek, míg a két osztrák óriás, a Red Bull és a KTM egymást segítve köröznek a versenypályákon. Most hétvégén jön a Francia Nagydíj, a rajongók kezdhetnek fohászkodni az izgalmas futamokért.
A 15 fordulós világbajnokság állása 6 forduló után
|
|
MX1 MX2 |
Legutóbbi hozzászólások