Az idei év első tesztmotorja egy Fantic Caballero volt, amelyet Horvátországban teszteltünk. A típusnak 2 verziója is elérhető a hazai importőrnél, a Scrambler és Rally néven. Mielőtt azonban elmerülnénk a tesztben kicsit pillantsunk bele, honnan is ered a scramblerek második virágzása és egyáltalán mire is jó egy ilyen motor.
A scramblerek könnyed motorok, amelyek terepen és közúton egyaránt használhatóak. A tesztünkben is szereplő Caballero első ízben az 1969-es EICMA-n mutatkozott be. Az akkor sikeres motorcsalád azonban pár évtized alatt szinte teljesen eltűnt a köztudatból. A Triumph gyár újraéledése után a Scramblert is visszahozta idővel, de a modernkori második virágzásra még várni kellett.
Míg nem 2007-ben egy kölni motorépítő JVB-moto néven meg nem alkotta a Ducati M1000 Scramblert. Akkor mindenki érezte, hogy újra létjogosultsága lenne a piacon egy ilyen típusú könnyed “hibrid” modell családnak. A terep motorok már épp úgy a csúcsra értek, ahogy az utcai versenymotorok. Teljesítményben magasan a közúti, vagy átlag felhasználói képességek feletti adatokkal rendelkeztek. Az igény azonban egyre nagyobb volt egy jól használható, könnyed, az átlagos motoros számára is megfelelő teljesítményű kategóriára. A Jens Vom Brauck tervező által jegyzett Ducati nem tudta elérni a sorozatgyártást, azonban elindított egy lavinát.
A Ducati is újra felélesztette a Scramblert, de nem a Monster alapjaira. Egy teljesen új modell látott napvilágot, ami azóta is népszerű, de vonalvezetésben egy lágyabb megközelítést használva.
Aztán 2017-ben a Fantic szó szerint rá rúgta a scrambler piacra az ajtót. A nagy múltú terepmotor gyártó kompromisszummentesen és tű pontossággal nyúlt hozzá a kategóriához, igaz első körben kisebb köbcentivel. Már akkor is megszellőztették, hogy lesz nagyobb hengerűrtartalom, csak kicsit még reszelnek rajta. A 125 és 250 után folyamatosan építkezve meg is jelent az 500 cm3-es verzió, ami mostani tesztünk alanya.
Megjelenés
A Scrambler megjelenése amennyire letisztult és egyszerű, pont annyira részletgazdag és aprólékos. Egy csupasz motornál mindig sokat számítanak a látható elemek, egy scramblernél ez fokozottan igaz. Mivel egy terepmotor és utcai motor szerelem gyerekéről van szó, sok alkatrész megmunkálásának egy épített motor szintjén kell megjelennie.
Ahogy élőben látjuk a Fantic Caballero-t, ez az első ami feltűnik. Folyamatosan elakad a szemünk a kidolgozottságon és az alkatrészek megmunkálásán. Természetesen nem arról van szó, hogy egy 3 millió forint körüli motoron extra Öhlins vagy radiális Brembo díszelegne. Sokkal inkább olyan részletekről, amit nem lehetne szebben, jobban megcsinálni. Elég ha a mart lábtartó konzolra, vagy a gyönyörű villahídra téved tekintetünk. Az egész motornak rendkívül exkluzív kinézetet kölcsönöznek a jól megmunkált alkatrészek és kiegészítők, amik között talán a legmeglepőbb, a gyári széria E normás Arrow kipufogó rendszer. Tesztelői szemmel szinte érthetetlen, hogy hozta össze ezt a Fantic és főleg ennyi pénzből? A megjelenés egyértelműen hozza a maximális pontszámot.
Ergonómia
Egy motornál fontos kérdés, hogy milyen testalkattal ajánljuk és kinek. Nos a Cabellero sorozat szinte bárkinek jó. A Scrambler és a Rally között 5 cm a rugóút különbség, de még a Rally-n is teli talppal leért a lábam a 172 centiméteres magassággal.
Az ülés kényelmes és megfelelő mozgásteret ad, azonban a jobb lábunknál elvezetett kipufogót szokni kell. Nem engedi teljesen hátra a lábat, és tempósabb részeken át is melegszik. A kormány szélessége tökéletes könnyű terepre és országútra egyaránt. A Rallynál viszont a keresztrúdat takaró szivacstól nem láttam a visszajelző lámpákat. Ez persze magassaág kérdése, de én ezt az extrát nem használnám országúton, csak terepen.
Az ülés hátsó része megfelelő teret biztosít az utasnak, de a hátsólábtartó magassága már kevés hosszútávon. . Extra felszerelésként vásárolható a motorhoz stílusban illő oldaltáska.
Egy Scramblernél kiemelten fontos a lábtartó, amit a Caballero sorozatnál sikerült is eltalálni a mérnököknek. Jól irányítható vele a motor állva is, azonban nem ad át rezonanciát országúti használat közben sem.
Összességében a vezetői ergonómia kiváló, egyedül a kipufogó takaró elemet kell megszokni, de ez egy idő után egyáltalán nem zavaró.
Szélvédelem
Aki ült már a kategória bármely típusán, az pontosan tudja, hogy ez az egyik gyenge pont. A mindössze 12 literes tank és az egy darab fényszóró semmilyen szélvédelmet nem biztosít. A Caballero ennek megfelelően meg is érzi ha komoly szembeszélben kell küzdenie. A Scrambler és a Rally modellek között egy kis fejidom volt a különbség csupán, de mégis sokat számított. Ha valaki úgy dönt ezt a modellt választja, érdemes beszerezni egy fejidom a Scrambler is.
Ha már szél akkor nézzük mire számíthatunk esőben. A vezető irányába nem dobja erősen a vizet a motor, még a kis sárvédő ellenére sem. Igaz mi túra gumival teszteltük a Rally-t, de a vizes aszfaltról inkább csak az utasra verődött fel némi víz.
Erőforrás és váz
A Caballero család egy azonos 450 cm3-es egyhengeres folyadékhűtésű, elektronikus üzemanyag-befecskendezésű erőforrást használ, ami megfelel az Euro5 szabványnak. A motorblokk igényli a hidegindítást, de ha bemelegedett stbilan ketyeg alapjáraton és jól veszi a gázt.
A 40 lóerő teljesítmény ( 40 Nm/ 8500 min-nál) nem kiugró ebben a kategóriában, de bőségesen elegendő egy 150 kg-os motor mozgatásához. A teszt ideje alatt, sportos motorozás mellett is 4 liter körüli átlagfogyasztást számoltunk. Ha valakinek nem elegendő a teljesítmény 100 eurós ár körül vásárolhat hozzá chiptuningot, amivel megnő az erőforrás teljesítménye.
Az Arrow sportkipufogóhoz állított ECU egyenletes nyomatékleadást biztosít. Alul is szépen veszi a gázt az motor, de összességében egy sportosabb vezetési stílussal lehet jól kezelni a váltó tartományokat. A 6 sebesség fokozatú váltó az a része a blokknak, amin még érdemes lenne dolgozni. Bár váltani pontosan vált, az üres sebesség fokozatot nem mindig hajlandó megtalálni.
A króm-molibdén váz szürke eminenciásként végzi dolgát. Egyrészt láthatatlan, másrészt tökéletes merevséget és stabilitást biztosít a motornak.
Futómű, fékek
A futómű részegységei spanyolországban készülnek kizárólag a Fantic számára. A nemcsak látványos de teljesítményben is bőséges tartalékkal rendelkező rugóstagok a Rally modell esetében állíthatóak is. A Fantic FRS elsővillák UPS rendszerűek és 43 mm-es belsőcső-átmérővel rendelkeznek. Az állítható tömörítés és előfeszítés segítségével könnyen személyre szabhatjuk a futómű mozgását. Hátul állítható rugó-előfeszítés és húzócsillapítás áll rendelkezésünkre, ami két személy esetében is bőséges tartalékokkal rendelkezik.
A 19-es első kerék és 17-es hátsó kombináció minden akadályt könnyen vesz. A Rally-t nem a gyári gumival kaptuk, a teszt előtt került fel rá a Dunlop Mutant gumija, ami minden körülmény között maximális tapadást biztosított.
A fékeket a Bybre, a Brembo leányvállalata szállítja, akik ismét lehozzák a csillagot az égről. Az elől 320 mm-es tárcsával dolgozó radiális négydugattyús féknyereg tökéletesen végzi a dolgát. Adagolható és stabil nyomásponttal rendelkezik, komoly terhelés mellett is. A hátsó fék 230 mm-es tárcsával dolgozik egydugattyús féknyereggel. Természetesen a fékek ABS rendszerrel vannak ellátva, aminek a központi egységét az ülés alatt találjuk. Itt kell megjegyezni, hogy a Caballero szerelése is igényes és jól átlátható, amit többek között az ülés alatti részeken is láthatunk.
Műszeregység, lámpák
A műszeregység tekintetében a Fantic megtett mindent, hogy kisméretű de informatív kijelzőt kapjunk. Mint szinte minden egyedi műszernél, itt is a tankjelző pontossága a gyenge pont. Ennek oka, a relatív kisméretű üzemanyagtartályban keresendő. A kijelző 4 egységgel dolgozik de sokáig csak két egység látható, majd hirtelen villogni kezd és felgyullad a sárga fény is. Érdemes tehát két tankolás között nullázni a napi távolságot és 200 km körül begurulni egy benzinkútra.
A teljes világítás LED-es, ami rendkívül pozitív ebben az árkategóriában. A markolaton jó minőségű Domino terméket találunk, de a kapcsolók minőségére sem lehet panasz.
Kiegészítők
Széria kiegészítők mellett, szénszálas kiegészítőket is találtok hazai importőr weboldalán: Fantic.hu kiegészítők
Menetteljesítmény
A sok adat és infó után nézzük milyen volt vezetni a két típust. A Scramblert itthon teszteltük és leginkább városban és agglomerációban jártunk vele. A motor megjelenése és ereje jól illeszkedik ehhez a környezethez. A max 140 km/h felső sebességhatárt könnyen eléri a motor, de 120 km/h körül lehet vele kényelmesen utazni.
Az ülésmagasság alacsonyabb vezetőknek is tökéletesen megfelel, míg a rugóút könnyedén megbirkózik a hazai utak minőségével. Bár kipróbáltuk terepen is, ott a Rally érezhetően jobb választás.
A Scramblert mi azoknak ajánljuk, akik évi 10.000 km körüli távolságot motoroznak maximum és nagyrészt napi 2-3 órát használnak motorkerékpárt. Főleg aszfalt és kisebb mértékben murvás út, esetleg laza talaj. Nagyváros és környéke, esetleg egy 400-500 kilométeres napi távolságú túrára ideális választás.
A Rally utánfutón érkezett Horvátországba a tesztre, így már az első kilométereken sikerült szerpentinen motorozni vele. A 860 mm magasságtól senkinek sem kell félni, mert könnyen leér róla a lába egy alacsonyabb vezetőnek is. Az első szerpentinen azonnal érezhető volt az, ami otthon a Scramblernél nem igazán jött ki a teszt alatt. Zseniális súlyelosztása van a motornak, úgy fordul a kanyarokban, mintha erre tervezték volna. A futómű azonnal reagál az állításra és minden úthibát laposra vasal, még a fekvőrendőr is csak egy kisebb zökkenést tud kicsikarni a Rally-ból.
A fékek brutálisan jók, olyan rövid féktávokat vettem, hogy az előttem lévő motorok féklámpája már rég világított, amikor én még gázzal érkeztem a kanyar bemenethez. Igaz, az erős féktáv mellé a kigyorsításnál érezhető a 40 lóerős teljesítmény. De a 150 kg-os tömeg ezzel a futóművel és fékekkel rendkívül lendületes motorozást eredményez szerpentinen. Napi 400-500 kilométert motoroztunk vele Szlovénia és Horvátország kanyargós szakaszain és alig tudtam abbahagyni a motorozást.
Ugyanakkor a Rally már valóban megállja a helyét sziklás terepen is. Természetesen nem egy professzionális enduro szintjén, de nehéz olyan turisták által látogatott helyet találni, ahová nem juthatunk el a nyergében.
A motor természetes válaszokat ad szinte bármilyen kihivásra és itt értjük meg igazán, hogy mennyire életképes egy Scrambler, legyen szó országútról vagy terepről. Nem egy sportmotor erejével gyorsít ki és nem is azzal a fékerővel vagy tapadással dolgozik, de cserébe hiányzik 50 kilogramm a mérlegelésnél, ami összességében egy játékos de pontos motorozást eredményez. Ráadásul az erőforrás hangolása és az Arrow rendszer szinte kéri, hogy dolgozzunk meg minden szituációt, de ha arról van szó akkor lassan gurulva is élmény vele a motorozás. Egyértelműen elegendő ez a teljesítmény a mai európai utak nyújtotta lehetőségekhez. Végre egy motor ahol nem kell félni attól, hogy a kigyorsításnál már 2-es fokozatban átlépünk minden korlátozást, amit csak lehet. Itt nyugodtan húzhatjuk a gázt és feküdhetünk a kanyarban, mert csak 4. sebességfokozat magasságában érjük el a sebességhatár felső szintjét.
Összefoglalva:
A Fantic Caballero igazán lehet érezni, hogy nagy múltú gyártó tervezése, akik pontosan tudják hogyan kell jó motort építeni, amit nem a lóerő éltet. A futómű és a fékek precíz és hatékony motorozást tesznek lehetővé szinte bármilyen körülmény között.
Ajánlom azoknak, akik most kezdenek motorozni, és egy igazán jó tanuló motort keresnek, vagy csak élményeket szeretnének átélni a kavicsos tengerparttól az éjszakai városi utcákon át. De ajánlom azoknak is, akik jól tudnak motorozni és már nem kergetik a lóerőt és a drága modelleket. Egyszerűen csak élvezni akarnak egy jó motort, ami pontosan azt csinálja, amit szeretnénk és ahol tudással kell áthidalni a lóerő hiányát. Cserébe olyan játékszer kerül a kezükbe, ami minden pillanatban mosolyt csal az arcra, ahol a féktávon be lehet robbani egy komoly motor mellé és, ahol a kanyargós hegyi szerpentineken csak a tudásunk szab határt.
Legutóbbi hozzászólások