EST. 2002

Hamarosan élesre vált az új szupertraffipax-rendszer

A tavaly decemberben 14,5 milliárd forintnyi európai uniós pénzb?l felállított közúti intelligens kamerahálózat az ország 134 pontján 365 kamerával figyeli a közleked?ket. Egyel?re csak figyeli, április 5-én reggel 8 órától viszont élesre vált, és onnan kezdve a szabálytalanul közleked?ket meg is bünteti.

A rendszer legalább fél tucat közlekedési és közigazgatási jogszabálysértést képes kisz?rni. Egyetlen felvétellel akár három-négyféle bírságot is kiszabhatnak, a büntetési tétel 30 000 forintnál kezd?dik.

Az Országos Rend?r-f?kapitányság szerint a VÉDA rendszer kiépítésének célja, hogy csökkentse a személyi sérüléssel járó közúti balesetek számát. A statisztika szerint 2015-ben 16 241 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt Magyarországon, ami majdnem 2,5 százalékos növekedés az el?z? évihez képest.

Az oszlopokra szerelt kamerák a járm? els? és a hátsó rendszámát is képesek leolvasni, a lézerszkenner 3D modellt készít az autóról, a radar pedig a sebességét is méri. Ezekkel az adatokkal a VÉDA képes kisz?rni, ha az autós átlépi a záróvonalat, gyorsabban hajt a megengedettnél, átmegy a piros jelzésen, vagy olyan irányba hajt tovább, amerre a közúti jelzések szerint ezt nem tehetné meg. Kiderül, ha egy autónak nincs kötelez? biztosítása vagy m?szaki vizsgája, és a lopott rendszámokra is fény derül. Kés?bb pedig a vezetés közben mobilozó vagy biztonsági öv nélkül vezet? sof?rök sem lesznek biztonságban.

VÉDA traffipax rendszer

Hogy a rendszer mennyire lesz hatékony, az igencsak vitatható. Az okos közleked?k gyorsan tanulnak, így el?bb-utóbb megjegyzik, hol találhatók a fix kamerák, és ott különösen ügyelnek majd rá, hogy betartsák a szabályokat. Az is megkönnyíti a dolgukat, hogy nyilvánosságra hozták a fix telepítés? egységek helyszíneit.

Mi az önszabályozásban hiszünk, és abban, hogy els?sorban mi vagyunk felel?sek önmagunkért és egymásért. Vigyázzunk magunkra és egymásra!

Forrás: hvg.hu, Fotó: budaorsiinfo.hu

ugrás fel