A 2011-es superbike világbajnokságra a BMW Motorrad Motorsport csapata több napos teszteléssel készül az eastern creeki és a phillip islandi versenypályán.
Leon Haslam, a csapat új pilótája, a tavalyi bajnokság második helyezettje, kevesebb, mint egy héttel a WBSK els? futamának rajtja el?tt nyilatkozott az el?tte álló izgalmas évr?l.
Milyen az élet házas emberként?
Valójában teljesen ugyanolyan, mint eddig. Svédországban tartottuk az esküv?nket, ami fenséges volt. Elzártan, kikapcsolódással töltöttük az id?nket és kieresztettünk kicsit. Mindketten téli esküv?t szerettünk volna, mivel mindketten szeretjük a téli sportokat és snowboardoztunk is egy kicsit. Nászútra pedig Borneóra mentünk és az is szintén elképeszt? volt. Nagyon jó dolog, hogy a téli szezonban el tudunk menni lazítani egy kicsit és kipihenni magunkat az új WBSK szezonra. Az esküv? és a nászút sokat segített a lazításban és fel tudtam tölt?dni energiával.
Az elmúlt két évben folyamatosan követted az S1000RR fejl?dését. Gondolod, hogy mostanra egy igazán versenyképes motor lett?
Számomra a BMW olyan gép, ami már bizonyított. Világszerte a tavalyi év legnépszer?bb sportmotorja lett, továbbá számos országban nyert versenyeket és bajnokságokat, és számos médium választotta a legjobbnak a konkurens modellekkel szemben. A szériamotorok között nem lehet jobbat találni nála. Versenyszinten ezt a motort még csak két éve fejlesztik, de kétségkívül hatalmas potenciál van még benne. Az elmúlt évben Troy és Ruben is nagyon versenyképes volt, amellyel sokat lendítettek a mérnökök és a motor fejl?désén. Meglep?dnék, ha bárki is azt mondaná, hogy nem volt elképedve attól, amit tavaly a BMW elért a superbike világbajnokságon.
Meglep?dtél a fejl?dés sebességén?
A BMW csoport tapasztalata és szaktudása garantálja, hogy rengeteg technikai megoldást fel tud majd használni a bajnokságban. Nincs kétségem afel?l, hogy idén a bajnoki címre fogok hajtani. Nagyon izgalmas dolog részt venni ebben a fejl?désben, és már a tesztek is mutatják, hogy képes vagyok megfutni ugyanazokat az id?ket, amit tavaly a Suzukival. Úgy érzem azonban, hogy még sokat kell dolgoznunk ahhoz, hogy a motort tökéletesen el?készítsük az els? versenyre.
Az els? ember, aki megszerzi a BMW Motorradnak az els? WSBK gy?zelmet halhatatlan lesz a márka történelmében. Mennyire hat ez ösztönz?leg rád?
A BMW-hez mindig siker és büszkeség párosul, amit termékeivel mindenhol a világon kiérdemelt. Ennek a csapatnak gy?ztes mentalitása van, ami nekem csak jó lehet. Nem az els? gy?zelmemr?l álmodozom, hanem arról, hogy minden versenyt megnyerünk, amin elindulunk. Versenyz?ként azért ?zöm ezt a sportot, mert nyerni szeretnék és azért jöttem a BMW-hez, mert itt megvan a kell? ambíció és háttér ahhoz, hogy ez megvalósuljon.
Mit gondolsz el?reláthatólag hogyan fog teljesíteni az S1000RR?
Amikor el?ször találkoztam a csapattal és vezettem a motort tudtam, hogy az S1000RR egy kiváló versenygép, ami rengeteg beállítási lehet?ségével mindig nyújt valami újat. Nagyon ösztönz?leg hat rám, hogy sosem állunk le egy percre sem és állandóan tökéletesítjük a motort és minden teszten egyre jobb köröket tudok futni. Sok id?t töltünk információgy?jtéssel és azzal, hogy megbeszéljük azokat a részeket, amin fejleszteni szeretnénk. Biztos vagyok benne, hogyha sikerül mindent befejezni a phillip islandi futamra, akkor verhetetlen versenygépünk lesz. Kulcsfontosságú, hogy a motort mi magunk fejlesztjük, így sikerül napok alatt megoldani a problémákat, szemben néhány versenytársunkkal, akiknek sokszor heteket kell várniuk, hogy elkészüljön a fejlesztés a gyárban. Egy kiváló alapot nyújtó széria motorkerékpárunk van, amin dolgozhatunk – egyes versenypályákon csak néhány másodperccel marad el a superbike körid?kt?l – így biztosak lehetünk a fejlesztés sikerében.
Sokban különbözik az RR a Suzukitól?
A Suzukival valójában megrengettük a földet, amely annak köszönhet?, hogy a 2010-es év els? versenyét?l kezdve egy teljesen kiforrott motor volt. Az els? néhány futamon, az egyik leger?sebb motorként álltunk a rajtrácsra, de nem sokkal kés?bb a versenytársaknak is sikerült utolérnie minket. Egyszer?en nem volt ötletünk arra, miként tudnánk továbbfejleszteni a Suzukit – a motor sajnos nem volt olyan szinten, mint a többi gyártó motorja. Nagyjából teljesen ugyanazzal a motorral fejeztük be a szezont, mint amivel elkezdtük.
Most mennyivel állnak másképpen a dolgok?
A háromnapos teszt során a BMW-vel minden nap lehet?ségem volt valami újat kipróbálni, mindent beleadtunk a fejlesztésbe. El vagyok kápráztatva a motor fejl?dését?l, pontosan tudom, hogy csak ezzel együtt lehet versenyeket és címeket nyerni. Úgy gondolom, hogy már a verseny elején magasra fogjuk tenni a mércét és a szezon alatt is folyamatosan tökéletesíteni tudjuk a motort. Hét gyártó indul harcba a bajnoki címért, – mindegyik már bizonyított gy?ztesként – de biztos vagyok benne, hogy sikeresen fogjuk felvenni velük a keszty?t.
Mit gondolsz, a tapasztalt Corser tud még neked valami újat mutatni?
Az nem kétséges, hogy Troy rengeteget segített a BMW fejl?désében. Már idáig is sokat tanultam t?le és úgy gondolom, hogy hatalmas segítség lesz az év folyamán is. Szerintem abban vagyunk a leger?sebbek, hogy mindig új ötletekkel tudunk el?jönni. Új emberek csatlakoztak a csapathoz; a f?mérnököm Giacomo is jött velem a Suzukitól és már rengeteg ötletünk van a fejlesztésekhez. Reméljük továbbá, hogy a BMW Motorrad Italia csapata, James Toseland és Ayrton Badovini sok értékes visszajelzést oszt majd meg velünk, ugyanakkor biztos vagyok abban is, hogy mi is sokat segíthetünk nekik. Ayrton a 10-b?l 9 futamgy?zelmével superstock kategóriában bizonyította, hogy a BMW kiváló motor. James múltja is magáért beszél; kétszeres világbajnok ebben a kategóriában és MotoGP-s tapasztalattal is rendelkezik, valóban ért ahhoz, hogyan kell fejleszteni a motort. Úgy gondolom, hogy a BMW-nél kiváló pilóták vannak ebben az évben és különböz? értékeiknek köszönhet?en biztosan sikeresen fogják fejleszteni a motort.
Mi a véleményed arról, hogy a rajtrácson nem csak kett?, hanem négy BMW is áll?
A gyártó kiváló és er?s csapatokat állított össze, ezért biztos vagyok benne, hogy hatalmas lesz a küzdelem a „legjobb BMW-s” címért. A négy versenyz?nek összesen négy superbike világbajnoki címe, és egy superstock VB gy?zelme van, tehát biztos, hogy elképeszt? lesz a küzdelem! A BMW Italia csapata sincs alárendelve senkinek; kiváló versenymotorjaik vannak, és a gyár is magas szinten támogatja ?ket. Nem fogom úgy érezni, hogy rosszul teljesítek, ha legy?znek minket pár alkalommal.
Édesapádnak, Ronnak, aki több fejlesztési programban vett rész versenyz?ként, mi a véleménye a BMW S1000RR-r?l?
Az apám imád motorozni, és a mai napig motorozik a versenyiskolájában és a triál motorozást is imádja. Rengeteg tapasztalata van, sokféle motort vezetett már és a hírneve is elég nagy ahhoz, hogy a világ egyik legjobb fejleszt?pilótájának nevezhessük. Kiváló képessége van arra, hogy szavakban kifejezze, mit érez a motoron és ezáltal sikeres változtatásokat, tökéletesítéseket érjen el. Tudom, hogy az apámról beszélünk, de tényleg ? az egyetlen ember az összes ismer?söm közül, akir?l bátran állíthatom, hogy a legjobb érzéke van a beállításokhoz és a fejlesztésekhez. Az ? véleményét valóban komolyan veszem. Például ha kimegyek a versenypályára és ? a pálya mell?l figyel, mikor beérek a boxutcába, tökéletesen el tudja mondani minden érzésemet, amit a körök alatt éreztem pusztán abból, amit látott. Az ? véleménye teljesen egyezik Troy-éval és az enyémmel, ami csak jót jelenthet.
Mi volt a benyomásod a Motorland Aragon versenypályáról, amelyen idén júliusban is versenyezni fogsz?
Kiváló pályának tartom. Ugyan a gumikkal problémáink voltak, ezért ott nem sikerültek túl jól a tesztjeink, de a pálya nagyon jó volt. Biaggi idejét?l csak 0,2 mp-cel maradtunk el, ami az akkor körülményeink között nagyon jónak számított. Biaggi 2010 óta az Aprilia nyergében ül és a tavalyi bajnoki címet is sikerült megszereznie vele, így elmondhatom, hogy elképeszt?en jó érzés volt közel kerülni az idejéhez. Már alig várom, hogy júniusban ott versenyezzünk, mert tudom, addigra egy iszonyatosan er?s motor lesz az S1000RR-b?l.
Nagyon kedvez? számodra, hogy két verseny is lesz az Egyesült Királyságban. Várod már, hogy visszatérhess Doningtonba?
Alig várom, hogy újra Doningtonban versenyezhessek! Ugyan a brit id?járási körülmények sokszor nem kedvez?ek a versenyz?k számára, de 20 percre lakom a versenypályától és rengeteg támogatást kapok a környékr?l. Kívülr?l tudom az egész pályát, és alig várom, hogy újra versenyezhessek rajta. A hazai pálya egyértelm?en sokkal kedvez?bb számomra, mint bármilyen olaszországi versenypálya, és remélhet?leg a gy?zelmi céljaim elérésében is rengeteget fog segíteni.
Tudjuk, hogy meg?rülsz az off-road motorozásért is. Próbáltad már a BMW G450X-et, vagy a Husqvarna modelleket?
Épp most szereztem be egy G450X-et és ki is próbáltam az otthoni mez?kön. Elképeszt?en meglep?dtem, hogy milyen mobilis a motor és hogy mekkora er? van benne. Biztos vagyok benne, hogy el fogok rajta tölteni jó pár szórakoztató napot. Mindig is imádtam az off-road motorozást és már alig várom, hogy tesztelhessem, mit is tud igazán kemény terepen a motor.
Az idei bajnokságban több RR is indul. Mit gondolsz, mennyire jó a széria motor?
A gyári motorok között, minden más gyártó ezresével felmosta a padlót. Rengeteg versenyt nyert, és nagyon sok versenyz? választotta motornak világszerte. Az S1000RR nagyon elismerté vált az Egyesült Királyságban is, miután Jon Kirkham gy?zelemre vitte a brit Superstock bajnokság keretein belül, és Steve Brogan alatt is bizonyította verhetetlenségét a BSB-EVO bajnokságban. Utcai motorként tökéletes; az egyik leger?sebb a piacon és tele van olyan elektronikai segédeszközökkel, melyek nagyban segítik a motorost. Mindenképpen magasra tette a mércét más gyártók számára.
Tanulsz németül, vagy mindenkivel angolul beszélsz a csapatban?
Karácsony el?tt eltöltöttem pár hetet Németországban egy tréningen, ahol német nyelvi óráink is voltak, de Olaszországban is sok id?t töltök mostanában, így az olasz nyelvet is próbálom elsajátítani. Bevallom, néha egy kicsit összezavarodom és keverem a két nyelvet, de szerencsésnek mondhatom magam, a csapatom kiválóan beszél angolul. Idén a BMW alkalmazott két új mérnököt, akik angol származásúak, így elmondhatjuk, hogy elég nemzetközi a csapatunk. Mindegy, hogy olasz, német vagy angol, mindenki tudja mir?l szól a versenysport, így a nyelv sem jelenthet igazán akadályt.
Legutóbbi hozzászólások