EST. 2002

Új korszak küszöbén? – az elektromos motorokról

Mindannyian tudjuk, hogy a k?olaj kifogyóban van a Földön, és csak id? kérdése, mikor jön el a pillanat, amikor a benzinüzem? motorok helyett alternatív energia hajtotta er?forrásokkal kell m?ködtetnünk jelenlegi járm?veinket és gépeinket. A megoldást illet?en az elektromos motorok terén a leglátványosabb a fejl?dés, minden nap találkozunk egy-egy új ötlettel, ami szeretné levenni a bizonytalan jöv? súlyos terhét a vállunkról.

Jelen stádiumában egészen biztos, hogy az elektromos motorok sem fognak tökéletes megoldást nyújtani imádott bolygónknak. A károsanyag-kibocsátás sajnos nem minden, amivel számolnunk kell. Ha a Föld hétmilliárd lakosára, és az ?ket kiszolgáló járm?vekben felhasznált akkumulátorok el?állítására majd megsemmisítésére, vagy a hulladék tárolására gondolunk, érezhetjük, hogy a probléma óriási. A felhalmozott veszélyes hulladék mérgezi a földet, a folyók és tavak vizét, és körülöttük egyre nagyobb távolságra az életet is. De a szemünk el?tt lebeg a kép, miszerint az er?forrásaink a jelenlegi rendszerben végesek, így alternatív megoldásokra szükség van, ebben pedig jelenleg a legfejlettebb az elektromos kategória.

Gerillamarketing gorillával – t?ke helyett kreativitás

Az elektromos motorok fejl?désének az utóbbi években kialakult néhány izgalmas sajátossága. A mai motorgyártás megközelít?leg egy tucat motorgyár között oszlik meg. Hatalmas tudást és t?két igényel egy-egy modell elkészítése, aminek köszönhet?en szinte alig van a piacra új belép?, és ha mégis akad, az is inkább a fejl?d? piacokra koncentrál. Ezzel ellentétben az elektromos piac szó szerint pezseg a fiatal tervez?kt?l és garázscégekt?l. Ezek a mérnökök és kisvállalkozások a kreativitást olyan szintre képesek emelni, ami szakmai szemmel nézve is megdöbbent?. Számukra nem feladat egy er?forrás legyártása, a különböz? piacoknak megfelel? szabványok alkalmazása. Az er?forrás és az akkumulátor gyakorlatilag adott, de mindenképpen beszerezhet?, az ? feladatuk a használhatóság korlátainak kitolása.

Régóta látjuk, hogy a mobil kommunikációs eszközök amint belépnek egy adott piacra, azonnal szolgáltatások tömegét képesek a felhasználókra zúdítani. A modern elektromos motorok szinte mind képesek okostelefonjainkkal kommunikálni, a tervez?k például a visszapillantó tükör felületét hasznosítják kommunikációs célokra. Ebb?l a szempontból is hatalmas a szakadék a két világ között. A fiatalabb generációk már természetesnek veszik a mobil eszközök jelenlétét az élet minden területén, így hamarosan az is elvárás lesz, hogy az általuk használt más eszközök is rendelkezzenek ilyen funkciókkal.

Mint minden forradalomnál, itt is kicsiben indult a fejl?dés. Az Európai Unió bizonyos városaiba már nem lehet behajtani, csak elektromos járm?vel. A fiatalok a kedvez?bb ár miatt választják a kis eszközöket, míg a gyártók lehet?ség szerint minél kisebb innovációs költség mellett minél nagyobb piaci részesedést szeretnének elérni, így minden oldalról számíthatunk a kis elektromos városi robogók térnyerésére. Összecsukhatjuk és besétálhatunk velük a metróba, de akár be is hajthatunk. Felvihetjük az irodába, és a konnektorból már tölthetjük is kedvenc útitársunkat. Különböz? mobilalkalmazások segítségével szinte mindent megtudhatunk otorunk m?szaki állapotáról, saját helyzetünkr?l vagy a számunkra ideális útvonalról. A lehet?ségek tárháza végtelen.

Mindaddig nem volt piacképes az elektromos motor, amíg a gyártók az ezer eurós varázsszám közelébe nem tudták csökkenteni az eszközök bekerülési értékét. Azonban az elmúlt egy évben több olyan termék is megjelent, ami megközelítette ezt a határt, és mellé nagyon kedvez?ek a használhatóságuk feltételei.

Benzines vs elektromos robogó

Elektromos vs benzinmotoros robogó

Az Acton M scootere például gyorstöltéssel két óra alatt üzemkész állapotba hozható, de normál töltéssel is mindössze négy óra alatt eléri a 100%-os töltöttséget. Maximális sebessége 19 km/h, hatótávolsága huszonnégy kilométer, ami nagyjából a Budapest-Göd távolságnak felel meg. Ára 1300 euró körül mozog.

Vagyis a forradalom szele elérte a motorpiacot. Tömegével várható további gyárak és kis garázscégek belépése, amik hatalmas fejl?dést hozhatnak. A nagy motorgyártók egyel?re visszafogottan fejlesztenek – vagy csak szerényen publikálják eddigi eredményeiket -, de persze az is elképzelhet?, hogy kivárnak, és a megfelel? pillanatban felvásárolnak majd pár kisvállalkozást.

Az elektromos motorokban b?ven van potenciál, de egyel?re korántsem kompromisszummentes alternatíva a robbanómotorokkal szemben. A motorok elterjedésének feltétele a kapcsolódó infrastruktúra, például a gyorstölt? állomások kiépülése, ami hatalmas befektetést igényel.

Az elektromos járm?vek térhódítása azonban már visszafordíthatatlanul elkezd?dött. A BMW bemutatta új, elektromos robogóját, amit hamarosan a német rend?rség is használni fog, és a bolíviai rend?rség is elektromos motorokon veszi fel a harcot a helyi b?nözéssel.

A sportban is megtört a jég az elmúlt fél évben. A világ leghíresebb hegyi felfutóján, a Pikes Peaken éveken át a Ducati Multistrada uralkodott, legutóbb azonban a Lightning nev? elektromos motor porrá rombolta a mez?nyt, amikor húsz másodperces fölénnyel diadalmaskodott benzines kihívói fölött.

GALID686

Szépen lassan tehát mindenhol megjelennek az életképes alternatív eszközök. Az elektromos motorok eddigi legkomolyabb példánya, a Sora elektromos superbike is hamarosan gyártósorra kerül, és bár egyel?re közel tízmillió forintos áron, de megvásárolható lesz. Egészen elképeszt? paraméterekkel bír: er?forrását 12 kWh-s LiPo akkumulátorok táplálják, amik rendkívül magas, nyolcórás üzemid?re képesek szinte hihetetlennek t?n?, kilencven perces töltési id? mellett. Végsebessége megközelíti a 200 km/órát, és hatótávolsága is egyedülálló a maga háromszáz kilométerével.

Mit nyerünk vagy veszítünk mi, motorosok?

Elveszítjük a benzing?z illatát, a különböz? er?források hangját és nyomatékgörbéjét, a kipufogók mély vagy olykor magas hangjait, és talán egy kicsit az életérzést. Nyerünk viszont talán egy tisztább világot, olcsóbb fenntartási költségeket, problémamentesebb üzembentartást, színesebb termékválasztékot, tökéletes nyomatékgörbét, választható kipufogó hangot, több kiegészít? szolgáltatást, modernebb elektronikai csomagot. A kérdés nem az, szeretnénk-e a váltást vagy sem, hanem sokkal inkább az, hogy a váltás milyen min?ség? lesz, és mikor fog bekövetkezni.

Addig is érdemes kiélveznünk minden indításkor, ahogy a blokk belsejében egy kevés k?olaj-származék energiává alakul, és lehet?séget ad nekünk, hogy két keréken élvezzük a mozgást és a szabadságot.

Persze nem szabad megfeledkeznünk a motorozás Földünket sújtó káros hatásairól sem. Ajánljuk a hosszú hétvégére a Home cím? filmet, és ezeken a fotókon keresztül is betekinthetünk a komor valóságba. Fontos, hogy tisztában legyünk tetteink következményeivel. 

ugrás fel