EST. 2002

Bejelentkezett a Buellért a Bombardier

Talán csak kevesen ismerik a Bombardier márkát, aki viszont igen, az jól tudja, mennyi vasat tart a t?zben a kanadai vállalat-óriás. Motorizált járm?vek egész seregét gyártja repül?gépekt?l a quadokon át a gokartokig, csónakokon át a trike-okig… nem mellesleg pedig többségi tulajdonosa a Rotaxnak, amely egyebek mellett az egyhengeres BMW-kbe illetve a kéthengeres Aprilia RSV-kbe és Buell 1125-ökbe szállítja az er?forrást.

A juharlevelesek célja nem kevesebb, mint magukhoz láncolni a válság miatt ‘leselejtezett’ Buellt. Mint ismeretes, a Buellt tulajdonló Harley-Davidson csoport a márka bezárása mellett döntött, hogy ezen átszervezéssel és leépítéssel minimalizálja a krízis okozta veszteségeit. Arról azonban nem szól a fáma, hogy Milwaukee-nek pusztán az 125 millió dollárjába kerül, hogy ráakassza a rozsdás lakatot az East Troy-i gyáregységre.

Elemz?k szerint ekkora költségvonzata van annak, hogy a bezárás rendben végbemenjen. Ez az összeg rezsib?l, járulékos és hivatali költségekb?l valamint az eladatlan motorok okozta nettó veszteségb?l jön össze. Természetesen egy ilyen mérv? mínusz aligha jönne jól a HD-nek. Alternatívaként felmerült a Buell értékesítése, az eddig jelentkez? befektet?ket azonban rendre elhajtották.

A Bombardier ajánlatával szembesülve azért van faramuci helyzetben a Harley-Davidson, mert noha tartaniuk illene eddigi álláspontjukat, megkerülhetetlen tény, hogy jól járnának az üzlettel. Egy frissen megjelent gazdasági glossza egyenesen abszurdnak nevezi, hogy miközben a szektor és a márka a cs?d szélén tántorog, a menedzsment továbbra is azt ismételgeti: ‘nem adjuk a Buellt senkinek, mert túlságosan hozzán?tt a Harley-hoz.’

Ha hozzá is n?tt, az utóbbi években inkább a szétválás jeleit mutatta. Azt most hagyjuk, hogy maga Erik Buell dafke folytatja tevékenységét, a versenypálya felé orientálva er?it, megalapítva önálló fejleszt?m?helyét/manufaktúráját/istállóját. Viszont a frissebb széria-Buellek blokkjai már Rotaxok, azaz a Bombardier termékei.

Egy esetleges akvizícióval a kanadaiak minimális változtatásokkal terelgethetnék tovább az 1125-ös sportmotorokat a piacon, saját márkanév alatt futtatva azokat. Ugyanakkor egy kis ráfordítás árán fennmaradhatna az East Troy-i gyár is. A HD a már megszokott semleges reakciót adta a Bombardier szándékára: ‘Komolyan elgondolkodtunk az ajánlaton, de végül vissza kell utasítanunk, mert a HD és a Buell márkák a mi nézetünk szerint szerves egységet alkotnak.’

ugrás fel