EST. 2002

Egy kétütem? lépés a jöv?be: a BMW R 10 története

1945-ben a II. Világháború végén Németország romokban hevert, az ipar teljesítménye minimálisra csökkent, emberek milliói veszítették el állásukat. A BMW különösen nehéz helyzetben volt, mivel az ország nyugati részén fekv? gyáregységei a támadások során er?sen megrongálódtak, az Eisenach-ban fekv? üzem pedig, ahol a háború alatt a motorkerékpárokat gyártották, orosz fennhatóság alá került.

Ebben a nehéz helyzetben megvolt a valós esélye annak, hogy a BMW csupán emlék maradjon a történelemben. Az országban tartózkodó amerikai hadseregnek szüksége volt viszont egy olyan állomáshelyre, ami képes ellátni nagyszámú hadászati járm?vei javítását, így tapasztalt munkatársainak, valamint a stratégiai helyen lév? müncheni központjának köszönhet?en a BMW-t bízták meg a feladattal. Ez a megbízás nem csak a szövetséges csapatok számára volt fontos, de a németországi munkavállalók számára esélyt jelentett az újrakezdésre.

Kurt Donath, a BMW akkori menedzsere kezdte meg a szövetséges flottához kapcsolódó munkákat, valamint irányítása alatt a bajor gyártó edények, kerékpárok és mez?gazdasági eszközök gyártásába kezdett. Ezek a tevékenységek Németország és a BMW számára is nagy jelent?séggel bírtak, hiszen esélyt adtak egy új jöv? kialakítására.

Donath természetesen nem érdekl?dött túlzottan az effajta termékek el?állítása iránt, számára a motorkerékpárok építése jelentette a jöv?t, ami id?vel szintén lehetségessé vált. 1946 márciusában az amerikaiak zöld utat adtak a kétkerek?ek gyártásának, mivel szükségük volt alapvet? szállítási eszközökre, de a legnagyobb henger?rtalmat 125 cm3-ben limitálták.

 

65 évvel ezel?tt, 1946. június 3-án, Kurt Donath hosszú távú döntést hozott; utasította a BMW legendás alakját, Alfred Böning-et az R 10-es model, és vele együtt az M411-es, kéthengeres boxer er?forrás kifejlesztésére. A kis 125 cm3-es boxer érdekes kinézet? motorkerékpár volt, alacsonyan fekv? blokkjával és a motoros lába mögött elhelyezked? hengereivel. Ez azt jelentette, hogy a sebességváltó a motor aljához kapcsolódott és a kardántengely a többi boxernél jóval magasabban helyezkedett el. Küls?re tradicionális BMW motornak t?nt, ám a kéthengeres er?forrást úgy tervezték, hogy el?állítása jóval olcsóbb legyen, mint az átlagos négyhengereseké.

Rövidesen el is készült a m?köd? prototípus, azonban miel?tt gyártásba kerülhetett volna, nyilvánvalóvá vált, hogy a szövetséges hatalmak emelni fogják a henger?rtartalom korlátot 250 cm3-re, így a projekt az R 24-es modell javára abbamaradt.

Napjainkra a BMW Motorrad nagyjából 100.000 motorkerékpárt gyárt évente, olyan innovatív és kategóriavezet? gépeket beleértve, mint az S 1000 RR, vagy az új hathengeres luxus túramotor, a K 1600 GT és GTL.

65 évvel ezel?tt, a vállalat teljesen más helyzetben volt, mint ma, és az R10-es fejlesztése új reményt adott a vezetésnek és az alkalmazottaknak. A kéthengeres R10-es sosem került sorozatgyártásba, mégis fontos részét képezi a BMW Motorrad hosszú történelmének.

ugrás fel