EST. 2002

Hogyan ne fékezzünk kanyarban? (videó)

Michael Tillapaugh Youtube-felhasználó saját kárán és videóján mutatja be nekünk, miért kell mindig megfontoltan és progresszíven adagolni a féker?t kétkerek?n: ami egy kellemes kiruccanásnak indul, egy enyhe kanyarban hirtelen fájdalmas véget ér, csak mert megijed.

A 25. másodpercnél indul a lényeg. H?sünk letér a gyorsforgalmi útról, és bár a kameraobjektív átveri az embert a sebességérzet tekintetében, az a Michael el?tt motorozó barátok d?lésszögéb?l látszik, hogy korántsem motoroznak limiten a srácok. B?ven van tartalék az autópályalehajtó ívében is, a sebességben is, mindenben.

Kivéve, ha tapasztalatlan motorossal van dolgunk, és most nem Tillapaugh urat kívánjuk megsérteni, de amit csinál, az az egyik tipikus, kezd?k által újra és újra elkövetett hiba: ijedtükben túl hirtelen húznak túl nagy féket.

Hallani, ahogy az esés el?tti másodpercekben még gyorsít egy kicsit, talán, hogy utolérje az el?tte haladókat, de amikor a nagyobb sebesség (és a nem változó d?lésszög) miatt elkezd a kanyar küls? íve felé sodródni, ahelyett, hogy visszaengedné a gázt és egy kicsit jobban beled?lne a kanyarba, ösztönei által vezérelve inkább fékez egy nagyot – és itt a nagyon van a hangsúly.

Hogyan lett volna megel?zhet? ez a baleset?

– Az esést a fék túlságosan hirtelen behúzása okozta. Ha csak egy kicsit lassabban, progresszívebben húz rá a fékkarra, azzal hagyott volna id?t a teleszkóp berugózásának és az els? gumi összeprésel?désének, ezáltal pedig talán a tapadás n?tt volna annyit, amivel már megússza az els? kerék beblokkolását.

– Ilyen helyzetekben, hacsak nem tényleg sokszorosan túlbecsültük a sebességet, amivel még bevehet? a kanyar (jelen esetben nincs err?l szó), általában b?ven elég, ha visszaengedjük a gázt és a lassítást a motorfékre bízzuk.

– De még ilyenkor is fontos, hogy ne a veszélyhelyzetre fókuszáljunk, hanem azonnal a megoldást keressük: azaz ne a kanyar küls? ívén minket tárt karokkal váró susnyásra koncentráljunk – mert ugye ahová nézel, oda mész – hanem mindig keressük azonnal a menekülési útvonalat!

– D?lj be még jobban! Michaelt ennyi megmentette volna. Se fék, se gázvisszaengedés, semmi nem kell, csak egy kicsit jobban rád?lni a kanyarra. Hidd el, a gumikban van tartalék, bízz bennük!

Vajon egy modern, blokkolásgátlós motorral mi lett volna a helyzet?

Nos, lehet, hogy ugyanez. Ha kanyarodás közben hirtelen fékezünk nagyot, az még ABS-es motoron is okozhat esést, noha valószín?leg egy megcsúszással megússzuk, ha amúgy jó a gumink és az út tapadása. A hirtelen és a terheletlen gumin felépül? féker? (ami függ?leges helyzetben még semmi gondot nem okoz), ledöntött motornál egy tizedmásodpercre (az ABS aktiválódásának idejére) szintén okozhat akkora különbséget a fékezett kerék forgási sebessége és a járm? tényleges sebessége között (ha meg nem is csúszik teljesen a kerék), ami kibillentheti egyensúlyából a motorkerékpárt és eséshez vezethet.

Tanulság?

– Lehet?leg próbáld meg mindig helyesen felmérni a körülményeket és eleve ne hozd magad olyan helyzetbe, hogy nagyot kelljen fékezned egy kanyarban! Sebességünket mindig az adott körülményekhez és saját tudásunkhoz mérten kell megválasztani.

– Ha mégis túl gyorsan mész be egy kanyarba, el?ször a gázt engedd vissza és d?lj rá jobban az ívre!

– Ha ez sem elég, akkor viszont csak óvatosan, progresszíven, finoman, fokozatosan kezdd meg a féker? adagolását! Itt nem kell csigalassúsággal behúzott fékre kell gondolni, de hagyni kell pár tizedmásodpercet a teleszkópnak és a guminak, hogy ‘reagálni tudjon’ a fékezésre – tudjuk, ezt egy ijedt vészfékezésnél a legnehezebb véghezvinni, és itt szinte csak a tapasztalat adhat reményt. Kezd?ként, aki soha nem esik el a beblokkoló eleje miatt életében, az igazából nem is próbálkozik…

ugrás fel