Marc Marquez, Freddie Spencer, Dani Pedrosa, Valentino Rossi – versenyz?legendák, akiknek a Honda kísérte az útját.
A Honda a legnagyobb japán motorkerékpár gyártó a kezdetei, azaz 1955 óta. A csúcson, 1982-ben közel hárommillió motor gyártott évente. Ez a szám az utóbbi évtizedben jelent?sen lecsökkent, de még így is a legnagyobb a másik három japán márkához képest. Sikereikben nagy szerepe volt mindig a versenysportban való aktív részvételüknek.
Az els? aranyszárnyas világbajnoki futamgy?zelmet 1961-ben szerezte az ausztrál Tom Phillis Honda RC143 típusú motorján a Spanyol GP 125-ös géposztályában, a 700. Marc Marquez nevéhez f?z?dik, ? a Honda kétszeres világbajnokaként a MotoGP királykategóriában állhatott fel a dobogó legfels? fokára hétvégén az indianai Motor Speedway-en.
Soichiro Honda, a nevével fémjelzett cég alapítója már a kezdet kezdetén bejelentette, hogy részt kívánnak venni a kor legfontosabb motorversenyén, az Isle of Man TT-n. A cél egy álom valóra váltása: a világ legjobbjává válni. Öt év versenyfejlesztést követ?en a Honda volt az els? japán gyártó, amely rajthoz állt a Man szigeti országúti versenyen.
A következ? évben, 1960-ban a Honda beszállt az FIM Gyorsasági Motorkerékpáros Világbajnokság 125 és 250 köbcentis kategóriáiba is, majd 1961-ben Tom Phillis megnyerte a szezonnyitó Spanyol GP-t, ez volt az els? lépés volt a Honda 700-as sorozatában.
A Honda els? GP gy?ztese, Tom Phillis 1961-ben
Fotó: www.primotipo.com
1962-ben a Honda belépett a 350-es és 50-es géposztályokba is, majd 1966-ban az 500-ba, és ugyanebben az évben meg is nyerte a világbajnokságot mind az öt géposztályban. Akkoriban – és azóta is – a Honda „guruló laboratóriumként’ kezelte a versenyzését, a versenysikerekhez bevetett technikai fejlesztéseket felhasználták az utcára gyártott modelljeikben is. A min?ség gyorsan javult, a Honda egyre népszer?bb lett, majd 138 gy?zelemmel a tarsolyukban 11 évre fel is függesztették a versenyzést.
1979 volt a visszatérés éve, a Honda ismét megjelent a Gyorsasági Motoros Világbajnokság 500 köbcentis kategóriájában. Három évvel kés?bb Freddie Spencer megszerezte a visszatérést követ?en az els? gy?zelmet, 1982-ben megnyerte a belgiumi futamot NS500-asával.
Freddie Spencer és a Honda NS500
Fotó: www.motorsportretro.com
A sikerek folytatódtak a 125-ös és 250-es géposztályokban is, majd 2001-ben elérkeztek az 500. gy?zelemhez: Valentino Rossi megnyerte az 500-as kategóriában a szezonnyitó Japán Nagydíjat. A 600. mérföldk? Dani Pedrosa érdeme, a Honda RS250RW hátán hozta be a 250-ben Ausztráliában.
Valentino Rossi 2001-ben
Fotó: www.sportbikerider.us
Az elmúlt hétvégének 698 gy?zelemmel a háta mögött vágott neki a Honda. A 699. serleget a belga Livio Roi szerezte meg a Moto3 kategóriában. A 18 éves versenyz? nagyot kockáztatott, mikor annak ellenére, hogy a verseny szemerkél? es?ben kezd?dött, slick gumikkal rajtolt el. Igaza lett, a vizes gumik id? el?tt elfogytak, Loi pedig stabil motorozással gy?ztesként érhetett célba.
Marc Marquez számára is bizonytalan id?járási körülmények között indult a hétvégi futam, a verseny második felében egy kevés es? is esett. A verseny alatt végig szorosan az els? helyen motorozó Jorge Lorenzo mögött maradt, majd három körrel a leintés el?tt átvette a vezetést és megnyerte a futamot. Ezzel megvan a 700.
Gratulálunk!
A Honda két üdvöskéje, Pedrosa és Marquez
Fotó: hondaracingcorporation.com
Legutóbbi hozzászólások