EST. 2002

Katasztrófa Japánban a négy nagy motorgyár szemszögéb?l

Most, napokkal a földindulás után még mindig sok a bizonytalanság, de már nagyjából mérleget lehet vonni a négy nagy japán motorgyárat ért veszteségekr?l.

A veszteség hatalmas, a tájékoztatás részleges, újabb hírek még b?ven várhatóak. A tragédia az egész japán népességre és gazdaságra nézve beláthatatlan károkkal járt, ezúttal csak a ‘négyekkel’ foglalkozunk.

motorinfo

A Honda szenvedte el a legnagyobb károkat: a termelés március 20-ig biztosan szünetel, a Tochigi városában lév? üzemben, ahogy már írtuk, harminc sérültr?l és egy halottról számoltak be. A gyártás azokban az egységekben is áll, ahol tanácsos az energiával takarékoskodni illetve a forrásokat a civil lakosság javára felhasználni. Az aranyszárnyasok 300 millió jent (1 jen 2,43 forint március 16-i MNB középárfolyamon) ajánlottak a mentési- és újjáépítési alapba, ezenkívül ezer áramfejleszt? generátort és ötezer gázpalackot adományoztak, mint tárgyi segítséget, illetve állományuk egy része tev?legesen részt vesz a konkrét mentési munkában.

A Yamaha központi gyárában is volt egy sérült a rengéseket követ?en, de földrajzi helyzetük miatt a hangvillások épületei nem szenvedtek komoly kárt. Sokkal rosszabbul járt a Sugo városa mellett lév? versenypálya, amely a Yamaha tulajdonában áll: bizonyos részeken egyszer?en elt?nt, besüllyedt, az aszfaltborítás pedig a pálya teljes hosszán rongálódott, töredezett, megcsavarodott. A pálya az egyik leginkább sújtott Mijagi prefektúra partvidékén helyezkedik el. Üzembezárásokról vagy termelés-felfüggesztésr?l egyel?re nincsenek híreink.

Hamamatsuban, a Suzuki székhelyén elvileg e hét közepén vették fel a m?szakot a dolgozók els? ízben a tragédia óta. Jelent?s épületkárokról nem érkezett jelentés, a vállalat azért látta jónak felfüggeszteni a munkát, hogy ‘a dolgozók megnyugtatóan elrendezhessék személyes, családi problémáikat, amiket a földrengés okozott és hogy konkrétan részt vehessenek a segítségnyújtásban.’ Csak két egység állt le, a takatsukai (itt gyártják a blokkokat) illetve a Toyokawa melletti, ahol összeszerelés folyik.

A Kawasaki oldaláról hivatalos hírek nem láttak napvilágot, annyit tudunk, hogy a zöldek 100 millió jent illetve három repül?gépet ajánlottak fel a mentéshez, helyreállításhoz. Kényszer? termelés-beszüntetésr?l nem adtak ki közleményt, de minden bizonnyal – akárcsak a többi nagyvállalat – voltak és lesznek kiesések.

Ugyancsak a szigetországgal kapcsolatos információ, hogy a kialakult helyzetre tekintettel a tokiói motorkiállítás és a gyorsasági világbajnokság motegi Japán Nagydíj is elmaradnak.

ugrás fel