EST. 2002

Interjú Németh Balázzsal

Készítette: doki


Nyilván nem kell bemutatni ?t, Magyarország egyik legtehetségesebb motorosa. Többszörös, vagy mondjuk inkább azt, hogy sokszoros magyar bajnok, világkupa pontszerz?… olyan kvalitású versenyz?, akit önszorgalomból tanítgatott például Andy Meklau – miután a tanítvány megizzasztotta a pannónia-ringi GSX-R Kupán. Az idei SSP szezon után tesz egy visszatér?t a Stock1000 világkupába, majd viszontláthatjuk – reményeink szerint – újra a SuperSportban. A „Csendes ?rült” – a csapat berkein belül csak így hívják.

Doki: A Full-Gas színeiben kezdted meg a szezont, ám az hamar kiderült, hogy nem fogtok tudni kijutni a SuperStock VB-re. Milyen lehet?ségeket, ígéreteket kaptatok cserébe?

Németh Balázs: Az volt a terv, hogy indulunk Endurance világbajnoki futamokon és az IDM versenyein, és mellette kihasználunk minden motorozási lehet?séget. Terveink között szerepelt az EB dönt?re való kijutás is. Sajnos ezek a tervek nem valósultak meg.

D.: Sokan tartottak attól, hogy egy újabb nagy magyar tehetség fog elveszni a süllyeszt?ben a szokásos pénzhiány miatt. Te mennyire láttad aggasztónak a helyzeted, amikor kiderült, hogy nem tudjátok megismételni a tavalyi világbajnoki szereplést?

N. B.: Nekem az volt a célom, hogy minél többet motorozzak, hogy minél több versenyen vehessek részt. Ha ezek összejöttek volna, akkor nem lettem volna annyira csalódott.

D.: Hogy jött Balogh Robi, és a Factory Racing a képbe?

N. B.: Szezon közepén kerestek meg bennünket egy nagyon korrekt, és számomra szenzációs ajánlattal. Lehet?séget kaptam indulni a Supersport VB-n, úgy, hogy lényegesen nem sérült volna a Full Gas által támogatott rendezvényeken való részvételem. Sajnos a Full Gas ebben a kérdésben kompromisszumképtelen volt. Döntenem kellett, és most már tudom, hogy jól döntöttem.

Balogh Róbert: Nem volt azért annyira egyszer?, mint amire számítottam, de nagyon nehéz sem volt. Én nem akartam rábeszélni Balázst, hogy hagyja ott a Full Gas-t, én felajánlottam valamit, amire egy igen vagy egy nem választ vártam. Mint már mondtuk, Balázs továbbra is mehetett volna a hazai futamokon Suzukival, minket nem zavart volna.

D.: Balázs, hogy érezted magad, amikor megtudtad, hogy visszatérhetsz a vébére?

N. B.: Nagyon örültem. Ez egyszerre volt nagy kihívás, és óriási lehet?ség számomra. Mindenképp el?relépés a 2007-es szereplésemhez képest. Álmomban sem gondoltam, hogy ilyen gyorsan az általam csodált sztárok között találom magam. Harms, Pitt, Rea, Parkes, Foret… Mind nagy motorosok. Ebben a mez?nyben nem szégyen a második tízben motorozni. Itt lehet fejl?dni. És ebben a rangos mez?nyben intettek le negyedikként is vizes edzésen.

D.: Az els? idei vébé futam el?tt le tudtad normálisan tesztelni a motort?

N. B.: Egy tesztünk volt a Hungaroringen, amikor beállítottuk hozzám a Hondát.

D.: Mit vártál az els? szezontól?

N. B.: A csapat is és én is azt szerettem volna, ha pontot tudok szerezni. Ez a legels? futamon majdnem sikerült is, ott egészen az utolsó el?tti kanyarig még a 13-ik voltam. Aztán mögöttem Vizziello eléggé rövid féktávot vett, eltérített mindenkit az ívr?l, a célra fordítóban pedig lezártak el?ttem, és így végül 1 tizeden múlt, hogy nem jött össze a vébé pont.

D.: A remek kezdés után sima pontszerzésekre számítottál, vagy az els? versenyen elért 16-ik helyed kissé a szerencsének tudtad be?

N. B.: A pontszerzést utána is nagyon akartam, olyannyira, hogy a következ? edzéseken rögtön estem kett?t. Ez kicsit visszavetett a továbbiakban, aztán érzésem szerint a szezon vége felé sikerült ismét begyorsulnom.

D.: Szerinted mi hiányzott a pontszerzéshez? Bel?led valami, vagy a motorból valami?

N. B.: Igazából én is lehettem volna jobb, kicsit több edzéslehet?séggel biztos jobban ment volna a dolog, de a technikán is múlt. Csapatunk a szezon során összekovácsolódott. Komoly szakmai munka folyt nálunk. F?leg a futóm? beállítás területén sikerült sokat fejl?dnünk. A gyári csapatok nyomasztó fölényével szemben azonban tehetetlenek voltunk. Ebben a kategóriában elég széles a beavatkozás lehet?sége.
Voltak azonban egyértelm?en biztató jelek. Minden versenyhelyszínen több másodpercet sikerült gyorsulnom egy-egy verseny hétvégén. Ez els?sorban a kiváló csapatmunkának volt köszönhet?. Öt alkalommal verseny körülmények között sikerült megjavítani edzés eredményeimet, ami a „húsdarálóban” nem könny? feladat. Átlagban kilenc helyet sikerült versenyeken el?re jönni a rajtrácson elfoglalt pozíciómhoz képest. Szezon végére lemaradásom az élmez?nyhöz képest két másodperc környékére redukálódott.

D.: Éreztél a csapatban valamilyen féltékenységet Magda Attila fel?l? Újoncként egyszer csak odatettek, jobb voltál.

N. B.: Attilával nagyon jóban voltunk. Edzések után mindig megbeszéltük a történteket. Azt persze láttam rajta, hogy szomorú, amikor nem jöttek neki az eredmények, de ellentét nem alakult ki kett?nk között.

D.: Vége lett a szezonnak, és a 600-as Hondáddal az idei utolsó Köztársaság Kupán elkalapáltad az egész mez?nyt – az ezres motorokkal indulókat is beleértve. Van még számodra kihívás a hazai futamokban, vagy nem tervezed, hogy elindulj az itthoni versenyeken?

N. B.: Mindenképpen szeretnék menni itthon is. Minden verseny fontos számomra, emellett a hazai közönség el?tt motorozni mindig különleges érzés. Amikor a világkupa versenynaptára engedi, hogy itthon is indulhassak, mindenképpen menni fogok – és itt lesz majd velem a csapatom is, a SuperStock motorral.

D.: Ismered az új csapatodat?

N. B.: Igen. 2007-ben ellenfélként találkoztam az MS Racinggel, idén pedig az ? hospitality szolgáltatásukat vettük igénybe. Jó volt a kapcsolat közöttünk eddig is, a következ? évben pedig még szorosabbá válik. Matej Smrz a Factory Racing pilótája lesz, én pedig az ? tavalyi motorjára ülök át.

D.: Hol mennél szívesebben? SuperStock vagy SuperSport?

N. B.: Mindkét kategóriát kedvelem. 2007-b?l már ismerem a SuperStockot, szerettem ott menni. Idén megtapasztaltam, hogy a SuperSport az egy er?sebb mez?ny. Csapat érdekek követelték meg, hogy visszatérjek korábbi sikereim helyszínére. Remélem, 2009-es eredményeimmel kárpótolni tudom rajongóimat, akik szívesebben láttak volna a WSS világbajnokságon, és csapatom részére is bizonyíthatom, hogy alapozhatnak rám. Meger?sítették, hogy a kés?bbiek során a rangosabb kategóriákban számítanak rám. Zárójelben jegyzem meg, hogy ebb?l a kategóriából is vannak példák nagy el?re lépésekre. Idén Roberts kapott lehet?séget SuperBike szereplésre, tavaly Canepa egyenesen egy MotoGP csapathoz, a Ducatihoz katapultált teszt pilótaként.

D.: Hatszázas vagy ezres versenymotort hajtasz szívesebben?

N. B.: A hatszázast könnyebb vezetni. S?t, annak a futóm?vét is könnyebb beállítani. Ha az ezresnél nincsenek jó beállítások, az sokkal jobban meglátszik az id?eredményeken, mint egy hatszázasnál.

D.: Mit vársz a jöv? évt?l, eredményekben?

N. B.: Nem ismerem a mez?nyt, még nem végleges a rajtlista, de mindenképpen stabilan pontszerz? helyen szeretnék menni. Jó lenne, ha néhány dobogó is összejönne. A csapatom is ezt várja e t?lem. A technikai háttér erre alkalmassá tehet?, hiszen Matej az idén futamot tudott nyerni, és összetettben a hatodik helyen végzett. A kettes számú pilótájuk, Burrell is szépen gy?jtögette a pontokat. Én mindent meg fogok tenni a siker érdekében. Ezzel tartozom csapatomnak és szponzoraimnak.

D.: Milyen motorral fogsz menni?

N. B.: Egy Honda CBR1000RR-el. Ahogy említettem, ez a technika már bizonyított. Én a legjobbakat remélem. Lesz folyamatosan egy profi szerel?gárda, aki a rendelkezésemre áll, és az idei szerel?im is segíteni fognak.

D.: A sulit tudod továbbra is folytatni a motorozás mellett?

N. B.: Igen. Össze tudom egyeztetni a két dolgot. A Budapesti M?szaki F?iskolán mechatronikai mérnök szakon tanulok. A m?szaki tárgyak elsajátításánál gyakran érzem a „motoros múlt” nyújtotta el?nyöket. A vébés szereplés nagy része még a komolyabb er?próbák el?tt, a tanév elején lepörgött. A neheze persze most jön, de remélem a jöv?ben is jól megfér egymás mellett a versenyzés és a tanulás.

D.: Hajrá Balázs!

N. B.: Köszi!

ugrás fel