EST. 2002

Gilera Fuoco: t?zzel a vízen át

Az úgy kezd?dött, hogy láttam egy reklámot, amin a Gilera két új modellje szerepel. Az egyik a Carnaby, a másik ez, a Fuoco. Vagy akkor még az sem tudtam micsoda, de rögtön megégetett az egyedi kinézetével. Gondoltam, végre valami bevállalós motorral rukkolnak el? az olaszok. – benzso

És tényleg. Ez a motor, ami semmire sem hasonlít, hacsak nem Pumbára, az Oroszlánkirály cím? rajzfilm varacskos disznójára. Legalábbis nekem ez a mókás figura jutott róla eszembe els?re.
Ezen volt id?m gondolkodni, mert innent?l számított két hónap múlva érkezett meg az els? kipróbálható darab bel?le.
Amit a Piaggio idei tesztnapján elég er?sen vallatóra fogtam a Kakucsringen, szakadó es?ben, a többi háromkerek?vel együtt.

A bokáig ér? vízben, hatalmas d?lésszögek mellett mindvégig stabil maradt a Fuoco eleje, inkább csak a hátulját sikerült itt-ott az útfelfestéseken megcsúsztatni, de az sem ijeszt?, hanem inkább a kezelhet? kategóriába tartozott. Innent?l kezdve becsíp?dött a Fuoco-érzés az idegrendszerembe és vártam megint, hogy mikor lehet végre utcán is kipróbálni. Majd amikor már elhozhattam volna, akkor jött a Forma-1, amikor Felipe Massa lenyúlta el?lem a tesztjárgányt. Utána meg én mentem nyaralni. De aztán csak sikerült megkaparintanom, amikor végre ki tudtam próbálni az utcai képességeit is.

Küls?

Els? szembeötl? dolog az volt a vele való közlekedés során, hogy a szembejöv?k, visszanéztek rá. Olyan tekintettel, mint aki még ilyet soha sem látott. Kis id?be telt felfogniuk, hogy mi is lehet ez a szerzemény? El?l két kerék, öt lámpa, mindenhol bukócs?, és még ráadásul a színe is szép.
Ez a tanácstalanság kiült az arcukra, de csak a bátrabbak vagy inkább, a kíváncsiabbak merték megkérdezni, hogy valójában mi is ez? Miután tudomásul vették, hogy ez a felépítésével ellentétben (mivel három kereke van) mégis egy motorkerékpár, tovább ballagtak.

A széles els? idom alatt a vízh?t?t csak egy bukócs? védi, a lámpasort tartó idom fölött viszont a szokásoktól mer?ben eltér?en nem plexi vezeti el a menetszelet, hanem egy fekete m?anyag lap, ami még jobban fokozza az agresszivitását a Fuocónak. Ez alatt van a két kerek órából és a középs? digitális kijelz?b?l álló m?szerfal, ami rengeteg információ megjelenítésére képes, és este a háttérvilágítása a t?z színéhez hasonlít.

Érdekes a kormány rögzítése is, amire a cég logója került.
A lábtartó el?tti részen nem vitték túlzásba a rakodóhelyek kialakítását, csak kisebb kulcstartót találunk a kormány alatt. A lábrató viszont egyedi borítást kapott. Ezt egy fémlemezzel oldották meg, valószín?leg azért, hogy jól bírja a t?z melegét.

Az ülés alatt elég nagy rakodóhely van, amibe egy zárt sisakot és némi apróságot pakolhatunk. Pozitívum, hogy ide lámpa és szivargyújtó csatlakozó is került. Negatívum, hogy az ülés mögötti rész elég kicsi és nem nyitható, hanem csak a sisaktartó fel?l pakolható. A hátsó traktus kialakítási is teljesen egyedi a két kerek formájú lámpával és a bukócsövekkel. Akármilyen furcsa, is nekem nagyon tetszik, pont ugyanúgy, mint Pumba a rajzfilmb?l.

Motor és váltó

Az új 492,7 köbcentis két gyújtógyertyás motort akár a Nexustól is örökölhette volna, de ez egy újabb fejlesztés már. A menetteljesítményei annál egy kicsit rosszabbak a nagyobb súly miatt, de így is elegend? er? lakozik benne a közlekedéshez. A Master i.e. elnevezés? blokkban a lovak száma: 40 darab, 42 Nm nyomatékkal párosítva. Mindez hét másodperc alatt gyorsítja a Gilerát nulláról százra.
A végsebesség 150 km/óra felett. Természetesen ez a motor már teljesíti az Euro-3-as normákat, ami a két gyújtógyertyának a befecskendez? rendszernek és a kipufogóba rejtett lambda szondának köszönhet?.
A legnagyobb el?nye ennek a blokknak a középs? fordulatszám-tartományban lakozik, természetesen ehhez igazították a röpsúlyos váltót is. A kipufogó mérete hatalmas, ami nekem nem annyira tetszett, de ez legyen a legnagyobb baja.

Váz és futóm?

Az acélcs?b?l készült vázszerkezet nem is annyira érdekes, mint a futóm?, ami a paralelogramma elnevezést kapta, természetesen a geometriai négyszögalakzatról. Ez a négy alumínium leng?karból álló felfüggesztés négy csuklópánttal, két segédrúddal és csapágyakkal rögzül a villanyakhoz. Ez a futóm?-megoldás hihetetlen stabilitást ad a Gilerának, ami leginkább akkor jelentkezik, amikor épp szükség van rá. Gondolok itt arra, ha csúszós-vizes az út, vagy ha villamossínen kell áthajtani. Mindenki tudja, hogy ezt csak egy merész keresztezéssel lehet két keréken esés nélkül megoldani, f?leg akkor ha még ráadásul vizes is. Na ezze a futóm?vel akár úgy is mehetünk, mint a villamos. Végig a síneken. Meg sem kottyan neki, még akkor sem, ha nedves. Igazi felhasználóbarát tulajdonság, de persze ez sincs ingyen, mint általában semmi az életben.

Ezért a tulajdonságért a kezelhet?ség oltárán kell áldozni. No nem túl sokat, mindössze annyiban jelentkezik a kicsit „butább” viselkedés, hogy érezhet?en nehezebb az eleje a motornak és ezért egy kicsit er?sebben kell átdönteni egyikr?l a másik oldalra, ha gyors irányváltásokra van szükség.
Viszont ezért olyan stabil futóm?vet kapunk, amit elég nehéz kihozni a sodrából.

Másik nagy el?nye ennek, hogy egy gombnyomással stabilizálni lehet, ezért nem kell állványt, vagy oldalsztendert használni még akkor sem, ha egy lejt?re mer?legesen tudjuk csak leparkolni. Ezt a elektro-hidraulikus rendszert egy-egy piros lámpánál is aktiválni lehet, és akkor nem kell letenni a lábtartóról a lábakat. Ez a rendszer automatikusan kiold, ha a vezet? indulni akar és gázt ad. De hogy ne lehessen álló helyben felborítani, ha nem ül rajta senki, akkor gázadáskor csak dadog a motor és nem történik semmi. Ez az ülésbe rejtett szenzornak köszönhet?. Mindenre gondoltak… A hátsó futóm? szokványos robogós megoldás dupla lengéscsillapítóval, 14 colos hátsó kerékkel.

Fékek

A három darab 240 mm-es féktárcsa hatékonyan lassítja a Fuocót a dupla els? tapadásnak köszönhet?en, még nedves úton is meg lehet emelni a motor hátulját. A hátsó fékkel óvatosabban kell bánni, hogy ne blokkoljon a kerék. Ez azért sem ajánlatos, mert ha „kockás” lesz a hátsó gumi, azaz laposra kopik, akkor olyan érzés lesz vezetni a 3 kerek?eket mintha defektes lenne a hátsó kerék. Erre fokozottan ügyelni kell!

Utascipelés

Nagyon kényelmes el?l és hátul is, talán csak az utas lábtartóját kellene máshová rakni, mert a széles ülés miatti nagy terpeszt?l egy kicsit nehéz megtalálni az alacsonyabb utas ideális lábhelyzetét, viszont ez egyb?l nem gond, ha egy 180 centi körüli nyakigláb kishölggyel visz az út valamerre. De akkor úgysem ez az fontos, hanem inkább a terpesz és a tapadás…

Összegzés

Én nagyon megszerettem ezt a varacskos disznó-kép? Gilerát, vennék is egyet magamnak, ha egy kicsit jobban pakolható lenne a csomagtartója, és raknék rá nagy agyarakat.
Komolyabban, ezért az árért egy különleges motorral közlekedhetünk, akár városban, akár országúton. Jó választás lehet akkor, is ha valaki az egyediséget és a kis üzemeltetési költséget tartja szem el?tt.

Hacuka
ugrás fel