Régóta furdalta az oldalam a kíváncsiság, hogy milyen különbségek lehetnek egyes fékbetétek között. Ezért idén tavasszal elkezdtem szervezni egy fékbetét-tesztet a Hungaroringen. Egyedül nem szerettem volna ezt megcsinálni, mert hitelesebb, ha ketten nyilatkozunk a témában, ezért meghívtam Zsilják Lalit, a Motomix f?szerkeszt?jét, hogy jöjjön segíteni. Azért ?t, mert a GSX-R kupában is együtt versenyzünk és féktávon gyakorlatilag verhetetlen a srác. ? az, aki a legkés?bb és a legrövidebbet fékezi az egész mez?nyben. Ez még 250-es speciál versenyz? korából maradt meg. Ez a legjobb tulajdonság ehhez a teszthez.
A tavaszból id?közben nyár lett és egyéb elfoglaltságaink miatt csak egy hungaroringi nyíltnapra tudtunk egyeztetni egy id?pontot, hogy megjárassuk a motorinfós Hondarazsat. Közben begy?jtöttem a fékbetéteket szép sorban. El?ször a Lucas SRQ betétet hoztam el Méray&Dobra kft.-t?l, majd a Motorrad–tól az EBC Double H nevezet?t és a Hondától a gyári Tokico betéteket. El?ször ezzel a három féle betéttel terveztem a tesztet, de id?közben A DanGer Bikes is adott egy pár Galfer betétet és a Nissin hazai forgalmazójától, a Motorparts-tól is kaptam még egy párat. Így összegy?lt öt garnitúra fékbetét, amit szorgalmasan lemértem így új állapotában, hogy összevethessük a kopásukat.
|
Azt beszéltük meg Lalival, hogy öt-öt kört megyünk betétenként, így hasonlítjuk össze a lassulásukat azzal a kütyüvel, amit Tombor János „intézett” nekünk. Ez a kis GPS-es m?szer nagyon pontosan mutatja a gyorsulási és a lassulási adatokat. (Bármikor ti is ki tudjátok próbálni, ha Házos Ferenc oldalára kattintotok.)
Beprogramoztam a mérni kívánt sebességhatárokat, amit 230-ról 80-ig állítottam be. Ezen értékek között a gép automatikusan elindul és id?t és távolságot is mér. Ez pont elég volt ahhoz, hogy ki tudjuk tapasztalni, melyik betéttel lassul legjobban a Honda CBR 1000RR.
Lali és az én stílusom között is van jó sok különbség, ami megint csak jót tesz egy ilyen tesztnél. Lali a lehet? legrövidebbet fékezi, és utána fordul be, én viszont lendületesebben eresztem a Hondát a kanyarba, és még ott is húzom egy kicsit a fékkart. Apropó fékkar!
Felszereltem egy Brembo fels? munkahengert, hogy még jobb fékhatást tudjunk elérni. Ennek az volt a különlegessége, hogy 19×20-as volt, ami úgy mutatkozott meg, hogy jó kemény lett az els? fék nyomáspontja és kb. másfél centi volt az útja a fékkar végén. Ennek még kés?bb, az adagolhatóságnál lesz jelent?ssége. Innent?l kezdve csak a betétek cseréje közben pihent egy kicsit a motor, mi meg egész nap motoroztunk. Pontosan 50 kört tettünk meg, aminek az adatait folyamatosan rögzítette a performance box. De nem bíztuk a véletlenre, és ezeket az adatokat felírtuk egyb?l, nehogy megtréfáljon bennünket a technika.
Mérési eredmények
|
Ezeken az adatokon kívül figyeltük még az adagolhatóságot és azt, hogy a használat után mennyire pörög a kerék, azaz mennyire deformálódik a betét és fogja a tárcsákat.
|
Ezek a tapasztalatok mindkett?nknek ugyanazok voltak a gyári, a Lucas, a Galfer és a Nissin minimális különbséggel ugyanolyan volt, a gyári egy kicsit jobb náluk, de egyedül az EBC Double H betét volt, amivel a kerék sokkal jobban pörgött a bekoptatás után, és az adagolhatósága is érezhet?en ennek volt a legjobb. Az sem mellékes, hogy a kopása is ennek volt a legkevesebb 0,1 mm és a legnagyobb, 1,4 G-s lassulást ezzel értem el. Ha meg kéne mondani melyik a legjobb, akkor én mindenképpen az EBC mellett tenném le a voksomat. Az sem mellékes, hogy mi mennyibe kerül, ezért ez is segítségül szolgálhat a választásnál. (A MOTOMIX e havi számában olvashatjátok Zsilják Lali véleményét a fékbetétekr?l.)
A betétek ára / tárcsa:
|
|
Lucas SRQ 8226 Ft Ebc double H 9990 Ft Nissin ST 11655 Ft Honda-Tokico 13200 Ft Galfer sinter ceramic 10600 Ft
|
A vizsgált fékbetétek
|
|
Nissin Galfer EBC A gyári Tokico Lucas
|
Legutóbbi hozzászólások