Hirdetés
Kezdőoldal Magazin Ez volt 2009

Ez volt 2009

Hirdetés

Szilveszter nem csak az önfeledt bulizás hivatalos napja. Az év végeztével nem árt, ha mérleget vonunk az óévr?l, hogy ha hulla részeges is, de legalább tiszta fejjel ugorjunk bele az újba. Mi is így teszünk. Négy részes sorozatunkban visszaemlékezünk 2009-re, hiszen annyi érdekes dolog történt!

Mozgalmas év van mögöttünk! Gazdasági válság, megkurtított büdzsék idehaza, külföldön, a motorpiacon és a versenysportban egyaránt. Valentino Rossi végérvényesen legenda, Ben Spies pedig az utóbbi évtized legzseniálisabb Superbike-újonca lett. A Yamaha sikersztorijához Cal Crutchlow (WSS), James Stewart (AMA SX) és Antonio Cairoli (MX1) is hozzá tette a magáét, a motorsport-történelem legdominánsabb szezonját produkálva.

Az év embere: Ben Spies

Bemutatkozott az els? magyar a motorversenyzés királykategóriájában, a MotoGP-ben. Ki ne tudná, Talmácsi Gáborról van szó! Bitter Sanya élete versenyét futotta a Man-szigeten, ahogy Rizmayer Gábor is szívesen emlékszik majd vissza az IDM Superbike szezonra. Az amerikaiak tartalékos csapatukkal is világbajnokok lettek a Nemzetek Krosszán, ahol a magyar egység is ott volt végre, két év szünet után. Németh Kornél érzékeny búcsút vesz a motokrossz-világbajnokságtól, azért, hogy pályafutása legsikeresebb évét zárhassa az ADAC MX, és a GCC bajnokként.

A piaci szegmensben még több érdekesség történt 2009-ben. A Yamaha, az annyiszor agyondicsért és superbike-világbajokká érett R1-esével hívta fel magára a figyelmet, és persze a 2.0-ás VMAX-szot se feledjük, ami legalább akkora durranása volt ennek az évnek, mint a keresztsíkú f?tengellyel bigbangolóssá átplasztikázott 1000-es világver?. Az Aprilia végleg felhagyott a GP-projekttel, hogy Max Biaggival a fedélzeten bevegyék a WSBK várát, egy szinte prototípus szériamodellel.

Az év utcai motorja: Yamaha Vmax

Az RSV4-es akkorát szólt idén, mint a BMW ezres sornégyese, az S1000RR. A Kawasaki hatkilós szupersportolójának átszabásával készült 2009-re (feleslegesen), a Suzuki pedig a nagy Gixert csinosította ki – szinte alig láthatóan – az új modellévre. A Hondánál a jöv? évre készülés jegyében telt az óév: a C-ABS-szen kívül nem sok újat adtak a fogyasztóknak. (A VFR 2010-re készült, azt majd jöv? ilyenkor írjuk a számlájukhoz!)

MI is megpróbáltunk magunkból a lehet? legtöbbet kihozni idén, hogy tartani tudjuk az iramot a piaccal. Talán egyedüli médiaként írtunk a tengerentúli szuperkrosszról, a helyszínr?l tudósítottunk a Nemzetek Krosszáról, valamint a magyar motorsportnak is meghatározó szerepet szenteltünk az oldalon, f?leg az év második felében. Folyamatosan beszámoltunk Németh Kornél szezonjáról, a Ben Spies sikersztorijáról, és Talmácsi Gábor királykategóriás szereplésér?l.

Az év videója (és sportmotorja): BMW S1000RR

Leteszteltük az idei év újdonságait, az internetes médiumok közül els?ként eresztettük egymásnak az ezres sportmotorokat, Horvátország szerpentinjein. ‘Munkaruhát’ cseréltünk, és komoly hangsúlyt fektettünk a képalkotásra is. Profi fotókat készítettünk, videókat forgattunk, hol jobb, hol rosszabb min?ségben. 1256 cikket publikáltunk közös szenvedélyükr?l, a motorozásról. Ez volt 2009, a motorpiac tükrében!

Január

Már Szilveszterkor megkapjuk a tutit: Robbie Maddison megszentségteleníti a párizsi Diadalív Las Vegas-i mását, a Red Bull újévi rendezvényén. A motorsport történelemben el?ször rendezik meg az év legnagyobb tereprali versenyét Dél-Amerikában. A hagyományteremt? viadalon Marc Coma diadalmaskodik, de ennek már semmi köze sincs a Dakar eszméjéhez. A kontinens északi felén Ryan Dungey emlékezetes szponzor-hisztijével, és James Stewart anaheimi ?rjöngésével indul el a szezon, miközben az európai terep-elit szokásos téli álmát alussza. A MotoGP holtszezonjában a szokásosnál is nagyobb a jövés-menés. A Kawasaki bejelenti a kivonulását, mire Ezpelata perrel fenyeget. Kawasaki nélkül nincs elég motor, így meg nem-igen rendezhet? meg a vb.

Egy álom, ami még – most sem – valósult meg!

Talmácsi megnyeri élete els? 250-es tesztelését Jerezben, miközben a Doki a Monster millióiban dúskál. Ben Spies érkezése felkavarja a WSBK állóvizét, ahol mint megtudtuk, nincs válság, hiszen rekordszámú nevezés érkezezik az idei kiírásra. A Triumph a Thunderbird-öt, a Honda a Fury-t és CB400SF-et teszi le a szakma dohányzóasztalára. Bejelentik: újjáéled az Indián, a KTM meg egy speciális Erzberg Edition óriás enduróval próbál vev?ket toborozni. Pályabíró képzést indít a MAMS, elvégre kelleni fognak majd a Balatonringre képzett szakemberek. Elindul egy petíció, ami a buszsávért kampányol, és debütál az új, jelenleg is érvényben lév? MI-dizájn.

Február

Az év második hónapjában szinte csak negatív hírek sokkolják a motoros világot. Felreppenek az els? kósza pletykák a Balatonring el nem készülésével kapcsolatban. Mint kés?bb kiderült, sajnos igazuk lett a csiripel? madaraknak. Németh Kornélt nem indítja csapata a világbajnokságon. Legalább akkora tragédiaként éri a bejelentés a honi krosszbarátokat, mint a világot Jeremy Lusk halála. Batta úr beperli az Apriliát, mondván, prototípus motor az RSV4-es, a hír hallatán még Valentino Rossi is összetöri magát otthonában, egy üveg asztalon. A motoros pályafutásról ábrándozó F1-legenda, Michael Schumacher nem otthonában, hanem egy spanyol tesztelésen tesz kárt magában.

Ennek a lónak két lába van, kedves Michael!

Ekkor sérül meg az a bizonyos nyakcsigolya, ami meghiúsítja az F1-be való visszatérést Massa hungaroringi balesete után. A Honda élér?l leköszön a vezér, Takeo Fukui, a BMW új ezres fegyverét meg csalással vádolja pár jóakaró. A MotoGP háza táján Colin Edwards és James Toseland technikus cseréje borzolja a kedélyeket, itthon meg Talmácsi Gábor lefalcoló szponzorai keltenek kisebb pánikot. Ez a hónap egyértelm?en a Triumph-é. Bemutatják a Tiger SE változatát, és az 1050-es Daytonáról is érkezik pár kósza hír. A Kawasaki Er6N játékával hívja fel magára a figyelmet.

Március

Biztossá válik, hogy nem lesz verseny a Balatonringen, de no para, 2010-ben tuturabiztosan jönni fognak Rossiék – állítják az illetékesek. A MotoGP-idény közeledtével megszaporodnak a hivatalos bejelentések: a Kawasaki Hayate néven indít egyszemélyes csapatot, Marco Melandrival a nyeregben. A Playboy szponzori szerz?dést köt a Checcinello alakulattal, Talmácsi Gábor és menedzsmentje a második gyári motorért küzd az Apriliával. Új szabályokkal útjára indul a tengerentúli gyorsasági bajnokság Ben Bostrom Daytona 200-on aratott sikerével. Ben Spies el?bb Phillip Island-en, majd Katarban is kimutatja foga fehérjét, John Hopkinst meg leszerz?dteti a Stiggy Honda.

Kreatív termékkapcsolás

James Stewart saját magának teszi nehezebbé a bajnoki címet: Indy, Daytona és St. Louis méretes bukásairól marad emlékezetes. Itthon is beindul a krosszos élet Németh Kornél paksi duplázásával. A Harley-Davidson az Iron 883-mal hallat magáról, a Ducati meg pár jól sikerült fotóval a nyomatékbajnok Streetfighterr?l. Bejelentik, hogy a Bajaj növeli piaci részesedését a KTM-ben, az Aprilia az USÁ-ban elért gazdasági sikereivel henceg: 70%-os növekedést produkáltak az elmúlt évben. Itthon, a Motorkiállítással végérvényesen elkezd?dik a motoros szezon.

Ez volt az év els? fele, és a java csak ezután jött. Mi sem l?ttük el az összes puskaporunkat ám! Jöv?re még több újítással várunk Titeket, h?séges olvasóinkat, akik nélkül nem éltük volna túl az utóbbi 7 évet. BUÉK mindenkinek, találkozunk 2010-ben!