EST. 2002

Felizzik a varázsgömb

…de nem kell javasasszonynak lennünk ahhoz, hogy lássuk, mi folyik a motoriparban. A japán gyárak jó része kihagyott egy fejlesztési ciklust: nem frissült a CBR, ahogy a GSX-R sem az idén, az R6 is csak egy alibi újhodást szenvedett el, de még lehetne sorolni a hiányzókat. Az eddig kétéves sportmotor-modellperiódusok három, esetleg négyévesre látszanak módosulni.

Ez pedig okkal van így. A motorok iránti lecsökkent kereslet miatt az, aki vesz, általában és arányaiban sokkal kevesebb sportos motort vásárol, mint eddig, azaz az alacsonyabb kategóriák felé tolódik el a motorpiac színképe a gazdasági válság hatására. Ez így is volt várható, logikus lépésként a Yamaha például nem csak gyárakat zárt be és munkásokat épített le, de termékeket is, lásd FZ8. Aki életben akar maradni (f?leg ha egy globális multi), annak követnie kell a változó vásárlói szokásokat – „kevesebbet, kisebbet, olcsóbban.”

Éppen ezért nem lep?dünk meg a Honda portájáról kiszivárgott hírekt?l, melyek szerint egy 600-as sporttúra motor van készül?ben a boszorkánykonyhában. Több okból is hihet? a CBR600F utódjaként emlegetett motor: el?ször is a CBR600RR-b?l közel sem fogy annyi, mint két évvel ezel?tt, és ugyanez igaz a CBF600 által félresöpört CB600F Hornetr?l. Ráadásul a 600RR egy radikális szupersport motor, a CBF és Hornet ellenben túrás nakedek – egy igazi középkategóriás sport Honda tehát, amit az utcán jó igazán vezetni, jelenleg hiányzik a kínálatból, pedig ugye nem ártana.

Ki az, aki nem örülne a CBR600F visszatérésének?

Aztán ott van még a VFR1200F: megjelenése óta volt-nincs régi VFR. Ez egyrészt nagyszer?, hiszen az új modell rendkívülinek ígérkezik (MI-teszt hamarosan…), másrészt azonban nem jó, hiszen az ezerkettes drágább, exkluzívabb motor lett, mint 800-as el?dje volt, ezért eladott darabszám tekintetében az újdonság lecsengése után várhatóan nem talál majd bel?le gazdára sokkal több példány, mint a VFR800-ból a jó sok évet átölel? életciklusa során.

Azonban ha lenne a Honda kínálatában egy kisköbcentis sporttúrázó, az talán még meg is húzná a VFR eladásait, valamint ? maga is rendkívül nyereséges lehetne, hiszen kifejlesztése – ismerve a hatszázas CBF/CB/CBR/(Moto2) motorblokk „gyakoriságát” és könny? variálhatóságát – nem igényelne akkora befektetést a gyár részér?l, mint egy teljesen új modell.

De menjünk tovább: az állítólag már fejlesztés alatt álló CBR600F-utódról akár még azt is el tudjuk képzelni, hogy egy egyszer? felfúrással 600 (esetleg 700) köbcenti fölé emelik henger?rtartalmát, hogy még inkább illeszkedhessen a VFR800 megsz?nése után tátongó ?rbe. Kémfotót, vagy fantáziarajzot az új Hondáról még nem sodortak elébünk az internet hullámai, de a motor állítólag már idén év végén bemutatkozhat az ?szi expók egyikén, vagy mindegyikén.

Szabadalmi rajzok a 1199-r?l? Vagy netán mégis az új utcai Desmosedidi RR-r?l?

Varázsgömbünk még egy lehetséges jöv?modellt elénk vetett. A nemrég felbukkant szabadalmi rajzokon az új superbike Ducati vázát véljük felfedezni, ami, szégyen és gyalázat, nem térhálós, de még csak nem is acélcs?: a Ducati MotoGP versenymotor vázához hasonló, apró, a kormánytengelyt és a leng?kar forgáspontot össze nem köt?, teljesen karbonból készül? vázcsökevény látható a képeken – az 1098/1198 utódjának is ilyenje lesz vajon?

A rajzokon látott megoldással megegyez?, a blokkot tehervisel? elemként alkalmazó, forradalminak nyugodtan nevezhet? elven épült karbonvázas Desmosedici versenymotor a ’09-es grand prix-szezon második felében jelent meg a gyári alakulanál, idén már minden ducatis csapat ezt használja, és ki tudja, lehet, hogy a 2012-es-, vagy netán már a ’11-es Ducati superbike is ilyen elven fog épülni?

Az ott nem egy Testastretta hengerfej?

A jelenleg 1198,4 köbcentinél járó, folyamatosan fejlesztett Testastretta Evoluzione blokkról Tardozzi már akkor megmondta, hogy szépen lassan eléri húzhatóságának, tuningolhatóságának határait, amikor még a Ducati Corsénél futott az úriamber, ezért is hihet? az a felvetés, mely szerint a következ? lépcs? a Ducati superbike-jának egyedfejl?désében a karbon váz megjelenése lesz, „egyenesen a MotoGP-b?l!”

Ugyanakkor a szabadalmi képek ábrázolhatják a Desmosedici RR 2011-es utcai verzióját is, ugyanis igen, Borno Paginale két év után ismét utcára kívánja gurítani GP-motorját, legalábbis az olasz sajtóból desztillált pletykák ezt sugallják. De ha ez utóbbi az igaz, akkor a rajzokon miért egy Testastretta Evo hengerfejhez csatlakozik a karbon légsz?r?-váz..? Ki mire fogad?

ugrás fel