A Daytona 200 a legnagyobb hagyományokkal bíró motorversenye Amerkának. 1931-ben rendezték meg az els?t a daytonai tengerpart környékén. A világháború miatt öt évig nem futották le a 200 mérföldet, de 1947 óta miden évben sort kerítenek, mintegy nyitányaként a motoros idénynek. A legendás daytonai trioválra 1961-ben vitték be a versenyt. Az elmúlt 48 év kitermelte a legendákat. Kenny Roberts Sr., Wayne Rainey, Eddie Lawson, Freddie Spencer, Kevin Schwantz is nyert legalább egy 200 mérföldest az évek során, mégis Scott Russelt szokás Mr. Daytonának nevezni. A GP-t is megjárt motoros ötször diadalmaskodott az embert próbáló vivadalon. Az amerikaiaknak ez a saját Man TT-jük.
2005-ben volt az els? komolyabb változás a verseny történetében. Elvették a 200 mérföldest a Superbike gépekt?l. A Formula Xtreme kategóriában lehetett a dics?ségre pályázni innent?l. A nagy sztároknak egyb?l nem lett vonzó a vetélkedés, ezért a hatszoros AMA Superbike bajnok Mat Mladin, vagy Ben Spies nem indult el többé a 200 mérföldesen. A legendás 3.56 mérfüldes rundót lerövidítették 2.95 mérföldre, így joggal nevezhették megbecstelenítésnek a 2005-ös változtatásokat az Amerikaiak.
|
2009 még drasztikusabban nyúltak hozzá a versenyhez, ez az új tulajdonosnak köszönhet?. 2009-ben a Daytona Motorsport Group kezébe került az amerikai gyorsasági bajnokságok rendezésének jogai, és az új tulaj racionális változtatásokat akart. Új szabályokat hoztak, új géposztályok születtek. A technikai módosításokra ebben a cikkbe nem térünk ki, olvassátok el a f?oldal alján található AMA SBK FORRADALOM hasábot. Mindegyik kategóriárát érint? változásra kitérünk.
A géposztályok ráncfelvarrása mellett a 200 mérföldes is megfiatalodott. Vissazkapták a versenyz?k a régi 3.56 mérföldes pályát, álló rajt helyett immár NASCAR mintára repül? rajttal indul a másfél órás száguldás, és a verseny története során el?ször mesterséges fény mellett rendezték meg a viadalt. Az esti verseny amennyire látványos, legalább annyira veszélyes. Az oval íven eddig is csak a férfiak mertek teli gázon fordulni, na ezzel az éjszakás történettel rátettekmég két lapáttal. A gyérebb fényviszonyok miatt két led kijelz?t kaptak a motorok: egy hátsó helyzetjelz?t, és egy els? ledsort, ami a csapatoknak jelzi, ha a motoros ki óhajt menni a pitre.
|
A nevezés rekordokat döntött idén: volt itt az ötödik ikszét taposó motoros, s?t egy hölgy is ott volt a rajtrácson. Nem is akárki: Josh Hayes felesége. A hölgy viccesen megjegyezte a rajt el?tt, hogy tök jó, hogy itt lehet, csak ne kellene egy mez?nyben mennie a férjével, mert iszonyatosan gyors az ura. Nos, Hayes tényleg gyors – az asszonyra még visszatérünk -, kétszeres Formula Xtreme bajnok a Hondával. Idén már a Yamaha csapatban húzza a gázt, abszolút bajnokaspiránsról van szó.
Nem csak Hayes vált meg az aranyszárnyasoktól, hanem Miguel Duhammel is, az amerikai motorsport öreg rókája. DuHammel évekig szolgálta a márkát, tíz évet tuti lenyomott Hondánál, most azonban Suzukival vágott neki a versenynek. A Honda nem indít gyári csapatot az amerikai bajnokságban, így DuHammel és a gyár másik motorosa, Neil Hodgosn is feleslegessé vált.
|
Ha már a kuriózumoknál tartunk, akkor ill? megjegyezni a Buellt is. A Herly-Davidsonhoz tartozó gyár ott lesz egész évben a mez?nyben két gyári motorral. Az új királykategóriás szabályok sokkal kevesebb tuning lehet?séget engedélyez a csapatoknak, így lényegében széria állapotban versenyeznek a vasak. (B?vebben az fentebb említett elérhet?ségben). Az 1125R debütálása parádésra sikerült, de err?l szintén majd kés?bb.
A Kawasaki címvéd?ként vágott neki a versenynek. Az elmúlt két évben a zöldek nyerték a 200 mérföldes száguldást, idén azonban – látván a mez?ny összetételét – kevés eséllyel várták a futamot. Ebben a két diadalban egyébként vastagon benne volt Fortuna is. Tavaly Josh Hayes diszvalifikálása miatt nyerhetett Chaz Davies, tavalyel?tt pedig minden esélyes elhullott a versenyen, így nyerhetett Steve Rapp. Idén a Laguna Secában szabadkártyázó Jamie Hacking próbálta a gy?zelmi szériát folytatni.
|
A Yamaha begy?jtötte a kategória legnagyobb sztárjait erre az évre, a fentebb említett Josh Hayes mellett Josh Herrin, az egyik legtehetségesebb ifjonc, valamint a regnáló AMA Supersport bajnok, Ben Bostrom kapott helyet. Az R6-os pedig egy széria állapotban is nagyon versenyképes masina, a Graves Motorsport technikusai ennek ellenére még versenyképesebbé varázsolták, persze a szigorú szabályok keretein belül. Összesen 75-en várták a zöld jelzést.
57 kör, másfél óra, 200 mérföld
A repül?rajt jó ötlet volt, akárki találta is ki. A mez?ny így sokkal tisztábban jött el, nem volt akkora keveredés, mint tavaly. És annyi igalom sem. A verseny els? szakasza el is ment mindenféle könyökl?markolászás nélkül: a pole-ból induló Bostrom és Josh Hayes viaskodott az edzések meglepetésével, a buelles Danny Eslick-kel. ?k hárman, oda-vissza el?zgették egymást, míg Eslick jobb oldali h?t?borítója le nem kéreckedett a helyér?l. A 12. körben volt kényletelen el?rébb hozni a pit stopját, miután jócskán visszaesett a mez?nyben. Mókás volt, mikor a szerel?k ragasztószalaggal, meg csavarbehajtóval estek neki az önálló életet él? idomnak. Oda a jó szereplés, viszont a verseny eleji villogásával máris felhívta magára a Buell a figyelmet.
Az els? hivatalos megállásokra az élen álló Yamahások jöttek ki a 19. körben. Bostrom és Hayes kéz a kézben vették célba a boxokat. Gyors hátsógumi csere, és tankolás után folytathatták is a száguldást. Eközben a suzukisok villogtak az élen: Cardenas, Zemke (? mondjuk hondás, a Formula Xtrene kategória bajnoka), DiSalvo (na ? suzukis, a Yamahát cserélte le a Gixerre) dikátlta a tempót.
|
A kerékcserék után Hayes vette át a vezetést, DiSalvo, Herrin, Zemke és Bostrom el?tt. Bostrom gyorsan átverekedte magát rajtuk, de Hayes már elérhetetlen közelségben volt. Az Endurance versenyek unalma telepedett ekkor a mez?nyre, igazán érdemleges dolog nem történt a pályán, hacsak a Miguel DuHammel szédületes mentése nem számít komoly akciónak. DuHammel erre az egy viadalra szerz?dött le az M4 Suzukival, de nyitva hagyta a további szereplés lehet?ségét is. 41 lesz májusban az Öreg!
Hayes tetemes el?nye egy csapásra elolvadt, mikor két reflektor miatt beküldték a Saftey Cart. Egyszer?en kiment két reflektor a pálya egyik technikás szakaszán, a rendez?k pedig jöbbnak látták, ha csökkentik kicsit a mez?ny lendületét. A mez?ny gyorsan letudta a második kiállást, majd gurultak tovább sétamotorozni a biztonsági autó mögé. Az adrenalin azonban továbbra is magas h?fokon dolgozott a versenyz?kben Tommy Aquino, Bostrom, Hayes és Herrin csapattárs passzírozta fel magát a betonfalra. Piros zászlót ért a mutatványa.
|
Alig indítutták útjára a mez?nyt, újra jött a Saftey Car. Aquino balesetét követ?en maradt egy kis olaj a pályán, szóval következhetett pár újabb nyugis rundó, és az utolsó pit stopok. Az utolsó hét körre megint egymásnak eresztették a motorosokat. Bostrom, Herrin és Hayes, vagyis a Graves Yamaha R6-osai gyilkolták egymást a gy?zelemért. Mindenki hibázott, ezért kanyarról kanyarra változott a sorrend. Jason DiSalvo pofátlankodott be a yamahások házi versenyébe, majd megérkezett Jamie Hacking is a Kawasakival. A 200 mérföldes utolsó öt köre, olyan volt, mint a WSBK Ausztrál Nagydíja.
Josh Hayes idegei nem bírták az iramot. Négy körrel a vége el?tt bukott, úgy, hogy a 200 mérföld 90 százalékát ? töltötte az élen. Úgy látszik Daytona nagyon nem az ? versenye. Ha megnyeri, akkor kizárják, ha vezet, akkor meg elbukja a diadalt. Hayes high side-j aután lenyugodtak a kedélyek. Bostrom innen már simán nyeri élete els? 200 mérföldesét, Herrin, DiSalvo és Hacking el?tt. A regnáló Daytona 200-as bajnok, Chaz Davies az ötödik lett az RSV 1000-es Apriliával, Danny Eslick 13. a Buellal, DuHammel 15. új csapatában, és most jöjjön a dobpergés: élete els? profi versenyén az el?kel? 21. helyen ért célba Mellissa Paris, a mez?ny egyetlen hölgy tagja.
Na hát elindult a tengerentúli gyorsasági szezon is. Este jövünk a Superbike versenyének történéseivel, és terveink szerint minden fordulóról beszámolunk majd az idei bajnokságból.
Daytona 200 by Honda
|
|
Végeredmény: |
Legutóbbi hozzászólások