EST. 2002

Hogyan tegyük kényelmesebbé motorunkat?

Ha valaki úgy dönt, hogy nagyobb szakaszokat motorozik és főleg alsóbbrendű úthálózatot igénybe véve, akkor fontos az ergonómia és a kényelem. Én gyakran motorozok 1500 km körüli távokat, murvás és betonos szakaszokon, ami még az edzett és hozzászokott testet is meg tudja viselni.

A motornál 5 dolgot érdemes figyelembe venni, ebből 4 esetben a motor és közöttünk található „csatlakozási” pontokat érdemes megvizsgálni, esetleg változtatni rajta. A motoros vezetés közben a kormánynál, lábtartónál, ülésnél és a tanknál fejti ki a legnagyobb munkát.

Ebből a tankot azonnal ki is húzhatjuk, a profi túramotoros azzal kezdi a motorvásárlást, hogy 15 percen keresztül áll vagy ül a vásárolandó motoron és ellenőrzi a tank a kialakítását a saját testi adottságaihoz. Ha ez nem megfelelő akkor még mindig ott van az általam is használt módszer, tank le és kézzel gyártatni helyette egy nekünk valót. Ez azonban költségben jóval nagyobb tétel, igaz elérhető, hogy a tank formájának és térfogatának változásával a hatótávolságunkat is jobban be tudjuk lőni. Én például a Monster tankomat 21 literesre növeltem és így 400 km felett gurul a házi Scrambler egy teli tankkal. Itt ismét fontos infó, hogy a motor a tervezéskor a gyári tank tömegére van optimalizálva, tehát ha eltértek ettől akkor megváltozhat a vezetési élmény vagy követni kell futómű fejlesztéssel.

Van azonban három olyan pont, amit aránylag könnyen tudunk módosítani és hosszú távon nagyon jó befektetés lehet. 

KORMÁNYZÁS

A kormányzásnál két dologra kell figyelnünk, egy hogy milyen a kormány íve ( riser esetén ) és mekkora a szélessége. Minél szélesebb egy kormány annál könnyebb irányítani a motort de a túl széles kormány viszont komoly hátrányt is jelenthet. Megint csak nem ergonomikus, a túlzott szél ami éri a testünket, pedig rengeteg energiába kerülhet egy hosszú út során. Itt vállszélesség és körülbelül 10-20% plusszal érdemes számolni de figyeljünk a kormány emelkedésére is. Érdemes több típust a kezünkbe venni leülni egy erre szakosodott boltban és ott megtalálni a megfelelőt.

 

Több gyártó is van a piacon, én az LSL-t választottam és elégedett is vagyok a választással, az X-Bike-nál több kormányt is ki tudtok próbálni mielőtt döntés születik. 

A kormánynál még fontos szempont a merevség. Túrán és durva útviszonyok mellett eldőlhet a motor, ami csak akkor gond ha a kormány elhajlik, mert nem bírta el a megnövekedett terhet. Görbe kormánnyal vezetni még több ezer kilométert nem túl varázslatos dolog erre még MZ-s korszakomból emlékszem. Vissza lehet persze hajlítani de tökéletes már sosem lesz.

BEFOGÓ

Ha kormányt cserélünk nem mehetünk el szó nélkül a befogó mellett sem amihez rögzítjük a kormányt. Itt fontos, hogy az erősebb (X-BAR ) kormányoknak más a befogó méretük mint a gyári kormányoké. A befogó fő szerepe azonban az ergonómia kialakítása egy túramotor esetében. A gyári kialakítástól legkönnyebb magasságban tudunk eltérni, ez sokat segít, mert a görnyedt hát hosszú órákon keresztül nem kifizetődő. 

Előre-hátra állítható befogó

Ha az emelés nem elegendő és még mindig előredőlt pozícióban vagyunk, akkor érdemes a vario befogókat alkalmazni. A vario azon kívül, hogy emeli a kormányt dönthetővé is teszi, amivel már tökéletesen be lehet állítani a kényelmes kormány pozíciót. Fontos azonban figyelni arra, hogy ha magasabb a kormány nem biztos, hogy minden bovden és vezeték elég hosszú lesz. Gondok lehetnek a fékcsövekkel is, ezeket nekem is cserélnem kellett az átépítésnél. (fém és Goodridge, a jó irány )

Ha megvan a megfelelő kormány és a hozzá tartózó befogó, akkor jöhet a következő nehéz kérdés, a lábtartó.

LÁBTARTÓ

Azt gondolnánk, hogy ez egy természetes dolog, ott van, ki van találva és csak használni kell. Azonban a magasságunk nem egyforma és egy hosszabb lábú ember komoly szenvedést élhet át egy rosszul beállított lábtartónak köszönhetően. 

A hosszú motorozás titka, hogy sokat kell állni, akár több órát is, nyáron nagyobb szél ér minket és jobban hűsít ráadásul az ülepünk is tud pihenni. Az állásnál pedig nagy szerepe van a lábtartónak és a kormánynak. 

Minél strapabíróbb és kényelmesebb egy lábtartó, annál tovább tudunk utazni vele. Nekem a krossz lábtartó vált be a legjobban de én egy krossz csizmához hasonló túracsizmában utazom. Ez azért fontos, mert a krossz lábtartók durva kidolgozása átnyomhatja egy hagyományos csizma talpát. 

Szerencsére a gyártók is ráébredtek már az igényre és gyártanak gumibetétes lábtartót amiből ki is vehetjük a belső részt. Így ha terepre megyünk megtarthatjuk a jó tapadást, országúton a gumival viszont csökkenthetjük a rezonanciát. 

Én egy teljesen más lábtartó konzolt szereltem fel a motorra és így megfelelő volt a krossz lábtartó de aki nem akarja átépíteni ilyen szinten a motort, választhat itt is variálható terméket, hogy megtalálja az ideális lábtartást. 

A motorozás egyik alapelme a lábbal történő váltás, amelyet szintén magunkra alakíthatunk egy állítható váltókar segítségével. Ezek hossza akár egy pihenő alkalmával is könnyedén állítható, ráadásul a borulásnál felhajló vég (amely bővítéssel szintén hosszabbítható) megmentheti túránk hátralevő részét.

Az ergonómiai hiányosságok a térdnél és a lábnál jelentkeznek szinte elsőként, izomgörcsök, térdfájdalom, vagy lábujj zsibbadás. Mind azt mutatja, hogy nem jól van beállítva a motor, időnkénti megállással és kis tornával ezek persze javarészt csökkenthető fájdalmak, de jó beállításokkal akár teljesen meg is szüntethetőek. 

ÜLÉS

Eljutottunk az egyik legnehezebb részhez, az üléshez. Itt minden számít, a magasság, a kialakítás és persze az ülés puhasága is. Téveszme, hogy minél puhább egy ülés annál kényelmesebb, ha ez így lenne akkor a hosszú távok megtételére kitalált teherautókban fotelek lennének nem pedig kemény borítású ülések.

Az ülésnél figyelembe kell venni, hogy a motorgyártó cégek aktív motorozásra tervezik a felületet. Ha valaki mozog és kiül, majd kigyorsításnál hátrébb csúszik, akkor nem fárad annyira az ülepe mert állandó mozgásban van. A túramotorozásban is vannak ilyen részek, de 20 órán át 40 fokban így menni már tényleg lehetetlen. Tehát többet fogunk egy adott pozícióban ülni, amitől fáradni fog a testünk és kényelmetlenné válhat az utazás.

Megoldás lehet az ülés átvarratása, ebben ez esetben lehet bele kérni fűtést és ha nem stimmel akkor egy alkalommal talán még felár nélkül újra alakítják. Itt a Tommot ülés készítőt tudom ajánlani, bár még nem készítettem velük ülést, túrázó társaktól azt hallottam korrekt termékminőséggel és kiszolgálással találkoztak a cégnél.

Én más irányba indultam el, csináltattam egy nagyon kemény ülést, ami keskeny és így akár sportos vezetést is lehetővé tesz ráadásul terepen is használható. Bár a Ducati nem alkalmas komoly terepakadályok legyőzésére , bütykös gumival és haspáncéllal felszerelve már keltem át vele sziklás széles folyón ahol jól jött, hogy az ülés nagy teret engedett a vezetésnek. 

Általában a komoly túraendurók vagy túramotorok ülései megfelelőek szoktak lenni és egyre több márka kínál állítható magasságot is amivel könnyíthetjük a térdünk terheit. 

Ha nekünk nem ilyen motorunk van és nincs kedvünk szétvágatni sem a gyári ülést mert nem biztos, hogy évekig nálunk lesz a motor (egyébként sem olcsó beruházás) akkor érdemes komfort párna beszerzésén gondolkodni.

Előnyei, hogy megtartjuk kisebb túráknál vagy utazásoknál a meglévő nyerget de hosszabb túrák esetén feltehetjük a komfort párnát. A felrakásnál levegővel kell felfújni, amit megtehetünk szájjal is és ráüléskor annyira engedhetjük le a szeleppel amennyire éppen kényelmes. Így tulajdonképpen út közben is szabályozhatjuk a keménységet és változtathatjuk az ülőfelület komfortját attól függően, hogy sportosabb motorozás vagy hosszabb monotonabb utazás vár ránk. A párnában található, egymással összekötött légkamrák megszüntetik az fix pozíció okozta nyomást, mellyel elősegítik a jobb vérkeringést és csökkentik a hátban keletkező feszültséget, míg a lélegző szövet a hőt és az izzadságot csökkenti utazás közben.

Nekem nagyon bevált, könnyen eltávolítható és valóban jól szabályozható. A felrakása egyszerű, választhatunk tépőzáras verziót vagy hevederes kivitelt. Külön árulnak utasnak és vezetőnek, choppernek és túramotornak, ráadásul motoreladás esetén átrakhatjuk az új motorunkra. 

Bár szinte minden kapható az interneten, érdemes a motorépítésnél személyesen vásárolni. Oda tudjuk próbálni a termékeket és így sokkal jobb eredménnyel találhatjuk meg a nekünk való termékeket. Eddig 46.000 kilométert gurultam az átépített motorral és megérte a ráköltött plusz idő és energia. Nem csak kényelmesebb lett a motor de a vezetési stílusomhoz is sokkal jobban igazodik.

Az Sw-Motech termékeket ( lábtartó, váltókar, komfort párna, vario befogó ) a HP-Motor üzletében tudjátok megnézni és kipróbálni.

Ezzel elértünk az ötödik elemhez, ha végig vettünk minden fontos pontot ahol érintkezhetünk a motorral akkor már csak az egyensúlyra kell odafigyelnünk. Ha túlpakoljuk a motort, vagy nem jól osztjuk el a súlyt, akkor az utazás alatt folyamatosan a saját motorunk ellen kell dolgoznunk ami nem csak fárasztó, de balesetveszélyes is. Erről azonban már a következő cikkben írunk bővebben.

 

ugrás fel