EST. 2002

Azt csinál Cairoli a 350-essel, amit akar

Szöveg: -nn- Fotó: csapatok

Már a 350 köbcentis modell megszületésének ténye is szenzációszámba ment, nem hogy Antonio Cairoli tündöklése vele a motokrossz világbajnokság királykategóriájában. A KTM – pontosabban Stefan Everts – álmodott egy merészet, ezzel az unikumnak számító konstrukcióval kívánják elhódítani el?ször az osztrákok az MX1-es géposztály trónját.

A mattighoffeniek minden fórumon hangsúlyozzák, hogy a merészen újító krosszmotor Stefan Everts érdemeit dícséri. A tízszeres mx-világbajnok már nagyon régóta a köbcenticsökkentés mellett van, szerinte értelmetlen is volna tovább izmosítani az egyébként is vasembereknek való 450-eseket. És akkor még nem említettük az utóbbi években bekövetkezett számos súlyos balesetet.

Everts hipotézise szerint a szerényebb teljesítményleadás hosszútávon csak segíti a krosszost. Könnyebb irányíthatósága révén több szufla marad a versenyz?ben a 30 perc plusz két körös futamok végére, így amit a rajtnál esetleg elveszített (ezt a megállapítást a gyakorlat gyönyör?en megcáfolta), azt a hajrában játszi könnyedséggel szerzi vissza. Az mx-világbajnokságon eddig lezavart hat forduló ékesen bizonyítja Everts és a KTM igazát: 350 köbcentiben van a motokrossz jöv?je!


Everts

Everts és az ? bébije

Már a mantovai premieren elkápráztatott mindenkit Antonio Cairoli az új konstrukción, de az olaszországi pálya karakterisztikája inkább feküdt a könnyebben kezelhet?, filigrán motoroknak, mint az izomgépeknek – fanyalogtak a kritikusok. A hegyi pályán fognak majd elvérezni a narancssárgák! Ez Bellpiugban részben be is jött. Azért csak részben, mert a bajnokság legkeményebb nyomvonalán, az amerikai Glen Helenben kett?s gy?zelmet aratott a 350-es gép!

Az eddig látottak alapján az MX2-eseknél is az osztrákok akarata érvényesül. Az összes fordulót megnyerték az idén debütáló injektoros negyedliteressel Jeffrey Herlingsnek és Marvin Musquinnak köszönhet?en. Utóbbi legalább akkora el?nnyel vezeti ezt a kategóriát, mint Cairoli az MX1-est, szóval gyümölcsöz? évnek néznek elébe az osztrákok. Nézzük mi történt a motokrossz világbajnokság eddigi fordulóin, id?rendi sorrendben.

Bolgár GP – Sevlievo

Max Nagl, a tavalyi ezüstérmes, a KTM második számú embere még megnyerte ezt a fordulót a 450-es motorral, de Cairoli második futamban mutatott lehengerl? versenyzése bizonyította a 350-es gép létjogosultságát a királykategóriában. Ezzel az eredménnyel sikerrel kozmetikázta ki els? futamban mutatott viszonylag gyengébb teljesítményét a címvéd? (ötödik volt), így övé lett az ezüstérem. Clement Desalle, az Everts utáni korszak egyik legtehetségesebb belga krosszosa bronzéremmel mutatkozott be új kenyéradójánál, a Rockstar Enregy Drink képében amerikai t?keinjekciót kapó gyári Suzuki alakulatban.


Frossard

A KTM és a Suzuki mellett nem termett babér egyik gyártónak sem. A Kawasaki legjobb embere eddig az MX2-es Steven Frossard.

MX2-ben mindenki a Musquin-Roczen csatára volt kíváncsi. A francia címvéd? nem kegyelmezett a német tinisztárnak, mindkét futamban mutatta neki az utat a befecskendez?s KTM-el. Dupla gy?zelmével ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta, Ken Roczen teljesítménye azonban elgondolkodhatta a címvéd?t. A németek fenoménja komolyan gondolja, hogy idén világbajnok lesz, ezért pedig mindent hajlandó beáldozni. A bronzérmet az Amerikában már számtalanszor bizonyító Pro Circuit Kawasaki nyergében, Steven Frossard vihette haza. Az európai és a jenki Kawa-technika csupán az üzemanyagban, valamint az abroncsok márkájában tér el egymástól.

Olasz GP – Mantova

A fermói pálya el nem készülése miatt az eredetileg idényzárónak szánt mantovai fordulót áttették április közepére, így a februári sztárkrossz után (amit a helyszínr?l tudósítottunk, a videóriportot itt találjátok) a mez?ny viszonylag hamar birtokba vehette újra a pályát. Cairoli még emlékezhetett a nyer? ívekre, hiszen 2/1-egy teljesítményével most is diadalmaskodni tudott. Clement Desalle ugyan meglepte ?t az els? futamban, de a belga fellángolása csak a második helyre volt most elegend? 1/4-es finisével. A bronzérem Naglé lett, aki ezzel elveszítette vezet? helyét a pontversenyben.


Cairoli

Cairoli gyorsan hozzászokott a 350-eshez. Világbajnok lehet az újszülöttel.

Az MX2-eseknél újra Musquin és Roczen esett egymásnak a nagydíj gy?zelemért, a 15 esztend?s csodagyerek teljesítménye (2/3) azonban most sem volt elegend? a világbajnok ellen (1/1). Kortársa, a hollandok reménysége, Jeffrey Herlings bronzéremmel (6/2) melegített hazai versenyére, egyúttal felhívva magára a figyelmet: ? lehet a hollandok legújabb világbajnoka. Mivel Gautier Paulin sérülés miatt a cserepadon ücsörgött a bajnokság elején, a világbajnoki címre pályázók népes tábora Musquinra és Roczenra korlátozódott – latolgatják az esélyeket a külföldi szakírók.

Holland GP – Valkenswaard

A KTM-ek sikersorozata tovább folytatódott a méltán világhír? homokos pályán. MX1-ben Cairoli els? dupla gy?zelmének örülhetett: a mély, süpped?s talajon és a nehéznek mondható vonalvezetésen sem jött zavarba a 350-es KTM, az ellenfelek pedig egy emberként fohászkodtak a magasságoshoz, hogy minél el?bb eljöjjön május tizenhatodika és a Spanyol GP! Két korábbi világbajnok, Steve Ramon (3/2) és David Philippaerts (2/4) el?ször ért oda a dobogóra, ebben a sorrendben finiseltek.


Herlings

Jeffrey Herlingst akkora tehetségnek tartják, mint a német Ken Roczent. Hazai környezetben bizonyította is klasszisát.

A holland tinisztár, Jeffrey Herlings szenzációs dupla gy?zelemmel ünnepelhette els? nagydíj diadalát, hazai pályán, mindössze a harmadik profi motokrossz versenyén. Azért ez nem semmi! Csapattársa, Marvin Musquin irtó peches napot fogott ki, összetett ötödik helyével (8/5) el is veszítette vezet? pozícióját a pontversenyben a második helyen (2/2) célba ér? Roczennel szemben. A két tejfeles szájú tinivel az id?sebb generációt képvisel? Steven Frossard pezsg?zhetett a dobogón.

Portugál GP – Agueda

Nem kellett várni Spanyolországig Cairoli botlására. Ami nem sikerült Mantovában Clement Desalle-nak, az összejött a portugáloknál. A belga suzukis ráadásul úgy zsebelte be els? idei gy?zelmét, hogy Hollandiában nullázott, kificamította a vállát. Igaz, futamot nem sikerült nyernie, két második helyezéssel vitte el az összetett gy?zelmet. Cairoli második lett (5/1), Nagl pedig a harmadik (1/5). Ezzel együtt tovább növelte el?nyét a pontvadászatban a szicíliai: 18 ponttal vezetett ekkor csapattársa, Max Nagl el?tt.


Desalle

Desalle zöldfül?ként Németh Kornél csapattársa volt a Kurz Suzukinál. Most a belgák els? számú reménysége. Vajon Agueda után máshol is felállhat majd a dobogó legfels? fokára?

A kicsiknél visszatért Musquin, harmadik duplájával visszavette a vezetést Roczent?l, aki “csak” harmadikként zárt Portugáliában. Herlings lendülete idáig kitartott, ? lett az ezüstérmes a világbajnokság negyedik fordulóján. Az amerikai Zach Osborne el?ször villant meg igazán, negyedik lett Aguedában, viszont a vébé el?tt még bajnokesélyes Shaun Simpson itt sem találta a ritmust: 12. lett az összetettben.

Spanyol GP – Bellpuig

Tanel Leok bebizonyította Spanyolországban, hogy elszántsággal és kemény munkával privát motorral is lehet vb-futamot nyerni. Pedig nem kezdett valami jól az észt veterán, hetedik lett csak az els? felvonásban, de a második futamban hengerelt, és mivel az ellenfelek csúnyán keresztbe verték egymást, ez elég volt a gy?zelemhez. El?ször jött ki a 350-es lóer?hiánya, Cairoli 6/3-as eredményekkel éppen lecsúszott a dobogóról. Philippaerts és Nagl nyakába akasztottak még érmet.


Roczen

Ken Roczen kiegyensúlyozott, de gy?zni még nem sikerült neki. Egyre nagyobb a hátránya, tapasztalatlansága lehet a veszte.

Ken Roczen hiába nyerte meg az els? futamot, a másodikban elfüstölt alatta a technika. Marvin Musquin a sírból hozta vissza ezt a GP-diadalt, hiszen Leokhoz hasonlóan ? is csak a hetedik helyen végzett az els? futamban. A másodikban aztán újra világbajnok önmagát idézte, hetedik részsikerével idei negyedik gy?zelmét könyvelhette el. A dobogón Joel Roelants és Shaun Simpson végzett Musquin mögött.

USGP – Glen Helen

A tizenegy év után visszatér? USGP-nek hatalmas promóciót csináltak a jenkik. Az AMA rendezést elveszt? Glen Helen ezzel a versennyel vigasztalódhatott. A nagy amerikai ászok távol maradtak a viadaltól, viszont itt volt Mike Alessi, Ben Townley és Grant Langston az AMA szériából, de ?k is kevésnek bizonyultak Tony Cairolihoz. A versenynaptár legnagyobb szintkülönbségeivel megáldott pályán magabiztos gy?zelmet aratott a címvéd? a szintén 350-es motorral versenyz? Mike Alessi el?tt. Desalle ért oda a bronzos pozícióba. Nagl 11. lett csupán, így hátránya már 41 pontra rúg a most hétvégén megrendezésre kerül? Francia GP el?tt.


Musquin

Musquin kétséget sem hagy címvédési szándéka fel?l. Hat fordulóból ötöt megnyert. Lesznek még így izgalmak az MX2-es géposztályban?

Az MX2-es kategóriában újra Musquin tündökölt. A francia világbajnok jöv?re már az amerikai bajnokságban húzza a gázt, érthet? tehát, hogy jól akart bemutatkozni leend? rajongói el?tt. Musquin mindkét futamát megnyerte, és mivel Roczen csupán a negyedik helyen végzett, a francia el?nye 40 pontra hízott a hazai futama el?tt. Osborne és Frossard osztozott a további érmeken. A FIM fejeseknek egyébként annyira bejött a USGP légköre, hogy elhatározták: nem lesz újabb 11 éves kényszerszünet az Amerikai Nagydíj megrendezésében. Ezzel egyébként mind a három nagy motoros világbajnokság (SBK, MotoGp és MX) legalább egyszer ellátogat az USÁ-ba.

???

A bajnokság félideje vészesen közeleg. Az eddigi futamokon már nagyjából kikristályosodtak az er?viszonyok: a KTM energiát és pénzt nem sajnálva vágott neki az idei évnek, ez az eredményekben is tükröz?dik. A szerényebb büdzsével rendelkez? csapatok pedig magukban morgolódnak, mást nagyon nem tehetnek, míg a két osztrák óriás, a Red Bull és a KTM egymást segítve köröznek a versenypályákon. Most hétvégén jön a Francia Nagydíj, a rajongók kezdhetnek fohászkodni az izgalmas futamokért.

A 15 fordulós világbajnokság állása 6 forduló után

MX1
1. Antonio Cairoli (ITA, KTM), 259 pont
2. Maximilian Nagl (GER, KTM), 218
3. Clement Desalle (BEL, Suzuki), 196
4. David Philippaerts (ITA, Yamaha), 184
5. Ken de Dycker (BEL, Yamaha), 174
6. Steve Ramon (BEL, Suzuki), 173
7. Xavier Boog (FRA, Kawasaki), 167
8. Tanel Leok (EST, Honda), 135
9. Evgeny Bobryshev (RUS, Honda), 115
10. Davide Guarneri (ITA, Honda), 111

MX2
1. Marvin Musquin (FRA, KTM), 268 pont
2. Ken Roczen (GER, Suzuki), 228
3. Steven Frossard (FRA, Kawasaki), 205
4. Jeffrey Herlings (NED, KTM), 197
5. Shaun Simpson (GBR, KTM), 170
6. Zach Osborne (USA, Yamaha), 163
7. Jeremy van Horebeek (BEL, Kawasaki), 157
8. Arnaud Tonus (SUI, Suzuki), 154
9. Joel Roelants (BEL, KTM), 134
10. Jake Nicholls (GBR, KTM), 129

ugrás fel