Hirdetés
Kezdőoldal Magazin Interjú Wolfgang Fischerrel…

Interjú Wolfgang Fischerrel…

Hirdetés

Szöveg: Café PR

Miel?tt a BMW Motorrad Motorsport megkezdte a MAXXIS FIM Enduro Világbajnokság 2008-as idényének második felét, a csapat menedzserével, Wolfgang Fischerrel a G 450 X sport enduro projekt megpróbáltatásairól és gondjairól beszélgettünk, illetve arról, hogy a BMW miként tekint a kétkerek? motorsport izgalmas jöv?je elé.

Hogy kerültél a terepmotorozás sáros világába?

Akár hiszed, akár nem, régebben hivatásos tengerész voltam, de volt egy súlyos autóbalesetem, amit ugyan szerencsésen túléltem, ám véget vetett tengerész karrieremnek. A terepmotorozás természetesen mindig is érdekelt, és néhány évvel ezel?tt el is kezdtem a KTM-nél dolgozni. A BMW világával még akkor kerültem kapcsolatba, amikor az Acerbis-nél (terepmotorsport számára tartozékokat és felszereléseket szállító vállalat) dolgoztam, ahol bepillantást nyerhettem a világ legjobb csapatai és versenyz?i életébe. Egész jó ismeretségben voltam Simo Kirssi-vel, aki elmondta, hogy a BMW Motorrad a motorsportnak ezen a területén is meg kíván jelenni, én pedig sok mindent tudtam arról, hogy miként m?ködik a terepmotorozás világa, és igazán szerettem volna részesévé válni ennek az izgalmas, új sport-enduro projektnek.

A G 450 X kifejlesztése teljesen a nagy nyilvánosság el?tt történt, ebben az évben pedig már kezdenek jönni az eredmények is. Büszkének kell-e már lenned a csapat eddig elért eredményeire?

Igen, teljes mértékben. Most a G 450 X „bevezetési” program, második évének felénél járunk. Volt természetesen egy csomó ismeretlen terület, de éppen csak annyi, amennyivel még meg tudtunk birkózni a m?helyben és a tesztpályán, így arra az álláspontra jutottunk, hogy csak akkor tudjuk igazán megállapítani, mennyire jó a motor, ha a világ legjobb motorosai ellen versenyzünk vele. Csak az igazi verseny mutatja meg, hogy valóban jó irányban haladunk-e. A fejlesztés szempontjából minden egyes el?relépés fontos lépést jelent, és már kezdjük látni, miben is rejlik a G 450 X valódi ereje. A motor nagyszer?en m?ködött a German Cross Country versenyein (ahol Simo Kirssi megnyerte a szezon els? két versenyét), emellett – nem igazi motokrossz értelemben – jó krosszmotornak is bizonyult, ám igazán a terepversenyeken bizonyít, ahol a motor beállításai inkább a motokrosszhoz hasonlóak, mint a klasszikus enduróhoz. A legnagyobb dolog azonban az, hogy összehozzuk a megfelel? képességekkel és csapatszellemmel megáldott, megfelel? embereket, és segítünk nekik elérni azt a sikert, aminek mi is örülhetünk.


Az olyan szakemberek mellett, mint Joel Smets, az olyan motorversenyz?k is igen hasznosnak bizonyulnak, mint Simo Kirssi, aki már több éve segít az új motor kifejlesztésében?

Én külön örülök annak, hogy Joelt tavaly már a projekt korai szakaszába be tudtuk vonni, mert páratlan a hozzáállása, az egyénisége és a motivációja is ehhez a munkához. Igazi példaképként szolgálhat minden sportoló és csapattag számára. Ami Simot illeti, ? már csaknem négy éve a BWM gyári csapat tagja, és ebb?l három évet olyan motoron töltött, amely, mondjuk úgy, nem volt versenyképes. Óriási sportemberi mivoltáról és türelmér?l tett tanúbizonyságot, és rengeteg értékkel szolgált a G 450 X projekt számára. Az sport-enduro terén óriási kihívást jelent Simo-nak, hogy megpróbálja megszerezni a BMW számára az els? bajnoki címet a GCC sorozatban, és neki minden esélye meg is van erre.


És jól is teljesít az Enduro Világbajnokság sorozat újoncaként?

Érdekes módon, senki sem volt meglepettebb nálam az elmúlt év végén, amikor úgy döntött, hogy szeretné kipróbálni magát az enduro világbajnokságon. Az emberek tavaly végig mondták neki, hogy meg kellene próbálnia, de mindig azt válaszolta, hogy ? nem ilyen stílusban motorozik. Aztán pedig el?állt, és azt mondta, nincs vesztenivalója, és szeretné megpróbálni! Az egész telet Karinál (Tiainen, aki korábbi hétszeres enduro világbajnok, és segítséget nyújtott a BMW Motorrad gyári versenyz?inek edzésében és felkészítésében) töltötte Dél-Spanyolországban. Kari nagy név az enduro világában, aki rengeteget segített a csapatnak, emellett ? is finn, akárcsak Simo! Eljön minden WEC versenyre, és segít a versenyek el?tt felmérni a pályákat, emellett tanácsokkal látja el a versenyz?ket.

Ennek az évnek – az els? teljes versenyszezonodnak – az elején nagy nyomás nehezedett rád, hogy felkeltsd a WEC tábor figyelmét?

A 2008-ra vonatkozó el?zetes terveink szerint az év els? felében megpróbáltunk bekerülni az els? tízbe, majd a második félévre dobogós helyek elérését t?ztük ki célul. Ezeket a célokat a vártnál korábban teljesítettük (Simo Kirssi a BMW történetének legels? dobogós helyezését érte el az enduro világbajnokságok történetében, a 2008-as világbajnokság negyedik futamán, Lengyelországban), ami óriási örömöt okozott számunkra. Az egyes futamok között pedig rengeteg a tennivaló, ami teljesen kitölti a hétköznapjainkat. Mindig van valamilyen kipróbálásra váró újdonság, a motoralkatrészekt?l kezdve, a befecskendez?n és az elektronikán át, a felfüggesztésig stb.


Sok szó esik a G 450 X szériagyártásának küszöbön álló elindításáról. Régóta várjátok már ezt?

Nagyon várjuk már a G 450 X szériaváltozatának piacra dobását. Egyértelm?en úgy látom, hogy amin dolgozunk, annak egy végtermékben is jelentkeznie kell, mert szeretjük a munkánkat, és nem csak szórakozásból foglalkozunk a motorsporttal! Nagyon nagy dolog, ha sikeres vagy a versenyeken, de a küldetést a motorkerékpárok eladása jelenti, és örülök, hogy a BMW Motorrad ezt az utat választotta. Azzal, amit eddig elértünk, teljesen hitelessé tettük a projektet, és az eredmények önmagukért beszélnek.


Igen, mindenképpen eredményesnek kell tekinteni, hogy az idei erzbergi „Hare Scramble” futamon olyan jó eredményeket értetetek el azok után, hogy 2007-ben a prototípus még a versenyt sem tudta befejezni.

Így igaz. Az Erzbergben elért legutóbbi eredményeink valóban igazolták a motorban rejl? lehet?ségeket, és azt a tényt, hogy ez a motor nemcsak egy gyors krosszmotor, hanem az extrém enduro versenyekre is alkalmas. Érdemes még megjegyezni, hogy az els? 10 között csak mi szerepeltünk négyütem? motorokkal (Andi Lettenbichler a második helyen végzett, Gerhard Forster a hetedik lett 500 induló közül). Az összes KTM-es versenyz? kétütem? motorral versenyzett, még ha a gyári versenyz?ik rendszerint négyütem? motorokat is használnak a WEC sorozatban. ?k tudják, miért váltottak át kétütem? motorra, normál esetben ez a jobb választás az extrém enduro versenyekre, mert kisebb a tömegük, könnyebben kezelhet?k, és bizonyos körülmények között pedig nem annyira er?sek. Nagyon büszkék voltunk a négyütem? G 450 X motorral Erzbergben elért eredményünkre, mert legy?ztük a világ legjobb motorosainak nagy részét.


Vannak-e olyan további „extrém” enduro versenyek, amelyeken a közeljöv?ben részt kívántok venni?

Van egy pár. Andi Lettenbichler szeptember közepén a Red Bull Romaniacs versenyen vesz részt a G 450 X nyergében, Gerhard Forster pedig a Roof of Africa enduro versenyen motorozik majd november végén. Ez egy nagyon kemény verseny, de Gerhard korábban már teljesítette, és ? volt a legjobb európai motoros, ami a negyedik helyet jelentette az összesítésben. Id?közben újra elindul az enduro terem világkupa, amelyen ugyancsak részt veszünk.


Az olyan nem versenyszer? eseményeket is szeretitek, mint a BMW Motorrad Napok?

Igen, szeretjük. Id?nként sokkal jobb bemutatót tartani, mint versenyezni, mert ez rengeteg id?t biztosít számunkra, hogy a BMW enduro rajongókkal beszélgessünk, és hogy rengeteg BMW alkalmazottal találkozzunk. Sokkal nyugisabb is számunkra, mert kisebb a stressz, és jó találkozni a potenciális vásárlókkal, elbeszélgetni azokkal, akik a cégért dolgoznak, megismerni egymás véleményét, és megmutatni nekik, hogy pontosan mit is csinálunk ennek a projektnek a keretében.


Milyen célokat t?ztél ki a közeljöv?re?

Mindenek el?tt, az els?dleges célom az, hogy hozzásegítsem a BMW Motorradot az enduro világbajnoki cím megszerzéséhez. Azután eltökélt szándékom, hogy tovább folytassuk a fejlesztést és az újításokat, és a lehet? legjobb motort biztosíthassuk minden motoros számára.


Nyomaszt-e a G 450 X szériagyártásának küszöbön álló elindítása?

Egyáltalán nem. Megtesszük, ami t?lünk telhet?, és bízunk abban, hogy az értékesítés és a marketing területén dolgozó kollégáink is megteszik ugyanezt. Egy új motor piacra dobása sohasem könny?, tekintettel a gazdasági helyzetre és az emelked? üzemanyag árakra. Végül is egy szabadid?s termékr?l, és nem egy mindennapi használatra szánt gépr?l van szó, de meg vagyok gy?z?dve róla, hogy elegend? olyan „motor?rült” létezik, akinek arra a fajta motorozási élményre van szüksége, amelyet a G 450 X nyújthat!