EST. 2002

Célkeresztben a motoros képzés

Az MTV híradójának információi szerint szigorítások el?tt áll a KRESZ és a motoros képzés. De valóban ez lenne a megoldás? Tényleg halálra van ítélve az a motoros, aki friss jogosítványával kimerészkedik a forgalomba? A Csigavér autós-motoros iskola meghívását elfogadva egy cikksorozatot indítunk, mellyel a jelenlegi motoros képzést szeretnénk bemutatni, de azt javaslom, ne szaladjunk ennyire el?re. Vizsgáljuk meg a jelenlegi helyzetet.

A mecseki tragédiával hirtelen a rivaldafényben találtuk magunkat, a média ‘zabálta’ az esetet, szakért?k szólaltak fel, mindenki a rendszert tette felel?ssé, mondván: nem kapnak megfelel? képzést a korlátlan A kategóriás jogosítvány megszerzésekor a motorosok. Deák Gábor, a Csigavér iskola tulajdonosa azonban másképp látja az esetet.

„Ezek a balesetek alapvet?en mentális okokból következnek be. Tisztában kell lenniük az embereknek azzal, hogy mi nem versenyz?ket képzünk. Egy alapképzést kap mindenki, éppúgy, mint az autós jogosítvány esetében. Ha minden motoros úgy közlekedne, ahogy nálunk, vagy egy másik motoros iskolában tanulna, akkor nem lenne ennyi baleset.”

Ezzel csupán annyi a probléma, hogy senki sem úgy vezet, ahogy azt az iskolában tanulja, vagy jobb esetben csak egy ideig. Egy B-s jogsi sem jogosítja fel tulajdonosát, hogy holnaptól a Formula 1-ben induljon, éppen ezért az A-as vezet?i engedélyt sem versenymotorokhoz adják. A dolog szépséghibája csupán annyi, hogy egy ilyen brutális kétkerek?höz (szinte) bárki hozzájuthat, ha felmutatja jogosítványát és virítja az egyre bagatellebb kezd? részletet, pedig tudjuk jól, százszor elhangzott, hogy a mai 1000-es (de akár 600-as) sportgépeket egyszer?en nem hétköznapi használatra és hétköznapi embereknek tervezik.

Mint ahogy Gábor is mondta, az egyén szerepe kizárhatatlan a folyamatból. Ha nem vagyunk képesek teljesítményünk fels? határait felmérni, akkor könnyen úgy végezhetjük, mint a Mecsekben a srácok. Azzal azonban nem lehet vitatkozni, hogy a véd?felszerelést kötelez?vé tegyék a motorosoknak, mert err?l is szólnak a híradások.

„A KRESZ azt írja, hogy egy becsatolt bukósisak kell csak ahhoz (meg persze a vezet?i engedély), hogy valaki motorra üljön. Ez a józan észnek teljesen ellentmond. Egy olyan járm?vön, ahol semmi nem védi a vezet?t, igenis kötelez?vé kéne tenni a véd?felszerelést (kabát, nadrág, csizma, keszty?)” – ezt már Magyari Zsolt, a Csigavér suli motoros képzéséért felel?s oktató mondja.

Nehéz igazságot tenni az ügyben, mert valahol mindenkinek igaza van. Igaza lehet annak, aki az oktatást teszi felel?ssé, igaza lehet annak, aki a motorkerékpárgyárak felel?sségét firtatja, és azoknak is igazuk lehet, akik az eldurrant agyú aszfaltbetyárokat okolják a balesetekért.

Ez egy örök szélmalomharc, aminek nincs gy?ztese. Hosszú id?nek kell ahhoz eltelnie, hogy itthon is olyan legyen a motoros kultúra, mint nyugaton, pedig egykoron a most élen járó országokban is hasonló állapotok uralkodtak.

nn

ugrás fel