EST. 2002

Biztonsági rendszeren dolgozik a Jaguar a motoros-autós ütközések elkerülésére

A rendszer neve Bike Sense, a célja pedig az, hogy csökkentse azon balesetek számát, amiket a sof?r számára láthatatlan, az autó holtterében felbukkanó motorosok és biciklisek szenvednek el.

A Bike Sense els?sorban a forgalomban a sorok között elhaladó motorokat és kerékpárokat figyeli, amik az autó holtterében jelennek meg, így a sof?rök jó eséllyel nem észlelik ?ket id?ben, ezért gyakran eléjük vágnak sávváltáskor vagy rájuk nyitják az ajtót.

A rendszer nem a hagyományos, m?szerfalon megjelen? figyelmeztet? piktogramokra vagy sípoló hangokra épít, amiknél a sof?rnek id?re van szüksége ahhoz, hogy azokat dekódolja és feldolgozza, ez az id? pedig gyakran kardinális. Ehelyett színeket, hangokat és érintéseket használ.

Ha egy kétkerek? közelít az autó felé, a szenzorok hamarabb érzékelik azt, mint a sof?r. A rendszer biciklicseng? vagy motorduda hangjával figyelmeztet az autó audiorendszerén keresztül, abból a hangszóróból, amelyik irányból a veszély érkezik, így nincs szükség dekódolásra, a veszély jellege azonnal felismerhet?.

Jaguar Bike Sense

Ha elhaladási vagy el?zési szándékkal hátulról közelít egy motor vagy kerékpár, az autóülés megérinti a sof?r vállát a megfelel? oldalon, amire az azonnal odafordul, hogy meggy?z?djön a szituációról.

Biciklis közeledésére a – természetesen megfelel? oldali – els? oszlopban, a m?szerfalban és az ajtóban elhelyezett LED világítás figyelmeztet, ami borostyán, majd ha a kétkerek? tovább közelít, piros színben világít, figyelmeztet? hang kíséretében.

„Az emberben évezredek alatt kifejl?dött az ösztönös éberség a veszélyre. Bizonyos színek, mint a vörös és a sárga azonnali reakciót aktiválnak, és egy kerékpárcseng? hangját is mindenki felismeri’ – mondta Dr Wolfgang Epple, a Jaguar Land Rover Kutató és Technológiai Központjának igazgatója.

Jaguar Bike Sense

A Bike Sense nagy forgalomban, több motoros, bicikli és gyalogos között is képes tájékozódni, mindig a legközelebbi veszélyforrást figyelve. Ha a sof?r figyelmen kívül hagyja a jelzéseket, és például rálép a gázra, a pedál remegni kezd vagy nehézzé válik.

Vagyis a rendszer nem csupán figyelmeztet, hanem a veszélyforrás irányáról és fajtájáról is tájékoztat, és az emberi reakciók ösztönösségét használja ki.

Az ötlet egyel?re prototípus fázisban van, néhány évnek még biztosan el kell telnie, mire az autókban megjelenik.

Forrás: visordown.com

ugrás fel