EST. 2002

EUfória: kötelez? ABS-t minden 125-nél nagyobb motorra?

Ezt a hírt olvasva majdnem kiesett a mákos patkó a kezünkb?l: az Európai Bizottság egy friss ajánlása nem mást fogalmazna meg, mint a címsorban kérdésként feltett tételt, azaz a kötelez? ABS alkalmazását minden, 125 köbcentiméternél nagyobb henger?rtartalmú motorkerékpárra.

Egyrészr?l dicséretes ugye az uniformizálódás például károsanyag-emisszió tekintetében, és nyilván a biztonság témakörében ugyancsak. Hiszen törvényi szabályozással sok minden megoldható, akár a közúti balesetek visszaszorítása is. De milyen eszközökkel és milyen áron?

Céldátumokról, hatályosságról, egyéb konkrétumokról ugyan nem szól sem a francia L’Equipe, sem az olasz La Repubblica cikke, azt viszont szinte minden szakért? tényként kezeli, hogy a válságban fél lábbal még épphogy benne lév? ágazatnak jelenleg kisebb gondja is nagyobb lenne a fékasszisztens-fejlesztésnél.

Nem vitatható az ABS hasznossága. Ha pedig még netán ki is kapcsolható, úgy már tényleg senkinek semmi kifogása nem lehet ellene.

Az ACEM (az európai motorgyártók szervezete) ki is fejtette közleményében: ‘Attól tartunk, hogy a Bizottság hasonló megközelítést használ irányunkban, mint az autós ágazatéban. Csakhogy a mi forrásaink jelent?sen csekélyebbek és fennáll annak a komoly kockázata, hogy a piac nem fog felvenni olyan termékeket, amiknek az ára kivédhetetlenül megnövekszik. A jöv? motorjai a Bizottság szerint tehát kevésbé környezetszennyez?ek, sokkal technologizáltabbak és sokkal drágábbak lesznek.’

Az EU-felvetésre az ABS kötelez?vé tételér?l az ACEM egyébként külön workshopot is szervez a milánói Eicma motorkiállításon, november másodikán.

ugrás fel