EST. 2002

Hogyan tároljuk télen a motorunkat?

Most jó néhány olyan hónap következik, amikor más elfoglaltság után kell néznünk a motorozás helyett. Érdemes erre az id?re a motorunkat is úgy eltenni, hogy tavasszal az újraindítás pöcc-röff legyen.

téli tárolás

Hol tároljuk

Az ideális helyszín a tároláshoz egy száraz és meleg helyiség. Hideg, párás környezetben lecsapódik a pára a motoron és a motorban, ami több hónapnyi állás során korróziót okoz.

Tisztítás

A motort tisztán tegyük el télire. Tankoljuk tele, és ellen?rizzük az egyéb folyadékok megfelel? szintjét. A kipufogónyílást és a légbeöml?ket is zárjuk le. Lehet?leg sehova ne jusson be a leveg?, mert ahol leveg? van, ott a hidegben páralecsapódás is lesz.

Gumik

Mikor eltesszük a motort, ellen?rizzük a guminyomást és a szelepek állapotát. Néhány hét múlva érdemes csekkolni, hogy tartja-e a leveg?t. Befújhatjuk a gumit ápoló spray-vel, ezt tavasszal majd le kell mosni.

A modern gumik már nem deformálódnak az állásban, de ha tehetjük, érdemes legalább középsztenderre tenni a motort, de még inkább emel?re a kerekeket. Ezzel a folyadékok is egyenletesen oszlanak el, és a teleszkópszimeringnek is jót tehet az egyenletes terhelés.

Motorolaj, folyadékok

Ha lehetséges, érdemes a téli leállás el?ttre id?zíteni a folyadékok (motorolaj, fékfolyadék, h?t?folyadék) cseréjét. A motorolaj cseréje akkor ér valamit a téli leállás el?tt, ha az új olajjal nem indítottuk a motort kb. ötnél többször, mert a felmelegedés-leh?léssel a pára keveredik az olajjal, ami télire a blokk belsejében marad, és ugyanott vagyunk, ahol a régi olajjal voltunk.

A többi folyadékot kétévente érdemes cserélni, nagyjából ennyi id? után azok is annyi nedvességet szívnak magukba, ami komoly korróziót okoz a rendszerben. Jófejek vagyunk, ha ezek cseréjét is a leállás el?tt elintézzük.

Lánc

A láncot is tisztítsuk meg, majd fújjuk be b?ven láncspray-vel. Érdemes megjegyezni, hogy az O, X, XW és egyéb gy?r?s láncokat nem érdemes túl gyakran és alaposan tisztítani, mert ezzel kimossuk a ken?anyagot a gy?r?k barázdáiból is.

Akkumulátor

Vegyük ki az akkumulátort a motorból, tegyük száraz, meleg helyre és tegyük csepptölt?re. Ha csak normál tölt?nk van, nagyjából hathetente ellen?rizzük az akksiban lév? feszültséget, ami semmiképp ne essen tíz volt alá, különben tavasszal tervezhetjük az új vásárlást.

Ponyva

F?tetlen, nedves helyiségben lehet?leg ne kültéri ponyvával takarjuk le a motorunkat. A vízálló anyagok alatt könnyen és gyakran csapódik le a pára, ami rozsdásodást okoz. Használjunk beltéri ponyvát, vagy egy pokrócot, ami szell?zik és szívja a nedvességet.

Forgalomból kivonás

Nagyköbcentis motoroknál érdemes elgondolkodni télire a forgalomból kivonáson is. A biztosítás, adó és egyéb költségeken sokat spórolhatunk, a határozott idej? kivonás költsége pedig kedvez?.

Persze aki nem szeretne sokat foglalkozni a téli tárolás kérdésével, annak a legegyszer?bb – persze nem a legolcsóbb – megoldás helyet bérelni valahol a motor számára a téli hónapokra. Egyre több cég kínál téli tárolás szolgáltatást f?tött, ?rzött garázsban, köztük olyanok is vannak, ahol a szervizelést most ?sszel és tavasszal szintén elvégzik nekünk. Érdemes rákeresni.

Fotó: yuppieracing.net

ugrás fel