EST. 2002

Érdekességek a katari Superbike-nyitány után

Max Biaggi debütánsként nyert Superbike nagydíjat a hétvégén – mégsem ? az els?, de még csak nem is a második, aki véghezvitte ezt a bravúrt. A Kalóz el?tt négy pilóta mutatta már meg, nem lehetetlen új jövevényként gy?zni a sorozatban. 1988-ban a szintén olasz Davide Tardozzi végzett els?ként az SBK-nyitányon, Doningtonban: egy Bimota YB4-gyel vitte az els? futamot. Akkoriban a pontokat a két verseny id?-összesítése alapján adták, így az angliai gy?ztes nem Tardozzi, hanem Marco Lucchinelli (Ducati 851) lett. A rákövetkez? évben szintén újoncként gy?zött Peter Goddard az Oran Parkban, egy Yamaha FZR 750 R-rel. John Kocinski az 1996-os misanói nyitóversenyt nyerte meg 1996-ban, ahol pole pozíciót is szerzett a Ducati 916 R-rel. Végezetül Yuichi Takeda az, aki a HRC szabadkártyájával indult az 1996-os sugói Japán Nagydíjon, s miután els?ként intették le a Honda RVF 750 nyergében, nemcsak vb-bemutatkozása napján söpörte be a sikerért járó pontokat, de azóta is ? a WSBK legfiatalabb futamgy?ztese (18 éves, 8 hónapos és 27 napos volt).

Biaggi, ellentétben Takedával a sorozat történetének második legéltesebb gy?ztese. A rekordot Alex Barros tartja, de ha a Suzuki 3-as számú pilótája az idei szezon második felében a dobogó tetejére áll, könnyen megdöntheti a brazil kolléga csúcsát (Barros 35 éves, 11 hónapos és 13 napos volt, mikor megnyerte az els? futamot tavaly Imolában). Biaggi 35 éves, 7 hónapos és 29 napos volt múlt hét szombaton.

Van viszont, amiben Massimiliano abszolút els?: a Superbike históriáskönyve még nem jegyzett föl olyat, hogy egy újonc bemutatkozása nagydíjának mindkét versenyén leggyorsabb kört fusson. Biaggi el?tt négyen (Marco Lucchinelli, Christophe Bouheben, Garry McCoy és John Kocinski) már motoroztak legjobb kört versenyen debütánsként, de ?k nem tudták megismételni teljesítményüket a második felvonásban. Max igen.

De rekordot állított föl Troy Corser is. A derék ausztrál már öt különféle márkájú motor nyergében szerzett pole pozíciót. Szám szerint: 21-szer a Ducatival (1995-1999), hétszer az Apriliával (2000-2001), kétszer a Petronasszal (2004), nyolcszor a Suzukival (2005-2006), most pedig ugye a Yamahával indult az els? rajtkockából. Ebben az összehasonlításban Corser csúcsát egy darabig nem fenyegeti veszély, hiszen a felsorolás második helyén az a Stephane Mertens áll, aki teljes pályafutása alatt három pole-t jegyzett, azokat viszont háromféle márkával (Bimota, Honda, Ducati). Corser az egyetlen továbbá, aki tíz szezonban szerez rajtels?séget (egyedül 2003-ban nem sikerült pole-t elérni, amúgy ’95 óta minden évben). Az aktív pilóták közül ehhez a teljesítményhez a legközelebb Bayliss jár, négy szezonnal. Lehet még tetézni: Corser az egyetlen, aki öt különféle márka motorjával állt dobogóra, a hétvégén módosította 5-4-re az állást Walkerrel szemben.

A katari els? versenyen két olasz állt a dobogón – Biaggi az els?, Lanzi a harmadik fokon. Hasonló utoljára tizenhárom éve történt, Misanóban: Falappa nyert, Lucchiari akkor harmadik let. Azóta 309 versenyt rendeztek, és sosem került két olasz a pódiumra, egészen szombatig.

Nieto és Laconi ütközése az els? verseny során azt jelentette, hogy a Kawasaki 52 verseny után nem szerzett pontot. A pontszerz? sorozat a 2004-es asseni Holland Nagydíjon kezd?dött. Jelenleg ebben az összevetésben a Yamaha a legjobb, 53 futamon pontosak zsinórban a hangvillások.

Nyilván Biaggi miatt is – rekordnézettséget ért el a Superbike Katari Nagydíja Olaszországban. A helyi id? szerint délel?tt fél tízkor közvetített els? futamot az összes tévénéz? 6,61%-a látta (átlag 305 ezer), 8,43%-os csúccsal 10 óra 16-kor. A délután fél kettes második versenyt 1.419.000 néz? is figyelemmel követte a csúcsid?szakban a LA7 csatornán. A rögbit azonban nem tudta lenyomni az SBK Itáliában, ami némileg érdekes – a nemzeti csapat skóciai vendégjátékát a néz?k átlag 10,70%-a részesítette el?nyben.

ugrás fel