Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-mx Carmichael: még hét verseny és végleg vége

Carmichael: még hét verseny és végleg vége

Hirdetés

Mit keres Ricky Carmichael a rajtrácson, amikor már rég bejelentette a visszavonulását? – fogalmazódhat meg jogosan a kérdés, a tengerentúli moto- és szuperkrossz fejleményeit nem rendszeresen követ? olvasók fejében. RC valóban bejelentette visszavonulását, az ötödik nagykategóriás szuperkrossz bajnoki címe után, de azt is hozzátette, hogy a 2007-es idényben még részt fog venni pár viadalon, a szponzorok és a rajongók legnagyobb örömére, azonban egy teljes évadot nem szeretne már végigmotorozni.

‘Hülyeség volt 1999-ben felmenni a 250-es géposztályba. Maradnom kellett volna 125-ben.’

„Válaszút el?tt álltam. Úgy döntöttem, hogy szépen lassan befejezem krosszos pályafutásomat, de mivel nagyon szeretem a motorozást, teljesen soha nem fogok hátat fordítani ennek a nagyszer? sportnak. Szeretném segíteni a fiatalokat a tapasztalataimmal. Nyolc verseny van a 2007-es naptáramban: a kanadai szuperkrossz versenyeken biztosan ott leszek, továbbá az els? anaheimi összecsapáson, Phoenixben, Atlantában, Daytonában és Orlandóban is versenyezni fogok, valamint a szeptemberi Nemzetek Krosszán (ami az USÁ-ban lesz) is az amerikai válogatott tagja leszek.” – nyilatkozta RC az 2006/2007-es sx évad kezdete el?tt.

2000, Daytona: az els? 250-es sx gy?zelem. Ma jelenleg ? Daytona királya, öt sikerével.

Ricky egyike azon kevés sportolóknak, akik a csúcson tudták abbahagyni karrierjüket, és talán az egyetlen olyan motoros, akit senki sem tudott legy?zni saját szakágában. Kétségtelenül ? az egyetemes motokrossz abszolút királya. Az 1997-t?l profiskodó RC valamennyi outdoor (mx) évadját megnyerte, az indoor (sx) szériában is csupán három évadban bizonyultak jobbnak nála. 1997-ben Tim Ferry, 1999-ben és 2000-ben Jeremy McGrath tudta ?t legy?zni.

2001 a felemelkedés éve. A képen McGrath-t (1) és Windhamet (14) üldözi. A futamok után általában ? volt az élen.

„Szerencsésnek mondhatom magam, hogy veretlenül, a csúcson mondhattam búcsút szeretett sportomnak. Ilyenkor a legnehezebb nemet mondani, ugyanis az ember elhiszi magáról, hogy verhetetlen, aztán egy fenét. Mindig lesznek fiatalok, akik gyorsabbak nálad, akik képesek téged legy?zni. Ezután természetes, hogy még maradnál egy évet, hogy visszahódítsd a bajnoki címet, de egyre nehezebben fog menni. Ez egy ördögi kör.”

2002: 100%-os mx-évad immáron a Honda nyergében. ? az egyetlen, aki képes volt ezt a bravúrt véghezvinni, ráadásul kétszer is.

Ricky már csak tudja, hogy mir?l beszél, hiszen pályafutása elején ? maga búcsúztatta Mr. Szuperkrosszt, azaz Jeremy McGrath-t. 2000-ben, második 250-es évadjában még hibát hibára halmozott a fiatal Carmichael, többször a földön fejezett be egy-egy viadalt, az év végi összesítésben pedig az ötödik helyet tudta megszerezni. 2001-re azonban beérett Ricky: a 16 fordulós amerikai bajnokságban 14 viadalon ? volt a legjobb, McGrath-nak csupán az els? és a harmadik futamon „engedélyezte” a gy?zelmet. Két motoros mondhatja csak el magáról, hogy 14-szer tudott diadalmaskodni egy évadban: Jeremy McGrath és Ricky Carmichael – talán nem véletlenül.

2004: az újabb tökéletes mx-évad, de már a négyütem? Hondán. Az sx-sorozatot bokasérülés miatt kihagyta.

„A legnagyobb sikeremnek mindig is Jeremy McGrath legy?zését tartottam. ? egy él? legenda a mai napig is, minden kortársam az ? skalpjára vadászott. Maximálisan tiszteltem a tehetségét, egyértelm?en ? a szuperkrossz királya.” – tette hozzá RC.

Sajnos Európában keveset láttuk a valaha élt legnagyobbat motorozni, de amikor átjött az Öreg Kontinensre, akkor semmi kétség nem fért gyorsaságához. 2000-ben, 2003-ban és 2005-ben a Nemzetek Krosszán bizonyította, hogy még Stefan Everts sem képes ?t legy?zni, pedig 2003-ban hazai pályán (Namurban), egy kétütem? gépen verte el a 450-esen motorozó Everts-et. Az állandó összehasonlítgatás ellenére nagy tisztelettel viseltettek egymás iránt.

Nem csak Stewart csinált hülyeségeket fiatalon. 1:26-nál Greg Albertyn megy át RC fején.

„Mindig tiszteltem Stefant, és bár barátok nem lettünk, de ha összejöttünk, sokat beszélgettünk a családról és a motorokról is. Nagyon sajnálom, hogy nem tudtam a világbajnokságon indulni, de az amerikai naptár olyan s?r?, hogy nem volt alkalmam átjönni Európába. Most már tudok rá id?t szakítani, legszívesebben az MX2-es kategóriában indulnék. Meglátjuk.”

Azt hiszem, egy motokrossz-rajongónak sem lenne ellenére, ha egy-egy ilyen „haknit” bevállalna Carmichael.

Everts és RC azon a bizonyos namuri Nemzetek Krosszán. Egy kétütem?vel verte el a komplett 450-es mez?nyt.

Ricky a mai napig sem tudott megbarátkozni a négyütem? motorokkal, mint megannyi amerikai sztárnak, az ? szívéhez is a 250-es kétütem? áll a legközelebb.

„Amikor elöször ültem fel egy négyütem?re azt gondoltam magamban, hogy képtelenség egy ilyen motorral eredményeket elérni. Nehéz volt kontrollálni azt a mérhetetlen nyomatékot, ami a motorban szunnyadt, a kanyarokban túrta az elejét, a leveg?ben irányíthatatlan volt. 2003-ban ezért is maradt még a 250-es kétütem? mellett. 2004-re sikerült átalakítani a motort, rögtön gy?zni tudtam vele, de rengeteg tesztkilométer volt ekkor már a hátam mögött. A Suzukira való váltás sem volt egyszer?: az alsó tartományon egyáltalán nem ment a gép, és a vázat is át kellett alakítani az én stílusomhoz. Roger De Coster mindig segített nekem a Suzukinál, a gy?zelmeim egyik záloga ? volt, a másik pedig a személyi edz?m, Aldon Beker. Sokat köszönhetek ennek a két úriembernek, és még nagyon sok embernek, aki mellettem állt a nehéz id?kben is.”

Las Vegas, végállomás: 2005-ben mindent megnyert új csapatával, 2006-ban utolsó bajnoki címeit ünnepelhette.

Hogy mivel fogja tölteni ‘nyugdíjas’ napjait RC? „Azt fogom csinálni, amit az elmúlt tíz évben nem sikerült: pihenni fogok a floridai birtokomon, és családot alapítani. Édesanyámnak bölcs?déje volt, mindig körülvettek a gyerekek, ezért is szeretem ?ket annyira. Az idei Nemzetek Krosszán találkoztam Everts kisfiával. Aranyos kis srác.”

Talán 15 év múlva újra az Everts és Carmichael névt?l lesz hangos a nemzetközi motokrossz-élet.