EST. 2002

Fantic Caballero 500 teszt – Egy kalandvágyó úriember

Alig pár hete, hogy Zsé barátunk felhívott, hogy Ő lett a Fantic importőre és hamarosan lesz tesztmotor is. Ráadásul, a 125,250 és 500-as verziók közül a legnagyobb érkezik. Azt mindig jó érzés hallani, ha szakmán belül marad egy márka, szerviz és az ügyfélkezelés szempontjából is ígéretes kezdés.

A Caballero tervezése kiváló, minden a helyén van, semmi felesleges alkatrész

A régi motorok szerelmeseinek nem kell bemutatni a Fanticot. Az 1968-ban alapított cég már 2 évvel a kezdés után sorozatban gyártotta a Caballero modellt. Aminek népszerűsége minden reményt felül múlt. A recept egyszerű, készíts olyan motort, amivel az emberek boldogok és eljuthatnak szinte bárhova. Pár év elteltével a Fantic rátalált a triál motorok gyártására, a terep motorokra specializálódott cégnek tökéletesen feküdt a sportág. Rengeteg siker után beléptek az enduro szakágba is. Az elmúlt 10 évben már leginkább ezen a területen találkozhattunk a márka típusaival .

Pár éve egyre többb régi márka halászott elő a fiók mélyéről, régi de használható modellek újra gondolt verzióit, vagy nyitottak egy teljesen új piac felé. A Fantic is így tett, belépett az e-bike piacra és azonnal tarolt. Majd elővették a jó öreg Scrambler modellt és bedobták az EICMA-n. A szakma és a közönség egyszerre rajongta körbe a koncepciót, a gyártó pedig elkészítette a szériát.

Igaz hibrid, terepen és aszfalton is megállja a helyét

Ahogy átvettük a tesztmotort, érződött, hogy egy nagy múltú cég tervezése a tesztalany. A megjelenés letisztultsága, az anyagfelhasználás és a design, mind árulkodó jelek a motoron. Semmi felesleges, oda nem illő sallang. A Caballero egy vérbeli Scrambler, nem egy másik motorból lett átépítve, ezt a típust erre tervezték.

CNC megmunkálás és egyedi tervezésű alkatrészek – magnifico

Kevés motornak sikerül a koncepcióból átörökíteni az igényes megoldásokat. A Caballero ebből is egy kiugró példa, bár nem a legdrágább alkatrészekkel szerelik, alig távolodott el a széria kivitel a koncepciótól. A gyártó meglovagolta a népszerű irányzatokat, az alap modellre építve némi reszeléssel kidolgozták, a Flat Track, Deluxe, Rally és végül Anniversary kiadásokat.

Az erőforrás könnyen mozgatja a versenysúlyban lévő motort

A Caballerot egy 449 cm3-es erőforrás hajtja, melyet Angliában terveztek, Kínában gyártják a hozzávalókat és Olaszországban szerelik össze. A Fantic egy egyhengeres motorral szereli a nagy Scrambler modellt, a teljesítménye 40 lóerő – 7500 fordulat/perc mellett.

Mart villahidak és 150-es rúgóút. Mi kell még?

A futómű elöl nem állítható, cserébe tökéletesen végzi a dolgát és 150 mm-es rúgóúttal rendelkezik. A hátsógátlón rúgóelőfeszítést tudunk állítani ha szükséges, mi két személlyel is használtuk, és ott sem hagyta el magát a rugós-tag.

Ennyit a papírformáról, nézzük a motort. Első pillanattól vonzza a tekintett a motor megjelenése, a színkombináció a 80-es évek hangulatát tükrözi. A híres Puma Buggy is pont ebben a színkombinációban készült. Felülve a motorra érezzük, hogy minden a helyén van, a kormány szélessége, az ülés vonalvezetése, vagy a lábtartó pozicionálása. A blokk könnyedén mozgatja a 150 kg-os motort, a rövid váltó is telitalálat egy olyan motornál, amit vegyes használatra terveztek. Az erőforrás szereti ha lassan gurulunk vele egy erdős tájon, de az sem gond ha „rossz” fiúként húzzuk neki. Meglepően jól pörög és megfelelő teljesítményt is add le az erőforrás.

Itt keressen valaki felselges dolgokat!

A kis Scramblerrel nagyon lendületesen lehet haladni, amit a jó fékeknek is köszönhető. Lassan kezdem azt hinni, hogy a ByBre cégnél valami lázadás van kialakulóban, és a céljuk, hogy bebizonyítsák, Ők még az anyagyárnál is tudnak jobbat. A Brembo leányvállalatának fékei már nem elsőre lepnek meg minket, a BMW 310-es szérián ugyan ilyen jól teljesítettek. Tökéletes nyomáspont, kellő fékerő és jó adagolhatóság jellemzi az egész fékrendszert. Egy nyomógomb segítségével ki is tudjuk kapcsolni a Continental kétcsatornás ABS-t.

A kapcsolókat szokni kell, de jól funkcionálnak

A kormányon található karok, illetve a műszerfal is különbözik az átlagtól. A Fantic vásárolt rendszerrel dolgozik, ahogy a motorgyártók nagy többsége. Ők azonban szerették volna ha a terepen is megállják a helyüket a kezelőszervek. Ennek köszönhetően teljesen új megközelítéssel találkozunk az indexnél, vagy a fényszóró esetében. Az óra, mely leginkább az egyedi óráiról híres Motogadget márka termékeire emlékeztet, egy univerzális egység. Itt találtunk némi hibát, a fordulatszámmérő csak 2000-es fordulatig jelez, míg a megtett kilométer sem stimmelt. Ennek lehet az is oka, hogy az órában be lehet állítani a kerékméretet, és elképzelhető, hogy előttünk valaki kicsit túl aktívan próbált rájönni az óra rejtett titkaira. Felhasználás szempontjából egyébként tökéletes és informatív a kis egység. Az összes ilyen jellegű órának az a gyengéje, hogy ha a hátunk mögül süt a nap, akkor időnként visszatükröződik a műszer üveglapja.

A kerekekért csak megörülni lehet

A motor fűzött kerekei egyszerűen gyönyörűek, a teszt alatt végig a küllő fűzését és a középső agy kidolgozottságát nézegettem. Ebben az árkategóriában kiemelkedően szép munka. Ez az ami, különlegessé teszi a Caballerot, a megbúvó alkatrészek minőségi szintje. Az első sárvédőtartót minden gyártónak elküldeném tanulmányozásra. Nem kell drága cégtől rendelni villahidat vagy lábtartó konzolt. Lehet látni, hogy kiszámolták a CNC munkaórát, nincsenek túl könnyítve az alkatrészek, de legalább marva vannak és erősek. Messze átlépik a jelenlegi sorozatgyártásban ismert termékszintet a kategóriában.

Könnyű tömeg, jó fékek és futómű. Minden hozzávaló adott a kanyarvadászatra

A Fantic tapasztalata pont arra jó, hogy érzik mely területeken nem szabad engedi a minőségből, ahhoz, hogy egy motor élvezhető legyen. Ennek megfelelően a Caballero atom biztosan fordul, a Pirelli abroncsok és a könnyű tömeg kiváló kombináció. A gumi egyaránt jól teljesített homokon, esőben és aszfalton is. Könnyedén lehet vele fordulni, minden egyes centimétere tervezhető a kanyarnak és „robbanékonyan” tud kigyorsítani a kanyar kimenetelnél. Ember legyen a talpán, aki nem őrül meg ettől a technikai csomagtól egy szerpentinen. Aki ráült átváltozott boldog, de rossz kisgyerekké, aki ki szeretné élvezni minden cseppjét, ennek a tökéletes játéknak.

Kiváló üléspozíció

A nyereg kényelmes hosszú távon is, bár a kategória észszerű hatótávolsága, napi 500-600 kilométer körül van. Lehet ettől többet is menni, de nem biztos, hogy érdemes. A fogyasztása 4 liter körül mozog, függően attól, hogy mennyire forr a vérünk a kanyargós utakon vagy a laza terepen. A műszerfalon be tudjuk állítani a tartalék jelzés hatótávolságát. A legkisebb távolság 100 kilométer, így a motor féltank alatt kicsivel benzinkútért kiállt.

Széria motoron Arrow rendszer? Senki többet? Köszönjük

Az Arrow által készített rendszer élményszámba megy, jól néz ki, jó a hangja és még szabályos is. Az biztos, hogy erre motorra egyetlen kipufogó gyártó sem fog csövet gyártani. Ennél jobbat, minek? Az első lábtartó telitalálat, kényelmesen elfér rajta egy túracsizma is. A hátsó sajnos már csak félig sikerült, a kipufogó oldalán lévő nem emelkedik ki eléggé a cső szélétől. Így, az utas lába nincs tökéletes helyen.

A kilométeróra egyes funkciói nem meggyőzőek

A tankon található kis bordázás hasznos funkciókkal segíti a szállítást. Rövid távon tehetünk rá csomagot, ha ennél jobb megoldást keresünk, akkor a gyártónak van saját táskája a kínálatban (bizonyos modelleknél alapfelszereltség ).

 

Az első sárvédőtartó és a fékrendszer is mestermunka

Így is lehet középkategóriás motorra lengővillát tervezni

Az elemek többsége műanyag, ami súlyban és cserében is kellemes partner lehet. A matricázás azonban nem sikerült túl jól, az 500-as felírat megérné még egy próbát.

Jó vele kirándulni

A motor hátsó traktusa, gondolok itt a sárvédőre, iskola példája az egyszerű de nagyszerű mérnöki munkának. Praktikus és könnyű, jól hozzáférhető és szerelő barát is. Azt persze senki se várja, hogy komolyabb esőben nem lesz nyakig vizes egy Scrambleren .

Lazább terepen sem kell szégyenkeznie

Összességében a Caballero nagyon mutatós, izgalmas motor, amit annak ajánlunk, aki szeretné élvezni a motorozást. Nem kell semmi kiegészítőt venni hozzá, nincs szükség később jobb alkatrészekre. A kezdők is imádni fogják, mert kicsi a fordulóköre, stabil a városban és nagyon könnyű vezetni. Igazi jó barát, akin senki nem fog Úriemberként viselkedni, sokkal inkább csintalan gyerekként. Magyarországon belül, vagy a Horvát tengerpartig bőségesen elegendő az erőforrás. Ha pedig elértük úti célunkat, olyan helyekre is eljuthatunk, amiről a legtöbb motoros csak álmodik.

Kár, hogy vissza kellett adni

Az ár kicsit borsosnak tűnik első hallomásra, nekünk is ez volt vele az egyetlen gondunk a teszt alatt. De hétvégére meggyőztük magunkat, hogy ilyen szintű alkatrészekből épített motort, ami ennyire jól van kitalálva és összerakva, mi sem tudnánk olcsóbban kihozni.

További infók: fantic.hu

ugrás fel