EST. 2002

Honda V4: az új vérvonal


A tavalyi kölni motorkiállítás Honda standján állt ?, a V4 Concept Model, egy m?anyag, m?ködésképtelen szobor. Akkor azt mondták rá, hogy majd amikor 2010-ben bemutatják az igazit, új fejezetet fog nyitni nemhogy a Honda történelmében, de a motorkerékpározásában is en bloc. Nagy szavak, nagy szavak…

1979-ben mutatták be az els? négyütem? Honda V4-et, a legendás, ováldugattyús NR500 Grand Prix versenymotort, (többek között) Freddie Spencer rakétáját. Az ovális dugattyúkkal a kétütem?eket szerették volna megszorongatni, ez nem igazán jött be, túl radikális, túl merész volt az elgondolás, a már bevált kétütem?ek ellen nem tudtak labdába rúgni egy ilyen új és kiforratlan technikával. De mindez harminc éve volt, szép jubileum, ez a motor hozta be a köztudatba a V4 Hondákat.

NR500 (1979) – az els? V4-es verseny Honda.

Az els? utcai V4 1982-ben látta meg a napvilágot, de közel sem volt annyira sportos, mint GP-el?dje, vagy akkor még sejteni sem sejthet?, kés?bbi superbike-utódai, mint az RC30 vagy az RC45. A Honda VF750 (Amerikában Interceptor) egy, a maga idejében abszolút high-tech sporttúra motor volt, és, ami a lényege, egy V4-blokk hajtotta, mégpedig az els? utcai er?forrás. Itt, ezzel a modellel szerettek bele a V-alakban elrendezet négy hengerbe vev?k és Honda-konstrukt?rök egyaránt és végérvényesen.

VF750 (1983) – (majdnem) az els? V4-es utcai Honda.

Innent?l számtalan V4-et felsorolhatnánk (és majd meg is tesszük…) a VF400-, VF500-tól kezdve az RS1000RW versenymotoron át egészen a VF1000R / F-ig bezárólag, de talán itt és most a legfontosabb Honda V4 az 1986-ban bemutatkozó VFR750. V-F-R: Három bet?, ami oly sokat jelent oly sok ember számára. Sportolást, túrázást, kényelmet (egy vagy két személlyel), bugyborogni, de üvölteni is képes kipufogóhangot, selymes és tetemes nyomatékot, felül jó sok er?t, sokoldalúságot… csupa-csupa jó és hasznos dolgot tehát.

VFR750 (1986) – azóta is legenda, ahogy utódai is…

És itt jön a képbe az új V4, amit már mindjárt, nemsokára mi is láthatunk. Sokak szerint a VFR800 leváltását tervezik vele, egyesek azt gondolták, hogy CBR1100XX-hez hasonló nagysebesség? cirkálórakétát terveznek, míg mások az 1000RR Fireblade és az RC211V (vagy RC212V, majd’ mindegy) összekutyult, szupersportos utódját vélték meglátni a V4 koncepciómodell bordó vonulataiban.

Ám Shigeru Takagi, a Honda rangid?s igazgatója szerint az új modell egyik sem lesz ezek közül. Hanem „valami más, valami egészen új.” A brit MCN-nek adott interjújában Takagi elmondta, az új V4-gyel „vissza kívánnak térni a gyökerekhez, visszanyúlni akkorra, amikor a Honda még fényévekkel a konkurencia el?tt járt motorkerékpárjainak fejlesztésében, fejlettségében és az ötletmegvalósításban.”

„Hisszük, hogy egy új vérvonalat, egy új fejezetet indíthatunk el ezzel az új V4-es Hondával (még a nevét sem árulják el – szerk.), ám ez is csak az el?futára lesz az új V4-es Hondák egész családjának. – folytatta Takagi – Az ?sszel debütáló új V4 az a tökéletes utcai motor lesz, amit olyan régóta várnak a Honda-vev?k, és ami egy új korszakot nyit majd a motorkerékpárok történelmében, és ami által átértékelhetjük az utcai motorok felé támasztott elvárásainkat.”

Aki kitartott eddig az olvasásban, most jól járt, ugyanis a mindenkinél jobban informált MCN-es brit kollégák már le is hozták az új 1200-as Honda V4-et nyomtatásban. Ennyit tudunk egyel?re, nekünk pedig marad a hivatalos út.

ugrás fel