EST. 2002

Ez volt 2009: 2. rész

Kisüt a nap, csiripelnek a madarak, és végre beindul a motoros nagyüzem. A második negyedévben több a történés a sportpályákon, mint a motoros piacon. Inkább az olaszok ajándékoznak meg minket új modellekkel, a japánok a krosszmotorokat dobják be a közösbe, a nagyobb durranásokat majd ?szre id?zítik. Botrányoktól sem mentes ez az id?szak: a MotoGP-ben a Talmácsi-mizéria, SBK-ban Spies technikai K.O.-i, a piaci szegmensben pedig a párizsi motorshow lefújása borzolja a kedélyeket. 2009 második negyedéve, a teljesség igénye nélkül.

Április

Rögtön egy kisebb botrányra ébred az ország: nem lesz él? MotoGP közvetítés kis hazánkban! A bejelentés sokkolja a rajongókat, Talmácsi els? negyedliteres versenye nem fog képerny?re kerülni. A katari nyitányra aztán összekapja magát a királyi TV, és nagy kegyesen leadja a monszun miatt húsvét hétf?jére csúszott versenyeket.

Talma els? 250-es szabadedzését megnyeri, majd tizedik lesz azon a futamon, amit korábban vezetett is. Barberáé végül a dics?ség. A királykategóriában Stoner büntet, a kicsiknél meg Ianonne. A hónapba még pont belefér a Japán Nagydíj, Ianonne, Bautista (Talma 4.), Lorenzo ünnepel a dobogó tetején. Bejelentik: a köztévé egész évben adja a futamokat, a motogptv.hu saját kardjába d?l.

A Superbike-vb is két fordulót bonyolít ebben a hónapban. Spies teljesen elkottázza a valenciai hétvégét, Hagának és Neukirchnernek átengedve a gy?zelmeket. Németh Balázs ígéretesen kezdi a Stock1000-es futamát, ötödik helyr?l esik, ami az év végeztél egy komolyabb botrányt generál hazai motoros körökben. A Factory Racing pénze elfogy, ennyi volt a supersport vébés álomnak.

Assenban lenullázza magát Hopkins, láncreakciót elindítva ezzel ígéretes karrierjében. Biaggi repül a pályán az örömt?l, mert megtudta, érkezik a trónörökös! A Szentélyben Spies nyeri az els?t, Haga meg a második futamot, de ezen a hétvégén érdemesebb volt a hatszázasok versenyét megnézni. Laverty, Crutchlow és Lascorz az utolsó sikánig gyilkolja egymást, Laverty sikerével zárul a futam.

Rizmayer Gábor a hungaroringi gyorsasági nyitányon oktatja a mez?nyt, Sebestyén Peti a spanyol bajnokság els? fordulóján teszi ugyanezt, Juhász Dávid meg Meklau mester f?zi be az osztrák bajnokság els?, Hungaroringen megrendezett fordulóján. A nyuszi Németh Kornélhoz is kegyes volt: el?bb ezüstéremmel debütál a német endurokrossz-nyitányon, majd bronzzal az ADAC MX-ben. Amerikában a Bridgestone bejelentése zavarja össze a krosszos élcsapatokat: 2010-t?l csak a MotoGP-re hajlandó er?forrásokat áldozni a japán gumigyár, kivonulnak tehát a terepes szériákból.

A hónap mutatványa, Jim DeChamp nevéhez f?z?dik, aki sokszori próbálkozás után sikeresen landol a Nitro Circus egyik epizódjában az els?, motorral bemutatott el?reszaltóval. A motoriparban is érz?dik, hogy itt a szezon eleje: az Aprilia 50.000 ft-os vásárlási utalvánnyal kedveskedik az új robogót vásárló ügyfeleinek, a Kawasaki nyílt tesztnapján bárki mehet egy kört a gyár 250-es lájtendurójával, a Honda a VTR250 érkezésére büszke.

A Malaguti bemutatja a Phantom Baylisessé átmatricázott változatát, a Zero Motorcycle meg az els? utcára szánt elektromos motorját. Bemutatkozik a Ducati Streetfighter: a sajtóteszten egymás után törik össze a vasakat a rosszul beállított guminyomás miatt. Hagyományteremt? jelleggel elindítjuk egész éven át tartó MotoGP tippjátékunkat, értékes nyereményekkel. Egy Arai sisak, Gearne csizma, és Yamaha City vásárlási utalvány jár a dobogósoknak.

Május

A MotoGP-ben beindul a nagyüzem. Jerezben Rossi megszerzi els? idei nagydíjgy?zelmét, Aoyama és Smith nyeri a kétütem? kategóriákat. Le Mans-ban Lorenzo, Simoncelli és Simon pillanati következnek. Mugellóban hosszú évek után legy?zetik Rossi, hála Stonernak, Pasini és Smith uralja a kis kategóriákat.

Erre a hónapra Talmácsi Gábor kanosszája miatt emlékszünk: szerz?désszegésre hivatkozva felbontja a magyar versenyz? menedzsmentje a Team Asparral kötött kontraktust, Franciaországban már nincs is ott a mez?nyben Talma. Helyére Németh Balázs ugrik be, újabb magyar motoros tehát a vébén, de ami még ennél is nagyobb öröm a magyar sportbarátoknak: Mattia Pasini végre megszerzi a Tóth Csapat els? világbajnoki gy?zelmét, Mugellóban.

Dráma kijutott rendesen a WSBK sorozatnak is. Monzában Ben Spies motorja az utolsó kanyarban szippantotta fel az utolsó csepp benzint, az els? helyr?l kellett feladnia a futamot az amerikainak. A második felvonásban meg Haga esett egy méreteset. Kyalami Spies idényének mélypontja. Kétszer is meghal alatta az R1-es, miközben Haga duplázza a dél-afrikai állomást. Ekkor már úgy t?nt, lefutott a bajnokság. Rizmayer Gábor ugyan nem a világbajnokságon húzza a gázt, de az Oscherslebenben mutatott teljesítményével felhívja magára a figyelmet. Ki tudja? Lehet, hogy nemsokára a WSBK várát ostromolja majd.

Már erre a hónapra jut egy bajnokavatás. James Stewart másodszor nyeri meg az amerikai szuperkrossz szériát, de ennyire még nem késztették ekkora ellenállásra, soha. Chad Reed kiegyensúlyozottan riválisa nyakán volt egész évben, végül négy pont döntött Stewart javára. A Yamaha üdvöskéje bejelenti, nem kíván komolyabban versenyezni a nyáron, így egy csapásra kiesik az amerikai válogatott keretb?l.

A gazdasági válságra hivatkozva megszaporodnak a motorkiállításokat visszamondó márkák. A Honda és Yamaha már ekkor jelzi, hogy nem lesz ott Párizsban, kés?bb érdekl?dés hiányában le is fújják a francia seregszemlét. Megalakul az MV Corse, az MV Agusta versenyistállója, de nem ezért fordul a motoros világ figyelme az olasz márkára. Ügyvezet? igazgatójukat ipari kémkedéssel vádolják a Ducati ellenében. Egy másik olasz márkáról kiszivárogtatnak pár ‘új’ kémfotót: a Benelli Due 756-ról van szó… még mindig, és továbbra is.

A Triumph is hallat magáról, bemutatják a Daytona 675 Special Editiont: selymeskék leng?karral és vázzal, grafit kerekekkel, Pirelli Diablo Supercorsa abroncsokkal. Itthon a Full-Gas próbál vev?ket édesgetni magához 10-30%-os akciókkal, a Kawasaki meg kihirdeti az ER-6n játékának nyertesét, Norcsit. A hónap legnagyobb hazai durranását azonban a BMW okozza: megérkezik Magyarországra az F 800 R, 2.398.000 forintos alapárral.

Június

A nyári id?számítás a TT-vel kezd?dött. Bitter Sanya élete formájában utazott ki a Szigetre, amit az eredményei is bizonyítottak. Az öngyilkos körön egy 29-ik (STK1000) és egy 26-ig (SeniorTT) id?t motorozik. “Ez a két helyezés örök tagságot biztosít a TT-n való bármikori indulásomhoz.” A 102. Tourist Trophy f?szerepl?je 2009-ben is John McGuinnes volt. A nyitónapon megszerezte 15. gy?zelmét a Mountain Course-on, majd a legfontosabb futamban elszakadt a lánca. A Supersport viadalon egy ismer?s név t?nt fel az els? helyen: Michael Dunlop, Joey unokaöccse öregbíti a család hírnevét.

A hónap másik magyar vonatkozású szenzációja Talmácsi Gábor MotoGP-s debütálása. Talma Barcelonában mutatkozik be a Scot csapatnál, történelmi volt tehát a júniusi hónap. Már csak Rossi el?zése miatt is. Ennek a pályának az utolsó kanyarjában nem sokszor próbálkoztak az el?rébb jutással, a Doktor becsukta a szemét, és egy határozott mozdulattal leradírozza a leintés el?tti utolsó métereken az FC Barca színeiben köröz? Lorenzót.

A 125-ösök futama Simon blamájáról marad emlékezetes: a derék spanyol az utolsó el?tti körben kezd el ünnepelni… Iannone potyázott ezzel így a dobogó tetején. Assenben folytatódik a Doktor-show, századszor szeli át gy?ztesként a célszalagot egy felettébb unalmas viadalon. Az izgalmakért Aoyama és Bautista felel egy kategóriával lejjebb: az asseni cél el?tti sikánhoz tették hozzá a maguk sztoriját, amire évek múlva igazi klasszikusként fogunk majd visszaemlékezni.

A magyarok közül Rizmayerre és Németh Kornélra lehetünk még büszkék. Rizi megnyeri az es? áztatta sachsenringi IDM forduló második futamát, Kori Kanadában kerül dobogóra, ami egyb?l a RacerX magazin honlapjára juttatja hazánk büszkeségét.

Superbike fronton Ben Spies sikerét hozta a június. Dupláz otthonában, majd Doningtonban is. Haga vb-je az angoloknál megy el, abban a kanyarban esik nagyon csúnyát, amelyikben Baylis is majdnem elveszítette férfiasságát. Nitro Nori lapocka-, és csigolyatöréssel kerül kórházba. Megszell?ztetik, hogy Toseland visszatér a mez?nybe, és Jamie Hacking indulását is bejelentik.

A motorpiacot a 2010-es krosszmotorok érkezése rázza fel a tecchalott állapotból. A gyárak többsége már a negyedliteres gépeket is befecskendez?vel látja el, egyedül a Yamaha ül még a babérjain. A hangvillások az év második felében durrantak majd igazán nagyot. Az Aprilia a dolomitokban mutatja be a Mana 850GT-t, a Kawasaki pedig high-tech cuccokkal (infravörös éjjellátó, ütközésre figyelmeztet? rendszer, és head-up display) prognosztizálja a 2010-es 1400GTR-t.

A Harley-Davidson Európa élére egy igazi nagyágyút sikerül szerz?dtetni. Rob Lindley a neves sportkocsigyártó, a McLaren alkalmazásában állt korábban, mint kereskedelmi és marketingigazgató, el?tte pedig a Mazdánál és a Fordnál töltött be vezet? pozíciókat. A hónap csicsergése a Honda misztikus V4-ese. ?szre ígérik, és ?sszel meg is érkezik. Idehaza minden er?t bevet a rend?rség, hogy féken tartsák a motorosokat a közutakon.

Folyt. köv…

ugrás fel