EST. 2002

BMW R1200S: a bajor sportoló

Az ülés alá behozott kipufogó elég kormosnak nézett ki, ami arról árulkodik, hogy túl sok üzemanyagot kap a blokk a befecskendez?t?l.

A BMW R 1200 S – amely minden id?k leger?sebb sorozatgyártású boxermotorját tudhatja magáénak – gyökeresen eltér a BMW Motorrad kínálatában szerepl? összes többi modellt?l. A boxercsalád legfiatalabb tagjaként és a sikeres R 1100 S utódaként világos, egyértelm? üzenetet közvetít: a sportosság az üt?kártyája!

Atlétikus külseje szemernyi kétséget sem hagy hódító ambíciói fel?l: jellegzetes BMW-vesékkel ellátott orridoma, aszimmetrikus dupla fényszórója, rendhagyó módon az ülés alá beépített kipufogódobja és LED-es hátsó lámpája kivétel nélkül fokozott dinamizmust és er?t sugároz.

Annak ellenére, hogy formájához az el?z? generáció áll modellt, az R 1200 S – nem utolsósorban keskenyebb építése miatt – még kecsesebbnek és lendületesebbnek t?nik annál. Nem rejti véka alá m?szaki tartalmát, amely mindent a könny?ségnek rendel alá: mindössze 190 kilogramm (azaz 13 kilogrammal kisebb a száraz tömege, mint az 1.100 köbcentiméteres változaté), és feltankolva sem nyom többet 213 kilogrammnál.

A számos részletében módosított 1.170 köbcentiméteres boxermotor hihetetlen er?tartalékkal rendelkezik, 90 kW-ot (122 LE) mozgósít 8.250 percenkénti fordulaton. Bár önmagában e számadatból is kit?nik, hogy hamisítatlan sportmotorról van szó, az R 1200 S nem tör szupersport-babérokra. Fejlesztésénél arra törekedett a BMW, hogy harmonikusan ötvözze egymással a sportosságot és hétköznapi használhatóságot. Ennek köszönhet?en akár nagy távolságokat is kényelmesen meg lehet tenni vele, és az elüls? részén keskenyebbre vett ülés jóvoltából kényelmesen, stabilan meg tud támaszkodni a talajon a vezet?.

Váz és futóm?

Városi forgalomban és országúton is jól kezelhet?, a látszat ellenére jól döntögethet? a BMW. Futóm?ve ennek a példánynak egy extra Öhlins rugóstagot tartalmazott hátul, amit miden irányban lehet állítani.

Az els? telelever futóm?vet csak szerszámmal lehet állítgatni, de ezekre az utakra jó volt az alapbeállítás. Ennek a futóm? megoldásnak az az el?nye, hogy nem ül annyira össze fékezés közben, mint a hagyományos megoldások. Központi rugója a váznyak alatt található. Kormánylengés-csillapító is jár hozzá szériában, ami jól jön, ha elkönnyül a motor eleje egy-két gázadásnál a rossz utakon.

Fék

Rásegít?s, ABS-es megoldás. Szerencsére kapcsolható az ABS rajta, ami a városi rossz min?ség? utakon inkább veszélyessé teszi a motorozást, mint biztonságossá. Ha fékezés közben rámentem egy útegyenetlenségre, ahogy lepattant róla az els? kerék, rögtön elengedte a féket a blokkolásgátló.

A biztonság része szerintem abból fakad, hogy arra nevel, hogy még jóval az utolsó pillanat el?tt elkezdj lassítani, mert ha van el?tted valaki és nem lehet látni, az út min?ségét el?re, akkor biztos, hogy nekimész az el?tted lév?nek. Ezt meg ki szeretné? Jobb a városban kikapcsolva tartani az ABS-t. Ez csak egy jó tanács, a döntés a tiétek.

A fékhatás egy ideig nagyon nem vehet? észre, ez kb. a fékkar mozdulásának a fele, de utána elég egy-két millimétert húzni a karon és rögtön lehet kézen állni a kormányon. Meg lehet szokni, hogy ilyen és nem is rossz a fékhatás, de szerintem léteznek egyszer?bb és jobb fékek is ennél a megoldásnál. A hátsó fék aránylag hatásos, ha nem satuzni szeretnél, hanem csak lassítani.

Utascipelés

Cégünk ügyvédjét, Dr. Jakab Annamáriát kértem meg, hogy tesztelje le a hátsó ülést. annak ellenére, hogy elég spártainak t?nik a hátsó ülés, elég kényelmesnek mondható az üléspozíció. Ez f?leg a lábtartó mélyre helyezésének köszönhet?. Simán ki lehet bírni rajta egy hosszabb túrát is. El?l is komfortos.

Összegzés

Különcöknek és egyediségre vágyóknak ajánlanám. A BMW nem egy tömeggyártású szerkezet, inkább csak kuriózum és presztízsszimbólum még nálunk. Összességében egy nagyon jó min?ség? motor, de valahogy nem tudott közel kerülni hozzám, ezért elnézést is kérek.

Benk? Zsolt

Dainese a Karasnából.

Berik a Superzone-ból. Duna Plaza, els? emelet.

ugrás fel